۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 612921

تلگرام طلایی و هاتگرام دو نرم افزار بر بستر تلگرام هستند که وزارت ارتباطات برای طی شدن دوره گذار انتقال از تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی، با در اختیار گذاشتن 200 سرور این دو را همراهی می‌کند.

آذری جهرمی در توجیه حضور این دو نرم افزار به چند نکته اشاره دارد؛ شیب ملایم مهاجرت، حفظ کسب و کارهای اینترنتی و کنترل کانال‌های اغتشاش جو. حال بعد از گذشت چندین ماه از پایان مدت زمان تعیین شده برای دوره گذار، هنوز این دو پیام‌رسان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. 
شواهد حاکی است این دو در کنترل پیام‌ها و جلوگیری از انتشار مطالب «اغتشاش جو» ناتوان بوده‌اند. در بررسی‌های به عمل آمده از بازجویی‌های فراخوان های اخیر می‌توان به اشتراک آن‌ها در نرم افزار پیام رسان اشاره کرد. «در صحبت‌ها متوجه شدیم اولین راننده 80 نفر، دومی 43 نفر و سومی 48 نفر و سیزدهمی15نفر را به گروه خودشان دعوت کرده‌اند تا بقیه را به تجمع اعتراضی دعوت کنند. سؤال این بود که چگونه به تلگرام دسترسی دارند؟ تلگرام طلایی نرم افزار مشترک این افراد بود.»
 یک شخص مطلب دعوت به تجمع را از تلگرام اصلی کپی و در کانال‌های تلگرام طلایی و هاتگرام منتشر می‌کند. تل طلایی و هاتگرام اگر چه در بلاک کردن برخی کانال‌های ضد انقلابی موفق بوده‌اند اما انقلابی ها را هم بلاک کرده اند (اگر چه با فشار رسانه‌ای مجبور به آنبلاک کردن آن‌ها شدند) اما در شناسایی گروه های محلی همچون تپش مشهد، اعتراضات ماهشهر، قیام ارومیه، خرمشهر خونین و... یک رویه چشمپوشی را در پیش گرفته است. ‌آی‌دی‌هایی وجود دارند که در بیش از 20 گروه سراسر کشور عضو هستند و برای برگزاری تحصن و تجمع اقدام می‌کنند. متخصصان امنیتی معتقدند تل طلایی و هاتگرام بستر ارتباطی، پل گیری و شناسایی اهل نفاق شده‌اند. با تمام این شرایط، آذری جهرمی با سابقه امنیتی که دارد قطعاً می‌داند که فدا کردن امنیت ملی و ایجاد هزینه برای دستگاه‌های انتظامی و امنیتی اطلاعاتی به علت آماده باش برای شناسایی محرکین به آشوب و اغتشاش، ارزش بالاتری در برابر 35 هزار شغل تلگرامی ندارد. چندین ماژول جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات در تل طلایی وجود دارد که با بررسی‌ها می‌توان آن‌ها را بررسی کرد. از مجموع اظهارات مسئولین و بررسی در تأخیر برای سر و سامان دادن به این دو پیام رسان، سؤال این است که براستی ماموریت این دو پیام رسان چیست؟ آیا تلگرام طلایی و هاتگرام باید تا اتمام ماموریت سرپا بمانند؟ در حال حاضر قطار انقلاب اسلامی گرفتار آن دسته از مسئولانی شده که بدترین زمان را برای چالش kiki انتخاب کرده‌اند. اقدام برای حذف این دو پیام رسان از بستر تلگرام، به عنوان بستر رد و بدل محتوای مجرمانه، در حالی با تأخیر روبه‌روست که چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و عزم مواجهه با این پدیده، تمام اهل نفاق را سر خط آورده است؛ از پهلوی و سعودی تا گوگوش و سیاوش.

برچسب‌ها