۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴
کد خبر: 611994

آخرین روز هفته قبل اولین بازی لیگ برتر درشرایطی درمشهد میان تیمهای پدیده و پرسپولیس برگزار شد که قبل از ان کشمکشهای زیادی میان شورای تامین شهرستان مشهدو هیات فوتبال و سازمان لیگ درگرفته بود.

پلیس مشهد بازنده بازی افتتاحیه

 شورای تامین که خیلی تمایل به برگزاری بازی دوتیم آبی و قرمز دراستادیوم مجهز و آبرومند امام رضا (ع) ندارد بهانه های زیادی را مقابل روی سازمان لیگ و هیات فوتبال مشهد قرار دادولی درنهایت با برگزاری این بازی که افتتاحیه لیگ برتر در ایام ولادت امام هشتم بود موافقت کرد اما شروطی ازجمله تغییر ساعت بازی و فروش بلیت فقط به اندازه نیمی از ظرفیت استادیوم را هم مطرح کرد.بهرحال فروش بلیت درشعب یک موسسه اعتباری انجام شد و روزبازی فرارسید. جوانان مشهدی هم با شوق وشور تمام برای گذراندن ساعات پایانی هفته در یک تفریح کاملا سالم راهی ورزشگاه شدند. انها که زودتر امده بودند به محض بازشدن دربهای ورزشگاه به مراد دلشان رسیدند اما هنوز ساعتی به برگزاری بازی باقی مانده بود که در اقدامی عجیب وبه دستور پلیس درهای ورزشگاه بسته شدو صدهاتن از جوانانی که بلیت خریده بودند پشت درماندند. بماند که حق این عده با توجه به اینکه اطلاع رسانی درست وحسابی درخصوص بسته شدن دربهای ورزشگاه انجام نشده بود، پایمال شد . اتفاقات  بعدی نشان داد که جوانان چرا بجای جذب شدن به ورزشگاهها و تفریحات سالم ، سراغ کوچه های خلوت ،کنج خانه ها و دورهمی های مساله دار میروند و گذراندن ساعتی بی دردسر با پایپ و مواد مخدر را به تفریحات سالم ترجیح میدهند.

ماجرا ازجایی شروع شد که تعدادی از طالبان ورزش که پشت درمانده بودند و منتظر بودند تا دربهای ورزشگاه بروی انان باز شود با هجوم تعدادی پلیس موتورسوار مواجه شدند که سوار بر موتورسیکلت با شوکرو باتوم به سوی انها تاخته و گه گاه کاررا از فریاد و تهدید هم بالاتربرده و ضرباتی نثار انها میکردند. جوانان گمان میکردند اینگونه رفتار پلیس موتورسوار خاص اراذل واوباشی است که نظم شهر را برهم زده اند یا عناصر خودفروخته دشمن که گاه به خیابان میریزند و امنیت مردم را زیرسوال میبرند . انها توقع نداشتند که پلیس ازاین شیوه خشن برای دورکردن گروهی جوان ورزشدوست که برای تشویق تیم مورد علاقه خود به ورزشگاه امده بودند استفاده کند.

قصد ندارم وارد جزییات رفتار گروهی موتورسوار پلیس با جوانان شوم یا مصادیق ضرب وشتم برخی حاضران درمحل را مثال بزنم . اما همین رامیدانم ذهن جوانی که مقابل درب ورزشگاه هدف این رفتار خشن قرار گرفت دیگر هرگز با ورزش و تفریحات سالم و پلیس به عنوان حافظان امنیت کشور صاف نخواهد شد. و به ذکر چند نکته بپردازم .

اول اینکه ، ممکن است پلیس این توجیه را بیاورد که به دلیل قرارگرفتن ورزشگاه درشهر نباید درخیابانها اطراف ورزشگاه یا مقابل در تجمعی صورت بگیرد که مخل امنیت منطقه باشد. که درپاسخ باید گفت: خیلی راحت میشد با اجازه ورود دادن به کسانی که بلیت تهیه کرده بودند حق انها را به رسمیت شناخت و بعد از ان اگر کسانی درمحل باقی ماندند که بلیت نداشتند اقدام به متفرق کردن انها کرد. کسی که بلیت خریده وهزینه کرده قطعا حق دارد که بازی را ببیند و بستن درورزشگاه به هردلیل و بدون اطلاع رسانی پایمال کردن حقوق وی است .برای رفتار بعدی پلیس باانها هیچ واژه مناسبی پیدا نکردم.

دوم اینکه ، به فرض شرایط امنیتی ورود به ورزشگاه فراهم نبود، ایا باید با مشتاقان ورزش وتفریحات سالم اینگونه رفتار کرد. ایا اولین واخرین راه برای متفرق کردن جمع حاضر مقابل ورزشگاه استفاده از پلیس ضد شورش بود . ایانمیشد یکی از فرماندهان حاضر درمیدان با وسایل صوتی مساله را مطرح کرده و ضمن عذرخواهی بخاطر مسایل پیش امده ازانها بخواهد محل را ترک کنند. البته شاید اگر کار را به افسران آموزش دیده وعالیرتبه میسپردند اتفاقی مشابه رقم میخورد اما وقتی کار به عده ای که برای مقابله با شورشیان و مخالفان نظام آموزش دیده اند سپرده میشود نمیتوان توقع چیزی از این بهتر داشت .

سوم اینکه ،بارها وبارها در رسانه ها بر استاندارد سازی رفتار پلیس با مردم تاکید شده است ولی معلوم نیست چرا فرماندهان نیروی انتظامی خیلی برای این کار وقعی نمی نهندو از کنار آن عبور میکنند . هربار که فیلمی و کلیپی ازرفتار برخی ماموران منتشر میشود مسوولان سخنانی میگویندومدتی  بعد فراموش میشود. واقعیت این است که آموزش رفتار استاندارد پلیس با ماموران دربرخی رده های بالای ناجا به چشم میخورد ولی هرچه از میزان درجات کاسته میشود این ضعف مشهود تر میشود و گلایه های مردم از رفتار پلیس بیشتروبیشتر میشود.

و اخراینکه اگرچه تیم مشهدی باخت ؛ اگرچه هواداران تیم مشهدی ناراحت روانه خانه های خود شدند ؛ اما از همه اینها ناراحت کننده تر چیزی است که درذهن جوانانی است که موفق به دیدن بازی نشدند. کسانی که خود گرفتار بازی با پلیس ضد شورش شدند و شوق یک تفریح سالم انها به یاسی همراه با ترس از پلیس چماق به دست با  شوکر و اسپری فلفل تبدیل شد. به نظر میرسد بازنده واقعی بازی افتتاحیه لیگ برتر نه تیم پدیده که فرماندهی انتظامی مشهد بود.مدیریتی که همه زحمات مسوولان ورزشگاه امام رضا (ع) برای برگزاری این مسابقه به بهترین نحو و تلاشهای مسوولان فوتبال مشهدو لیگ برتر را به باد دادو خاطره ای تلخ برای جمع زیادی از جوانان مشهدی ثبت کرد.

برچسب‌ها