«حقوق فرهنگیان با رتبه‌بندی۵۰ درصد افزایش نمی‌یابد.»وزیر آموزش و پرورش چندی پیش با این اظهار نظر خود، آب پاکی را بر روی دست بسیاری از فرهنگیان که اصلاح و بهبود وضعیت حقوقی خویش را به اجرای نظام رتبه بندی گره زده بودند ریخت.بطحائی در این اظهار نظر گفت: در نظام رتبه‌بندی؛ کسانی که شایستگی بیشتری دارند از مزایای بالاتری برخوردار خواهند شد و افرادی که شایستگی کمتری دارند از مزایای کمتری برخوردار می‌شوند اما متأسفانه همکاران فرهنگی بنده تصور می‌کنند در رتبه‌بندی یک مرتبه حقوق آن ها ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند که به هیچ عنوان چنین چیزی نخواهد  بود.

رتبه بندی و معادله افزایش حقوق معلمان

بر اساس ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه نمایندگان دولت مکلف شده اند تا طرحی برای نظام رتبه بندی معلمان آماده کنند تا طبق این طرح نظام پرداخت ها صورت گیرد؛ طرحی که به ادعای مسئولان این وزارتخانه اجرای آن به ۸هزارمیلیاردتومان بودجه نیاز دارد.

با وجود وعده های مسئولان آموزش و پرورش برای اجرا شدن این طرح در آینده نزدیک اما خیلی ها به اجرای آن چندان امیدی ندارند.

علیرضا سلیمی ؛ عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس می‌گوید متأسفانه تاکنون نه نظام رتبه‌بندی معلمان اجرایی شده و نه تدوین نظام پرداختی معلمان به جایی رسیده است.

سلیمی معتقد است اجرای قوانین در دولت با چالش‌های بسیاری رو به رو است و دولت‌ به جای اجرای این قوانین آن‌ها را بایگانی می‌کند، در خود می‌بلعد و در نهایت غبار فراموشی بر روی آن‌ها می‌نشیند. 

او می گوید: صحبت از اجرای این قانون در شرایطی که آموزش و پرورش حتی در پرداخت حق و حقوق حق‌التدریسان درمانده دور از ذهن است.

به گفته عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی آموزش و پرورش در برهه‌ای نظام رتبه‌بندی را برای بخشی از فرهنگیان اجرا ولی پس از مدتی بدون دلیل مشخصی آن را متوقف کرد.

آموزش و پرورش و دولت اراده‌ای برای اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان ندارد و علی رغم اینکه قول‌هایی برای اجرایی کردن داده شده اما تلاشی برای آن انجام نمی‌گیرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا آموزش و پرورش اعتبار لازم برای اجرای نظام رتبه‌بندی فرهنگیان را دارد، می گوید: متاسفانه در دولت هماهنگی وجود ندارد در صورتی که اعتبار لازم برای اجرای رتبه‌بندی در آموزش و پرورش وجود ندارد چرا باید از اجرای این طرح صحبت به میان آورده شود.

سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم با کمی امیدواری به اجرای این طرح می گوید:از نظر کمیسیون آموزش مجلس نظام رتبه‌بندی تاکنون اجرا نشده اگرچه افزایش حقوق فرهنگیان اقدامی پسندیده است و ممکن است در صورت اجرای نظام رتبه‌بندی یکی از الزمات و زیرمجموعه‌های آن باشد اما افزایش حقوق  به تنهایی نشان دهنده اجرای رتبه‌بندی نیست.

 در صورتی که نظام رتبه بندی اجرا شود امید بسیاری در فرهنگیان به وجود می آید، شأن اجتماعی آن ها بهبود پیدا می‌کند و جایگاه علمی فرهنگیان ارتقا می‌یابد و با توجه به رتبه و توانایی خود از حقوق و دستمزد بهره مند می‌شوند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها