قدس انلاین – سعید کوشافر:طب سنتی درحالی مورد نقدهای شدیدی از برخی نهادهای علمی و پزشکی قرار میگیرد که برخی از صاحبان علم واندیشه دراین رشته توانسته اند با این شیوه درمان اعتماد مردم را جلب کنند.

کلاهبرداری درلباس طب سنتی/برخی عطارهادرمشهد دکتر شده اند/جریمه شیوه برخورد با متخلفان طب سنتی نیست

ناگفته پیداست که تعدادافراد مطلع و اگاه به طب سنتی بسیار اندک اند این درحالی است که هرروز درگوشه ای از شهر مشهد شاهد تولد یک فروشگاه با عنوان طب سنتی هستیم . بررسی ها نشان میدهد عموم متصدیان این فروشگاهها افرادی بی اطلاع از طب سنتی هستند که باعث شده اند تا انتقادات شدیدی نسبت به دخالت انها درامور پزشکی صورت گرفته و جنجال برانگیز شوند.

این درحالی است که علاوه بر این افراد کسانی هستند که پارا فراتر نهاده و درمشهد تحت عنوان طب اسلامی اقدام به تولید و توزیع برخی داروها یا معجونها میکنند .

طی سالهای گذشته مساله طب اسلامی زیاد مورد بحث قرار گرفته است اما وقتی سخن از عرضه معجونی با نام بزرگان یا درمان براساس روایت باید به کارشناسان فن مراجعه شود.

 ***طب اسلامی جایگاهی ندارد

رئیس هیأت‌مدیره نظام‌پزشکی مشهد گفت: طب اسلامی از دیدگاه روایی و احادیث چندان جایگاهی ندارد. بنابراین خواهشمندیم کسانی که در حوزه‌ علمیه از اصول و مقررات طب ایرانی استفاده می‌کنند، وارد عمل شوند و در مقابل کسانی که از علاقه‌ دینی مردم استفاده می‌کنند، ایستادگی کنند.

علی بیرجندی‌نژاد در رابطه با طب سنتی و تفاوت آن با طب اسلامی تصریح کرد: طب سنتی به عنوان یک روش استاندارد مطرح شده و  دانشکده‌ای به نام همین  طب وجود دارد. پزشکان طب سنتی در این حوزه، پژوهش‌های بسیاری را انجام می‌دهند و برای درمان بیماران از منابع سنتی و ایرانی استفاده می‌کنند. پزشکانی که در این رشته تحصیل می‌کنند، از دانشکده طب سنتی فارغ‌التحصیل می‌شوند و دارای مدرک پزشکی هستند. در این حوزه افرادی هستند که این مسیر را طی نمی‌کنند و در این زمینه عنوان طب اسلامی را مطرح می‌کنند. از سویی دیگر مطالب و تبلیغاتی که در زمینه طب‌های اسلامی و سنتی در فضای مجازی و غیرمجازی می‌آید نیاز به اصلاح و نظارت دارد.

*** پلمب‌ مراکز  طب سنتی

درهمین راستا، معاونت آموزشی و برنامه‌ریزی سازمان نظام‌پزشکی خراسان‌رضوی گفت: ۸ مرکزی که کار غیرعلمی پزشکی و غیراصولی طب سنتی انجام می‌داده‌اند را پلمب کرده‌ایم، اما متاسفانه پس از پلمب فک پلمب شدند؛ چراکه دادگاه تنها به جریمه این افراد بسنده کرده بود، حال آنکه جریمه آن‌ها در حد و اندازه اقدامات زیان‌بار این افراد نبود. متأسفانه در حال حاضر این ۸ مرکز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

حاتمی در نشستی خبری که در سازمان نظام پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی ما در جامعه، فرهنگ مردم در مراجعه به پزشکان و عدماستفاده از درمان‌های تجویزی آن‌هاست. برای نمونه یکی از بیماران به من مراجعه کرد که زخم زیادی روی سینه داشت. این فرد روال پزشکی را طی نکرده و برای درمان به سراغ طب اسلامی رفته بود، پس از مدت زمانی که دوباره مراجعه کرد، بیماری وی بسیار پیشرفت کرده و به همان میزان، درمان این بیمار دشوارتر می‌شود.

وی افزود: در هر علمی که وارد می‌شویم بایستی آموزش‌های لازم را ببینیم و به آگاهی کامل دست یابیم.  اعتقاد بر این است کسی که وارد حوزه پزشکی می‌شود بایستی فیزیولوژی و آناتومی انسان را بداند. دانشگاه‌های طب سنتی و طب مدرن در این زمینه ورود می‌کنند. طب سنتی درواقع طب مکمل ما است. برخی از پزشکان عمومی دوره موقت چند ماهه می‌گذارنند تا با آگاهی کامل، در حوزه این طب فعالیت کنند.

***عطارهای مشهدی دکترشدند

 حاتمی ادامه داد: ‌برخی از عطارها که داروهای گیاهی می‌فروشند وارد این عرصه می‌شوند و گاهی اوقات درمان هم می‌کنند که به‌هیچ عنوان کار درستی نیست. از سویی دیگر تبلیغاتی در حوزه ارائه خدمات سلامت در رسانه‌های مشهور ما انجام می‌شود که از لحاظ علمی اقدام اشتباهی است. درواقع افرادی که آگاهی‌های پزشکی ندارند به نام طب اسلامی وارد این حوزه می‌شوند، که بیشتر هم با هدف مالی است. برای نمونه آقایی در رسانه‌ها اعلام می‌کند که واکسن‌زدن کار غیر علمی است و اقدامی اسرائیلی است و متأسفانه بسیاری از افراد این سخن‌ها را باور می‌کنند.

معاونت آموزشی و برنامه‌ریزی سازمان نظام‌پزشکی خراسان‌رضوی در رابطه با برخورد با مداخله‌گرایان در حوزه پزشکی توضیح داد: ما با مداخله‌گرایان برخورد کردیم و ۸ مرکزی که کار غیرعلمی پزشکی و غیراصولی طب سنتی انجام می‌داده‌اند را پلمپ کرده‌ایم، اما متاسفانه پس از پلمپ فک پلمپ شدند؛ چراکه دادگاه تنها به جریمه این افراد بسنده کرده بود، حال آنکه جریمه آن‌ها در حد و اندازه اقدامات زیان‌بار این افراد نبود. متأسفانه در حال حاضر این ۸ مرکز به فعالیت خود ادامه می‌دهند. باید ببینیم که این مراکز از کجا حمایت می‌شوند؛ چراکه حضور این مراکز برای جان انسان ضرردارد.  

برچسب‌ها