۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 612485

گام به گام با کاسبان تنش‌زدایی!

 سعید شعرباف تبریزی

روزگذشته ظریف در اولین همایش مشترک سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی گفت: واقعاً کم‌لطفی می‌کنند آن‌هایی که می‌گویند برجام کاری نکرده است، شرایط دو سال گذشته را اگر با اکنون مقایسه کنید، می‌بینید که به لطف خدا چقدر جلوتر هستیم؛ چون امروز دنیا در کنار ماست! و در همان روزقیمت دلار در بازارغیررسمی به 10 هزار تومان رسید. بد نیست در چند گام نتایج تنش‌زدایی ظریف و جریان فکری‌ حامی‌اش را مرور کنیم.

1. «یک دهه حرف زدید ساکت بودیم، کرکری خوندید ساکت بودیم، گرفتید ساکت بودیم، پس دادید ساکت بودیم، حالا اجازه بدهید ما حرفمون رو بزنیم، خانم‌ها، آقایون، دوست دارید یکی از این کشورها دوباره به ما حمله کنه؟ دوست دارید دوباره جنگ بشه؟ ثبات، دهه ما دهه ثباته، امنیت، این کشور کی باید روی امنیت رو ببینه؟ کی باید روی ثبات رو ببینه؟...»
2. کشور، ثبات می‌خواهد، ثبات هم نیاز به آرامش دارد و آرامش نیاز به تنش‌زدایی. مهم‌ترین تنشی هم که کمر این کشور را شکسته همین تنش ما با دولت آمریکا بوده. این اروپایی‌ها کاره‌ای نیستند در مقایسه با آمریکایی‌ها. آمریکا کدخدای این دهکده جهانی است و چاره‌ای نیست جز اینکه یک‌بار برای همیشه؛ با این کدخدا مسائلمان را حل کنیم!
3. «بی‌سوادها»، «بی شناسنامه‌ها»، «کاسبان تحریم»، «همصداها با اسرائیل»، «زبان نابلدها»، کسانی که فقط بیانیه خوانی را یاد گرفته‌اید و پاورپوینت نشان دادن در مذاکرات را؛ اجازه دهید تا این «معامله» هر چه سریع‌تر صورت بگیرد و مردم ایران طعم یک زندگی اقتصادی درخور را حس کنند، می‌دانید هر روز تأخیر در امضای برجام، فقط 100 میلیون دلار ضرر مستقیم به اقتصاد وارد می‌کند، می‌دانید هر ثانیه! تأخیر در اجرای برجام، هزینه‌های هنگفتی دارد.
4. «خلاص شدیم»، سلام بر «صبح بدون تحریم»، سلام بر« ایران بدون تحریم»، «تحریم رفت»، «تحریم فروپاشید»، «فتح الفتوح دیپلماسی ایران» رقم خورد، «ایران از حصر آزاد شد»، «دنیا به احترام ایران ایستاد»، اصلاً با این معاهده «جهان تغییر کرد»، «خرمشهر اقتصادی آزاد شد». خداحافظ دلواپس هسته‌ای، خداحافظ منطق جنگ‌طلبی، خداحافظ خودسرها...
5. مخالفان سنگ‌اندازی نکنند، هنوز در ابتدای راه هستیم، درست است که گفتیم تأخیر برجام صدها میلیارد تومان به اقتصاد کشور ضرر زده است، اما این بدان معنا نیست که در همین ماه‌های اولیه، اتفاق ملموسی قرار است رخ دهد...نمی‌بینید صف طویل سرمایه‌گذاران اروپایی و آمریکایی مشتاق حضور در ایران را؟ حالا که «کلید چرخیده است» شما هم همچون همه مردم ایران «بخندید» و خوشحال باشید.
6. تمام تعهداتمان را موبه‌مو اجرا کردیم، اما «تقریباً هیچ» چیز هنوز عایدمان نشده است، دولت بدعهد اوباما هم مرتباً مشغول تحریم افراد و شرکت‌های جدید ایرانی است و این با روح معاهده نمی‌سازد، اما ما متعهد می‌مانیم، اروپایی‌ها شروع به بستن قراردادهای بزرگ کرده‌اند. نمی‌بینید توتال آمده است، رنو آمده است، هواپیماهای نو به کشور واردشده‌اند؟
7. درست است «ترامپ» با یک امضای ساده و بدون هیچ‌گونه هزینه اقتصادی و جریمه‌ای از برجام خارج شد و درست است که شرکت‌های اروپایی‌ها شروع به کارشکنی کرده‌اند، اما توجه کنید که ما از همان ابتدا هم بنا نبود همه تحریم‌های آمریکا را لغو کنیم. در مقابل این اقدام آمریکایی‌ها هم قاطعانه به سازمان انرژی اتمی دستور دادیم، آمادگی لازم برای اقدامات بعدی در صورت نیاز را داشته باشند...
8. مطمئن باشید توتال و رنو بابت خروجشان از ایران جریمه خواهند شد، افزایش ناگهانی قیمت دلار و سکه و مواردی از این دست هم ناشی از فشارهای همین آمریکای جهانخوار است و قاعدتاً مردم باید تحمل کنند؛ چون دیگر کاری از دست ما برنمی‌آید. ان شاء الله امسال به‌صورت جدی اقتصاد مقاومتی و مبارزه با فسادرو سرلوحه کار قرار داده‌ایم. البته خوشبختانه با امضای رئیس اتحادیه اروپا، حضور اروپا در برجام تضمین‌شده که پیروزی بزرگی به‌حساب می‌آید.
9. ببینید اصلاً «هدف اصلی برجام این بوده که ما هر چند موقت از ذیل قطعنامه شورای امنیت خارج شویم و بقیه موارد و اهداف دیگر تبعی و فرعی بوده‌اند»، «واقعاً کم‌لطفی می‌کنند آن‌هایی که می‌گویند برجام کاری نکرده است، شرایط دو سال گذشته را اگر با اکنون مقایسه کنید، می‌بینید که به لطف خدا چقدر جلوتر هستیم؛ چون امروز دنیا در کنار ماست» واقعاً کفران نعمت می‌کنند کسانی که نمی‌بینند نعمات این تنش‌زدایی را...

برچسب‌ها