فاطمه معتمدی:چادر مشکی به عنوان نوعی از حجاب و پوشش بانوان یکی از اقلام پر مصرف در کشور و به تبع آن در خراسان رضوی و مشهد است.

یکه تازی مافیای واردات بر بازار چادر مشکی در خراسان رضوی

اکنون شمار زیادی از بانوان این مرز و بوم از چادر مشکی به عنوان پوشش و حجاب استفاده می کنند و این در حالی است که با وجود این حجم تقاضا و خرید بخش عمده پارچه چادر مشکی از خارج  وارد می شود.

*عایدی قابل توجه وارد کنندگان چادر مشکی

در حالی مصرف چادر مشکی در دنیا عمدتا خاص ایران است که  در کمال تعجب  در داخل چندان تولید  نمی شود و کارخانه ها ی  متعددی برای پاسخ به این نیاز جمعیت چند میلیونی وجود ندارد بلکه  عمدتا از کشورهایی مانند ژاپن و کره وارد می شود که  ضمن خروج سالانه مقادر زیادی ارز از کشور، درآمد قابل توجه ای را عاید واردات کنندگان چادر مشکی می کنند.

سری به بازارهای فروش چادر مشکی در مشهد   نشان می دهد کشورهای خارجی یاد شده ضمن پاسخ گویی به نیاز بانوان ایرانی برای چادر،تنوع پارچه چادر مشکی در کیفیت های مختلف را نیز از قلم نداختند و اتفاقا برای سلیقه های مختلف و با توان مالی متفاوت پارچه چادر مشکی تولید و روانه بازار پر فروش و تقاضای ایران و از جمله خراسان رضوی کرده اند.

نکته قابل توجه این است که مشهد در کنار جمعیت بیش از سه میلیون نفری خود که نیمی از آن را بانوان تشکیل می دهد و به طور حتم بخش قابل توجه ای از این جمعیت از چادر به عنوان حجاب و پوشش استفاده می کنند.همچنین این شهر سالانه میزبان بیش از 27 میلیون زائر داخلی و خارجی است که اتفاقا چادر مشکی می تواند به عنوان سوغات در سبد خرید این زائران قرار گیرد با این حال جای پرسش است که  در این شهر زیارتی چرا کارخانه و واحد تولید چادر مشکی وجود ندارد در حالیکه چند واحد تولید چادر مشکی در  شهرهایی مانند ارومیه و تهران دایر است .

*نبود تقاضا برای بازار پر سود چادر مشکی!

اکنون باید پرسید چگونه برای تولید چادر مشکی تقاضایی از سوی سرمایه گذار بخش خصوصی در پایتخت معنوی ایران مطرح نشده است در حالیکه بازار بسیار پر سودهی به دنبال دارد.

هر چند گفته می شود تولید چادر مشکی نیازمند سرمایه گذاری بزرگی است  با این حال نمی توان در این عدم ایجاد کارخانه و واحد تولید چادر مشکی  سهمی نیز برای مقاومت مافیای واردات چادر مشکی در نظر نگرفت که به دنبال آن تاکنون کارخانه و واحد تولیدی چادر مشکی شکل نگرفته است.

به هر روی با توجه به نیاز جامعه از جمله خراسان رضوی برای ایجاد اشتغال و کاهش شمار بیکاران و همچنین بهره مندی از بازار چند میلیونی خریداران چادر مشکی در ایران و البته نظر به حضور چند ده میلیونی زائر در مشهد جای پرسش است که آیا وقت آن نرسیده است که دولت یا هلدینگ های سرمایه گذاری قوی و بزرگ  با سرمایه گذاری در این بخش در مشهد برای پاسخ گویی به این نیاز و بهره مندی از درآمد قابل توجه فروش چادر مشکی ورود یابد.

*بی میلی  بخش خصوصی

رئیس اداره طرح و سرمایه گذاری سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص اینکه آیا تقاضایی برای تولید چادر مشکی در استان مطرح شده است،اظهار داشت:تاکنون تقاضایی مبنی بر ایجاد کارخانه تولید چادر مشکی در استان به سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی  ارسال نشده است و سرمایه گذار بخش خصوصی  برای ورود در این حوزه  اعلام آمادگی و درخواست نکرده است.

جواد رجبی در خصوص دلایل احتمالی این عدم تمایل بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در تولید چادر مشکی با وجود بازار بزرگ آن افزود:تولید چادر مشکی نیازمند سرمایه گذاری سنیگین و زیادی است.

وی با بیان اینکه هر چند رقم مورد نیاز سرمایه گذاری در حوزه ایجاد کارخانه تولید چادر مشکی برآوردی انجام نشده است،اضافه کرد:با این حال به نظر می رسد  سرمایه گذاری در این بخش نیازمند هزینه  حداقل 10 میلیارد تومانی  است.

*بسته تشویقی سرمایه گذاری

وی در این باره که  آیا بسته تشویقی برای سرمایه گذاری در خصوص تاسیس کارخانه ویژه تولید چادر مشکی در نظر گرفته شده است،تصریح کرد:سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی به تبع وزارتخانه در کلان کشور بسته های تشویقی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه های مختلف را در نظر گرفته است که سرمایه گذار بخش خصوصی برای تولید چادر مشکی نیز می توانند از این بسته های حمایتی و تشویقی استفاده کنند.

*حمایت از سرمایه گذاران  تولید چادر مشکی

وی از اختصاص زمین در شهرک های صنعتی و برخورداری از معافیت های مالیاتی به عنوان بخشی از بسته تشویقی سرمایه گذاری یاد کرد و گفت:در کنار تخصیص زمین همراه با اقساط بلند مدت،سرمایه گذار می تواند برای تامین و واردات ماشین آلات مورد نیاز تولید  از صندوق توسعه ملی  نیز برای دریافت ارز مورد نیاز استفاده کند.همچنین فعالیت و استقرار واحد تولیدی در شهرک صنعتی کاویان  از 10 سال معافیت مالیاتی  برخوردار است که البته بحث افزایش و تمدید  این مدت زمان تا 20 سال نیز مطرح است.

وی ادامه داد:سرمایه گذاری در حوزه نساجی مانند پرده،پارچه رومبلی و چادر مشکی  جزء مزیت و اولویت های خراسان رضوی است با این حال باید سرمایه گذار بخش خصوصی اعلام آمادگی کند تا مجوز های لازم صادر و بسته تشویقی و حمایتی اعمال شود.

برچسب‌ها