مدیر عامل آبفای استان تهران سرانه آب تجدید شونده تهران را 350 متر مکعب اعلام کرد و گفت: میانگین سرانه آب های تجدید پذیر در دنیا بین 7 تا 6 هزار متر مکعب است که این اعداد و ارقام نشان می دهد استان تهران بشدت وارد تنش آبی شده است.

تهران به شدت وارد تنش آبی شده است/ تهران به تنهایی بیشتر از بسیاری از کشورهای جهان آب مصرف می‌کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین محمدرضا بختیاری امروز  با حضور در جلسه شورای شهر تهران گفت: در واقع  با توجه به جمعیت، استان تهران  بعد از سیستان و بلوچستان فقیرترین استان از لحاظ آب‌های تجدیدپذیر است. 

وی از سدهای  کرج، طالقان، لار، لتیان و ماملو به عنوان مهمترین منابع ابی کلانشهر تهران یاد کرد و گفت:آب این سدها به نسبت سال گذشته 270 میلیون متر مکعب کاهش یافته است و اگر بارندگی اردیبهشت ماه نبود ناگزیر به جیره بندی آب پایتخت از خردادماه بودیم .

بختیاری با انتقاد از مصرف بی رویه آب در کشور گفت: هرچند ایران از لحاظ  سرانه بارندگی در ردیف‌های آخر دنیا قرار دارد اما در مصرف آب ردیف‌های نخست  دنیا است به طوری که تهران به تنهایی از بسیاری از کشورها بیشتر آب مصرف می‌کند.

وی سپس به بحث قیمت آب پرداخت و گفت: قیمت هر لیتر بنزین و هر لیتر آب بسته بندی در ایران به ترتیب  1000  و 1500 تومان است در حالی که قیمت هر لیتر آب شرب شهری که در مقایسه با آب بسته بندی شده از کیفیت بسیار بیشتری برخوردار است تنها ۶ ریال است.

بختیاری قیمت تمام شده تولید هر متر مکعب آب در کشور را 2500 تومان خواند و گفت: اما دولت هر متر مکعب آب را با نرخ 600 تومان دراختیار  مردم قرار می‌دهد که این رقم یک چهارم قیمت تمام شده آب است. 

وی درباره افزایش حداکثر 15 درصدی  تعرفه آب در تهران که به خواست شرکت آب و فاضلاب استان تهران در قالب لایحهاز سوی شهرداری برای تصویب به شورا ارائه شده است، گفت: این افزایش قیمت برای تأمین اعتبار  اجرای طرح رینگ آبی پایتخت است .

بختیاری در حاشیه جلسه شورای شهر در پاسخ به قدس‌آنلاین گفت: افزایش 15 درصدی تعرفه آب در واقع یک دویستم هزینه‌های تمام شده تولید آب است. به عبارت دیگر بسیاری از خانوارهای تهرانی تاکنون در هر ماه 15 هزار تومان بابت مصرف آب پرداخت می‌کردند که در صورت تصویب این لایحه  به رقم یاد شده 1000 تومان اضافه می‌شود که این موضوع  بار مالی زیادی را متوجه خانواده‌ها نمی‌کند.

گفتنی است شورای شهر تهران  با اکثریت آرا کلیات  لایحه افزایش حداکثر 15 درصد تعرفه آب‌بهای پایتخت را تصویب کرد و قرار است جزئیات  این لایحه در جلسه هفته آیند مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها