قدس آنلاین: دکتر محسن عابدزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سیاستهای اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی امسال بر گسترش فعالیتهای پیشگیرانه و سلامت سرمایه دامی به ویژه در مناطق روستایی است و در همین ارتباط نیز بیماری هاری به شدت مهار شده است.

واکسیناسیون ۶۹ هزار قلاده سگ در خراسان رضوی

وی ادامه داد: تلاش دامپزشکی تاثیر مستقیم در سلامت مردم دارد و همچنین این فعالیتها باعث می شود تا بسیاری از بیماریهای دام از جمعیت دامی برطرف شود و سرمایه دامی که مولد است و اقتصاد کشور را به ویژه در نواحی روستایی تامین می کند از سلامت برخوردار شود.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: حدود ۸۰۰ نوع بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان هستند که این موضوع وقتی در کنار تماس روزمره انسان با حیوانات قرار می گیرد ایمن سازی دامها را از طریق واکسیناسیون توسط دامپزشکی بیشتر مورد توجه قرار می دهد.
وی افزود: سیاستهای مبارزه با بیماریهای دامی در خراسان رضوی بر اساس پیشگیری، کنترل و ریشه کنی پی ریزی شده که باتوجه به استقرار ۸۰ درصد سرمایه دامی استان در مناطق روستایی و عشایری بخش عمده وقت گروههای فنی صرف پیشگیری در این مناطق می شود.
عابدزاده ادامه داد: صاحبان دامهایی که بر اثر هاری و یا علائم مشکوک معدوم می شوند غرامت دریافت می کنند و تعداد معدوم سازی چنین دامهایی در سال گذشته ۱۰ مورد بوده است.
خراسان رضوی نزدیک به هشت میلیون دام سبک و ۳۵۰ هزار دام سنگین دارد.

برچسب‌ها