جامعه: دو دانش‌آموز یزدی که همراه تیم مدرسه فوتبال خود برای یک اردوی تفریحی راهی گرجستان شده بودند به‌طرز مرموزی در تفلیس جان باختند.این خبر تلخ بویژه آنکه وقتی اولیای دو دانش‌آموز قربانی در مصاحبه‌های خود ادعا کرده‌اند که انگیزه سودجویی بویژه استفاده از ارز دولتی مربیان و مدیران را وسوسه کرده که چنین سفری را ترتیب دهند نیاز به بررسی بیشتری از سوی مسؤولان قضایی کشور دارد.

هیچکس مسئولیت این اتفاق را قبول نمی‌کند!

۲۹ خرداد امسال بطحایی ؛ وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بروز برخی از  رفتارها در مدارس غیردولتی گفته بود برخی رفتارها باعث می‌شود سرمایه اجتماعی عظیمی که با خون دل خوردن به دست آورده‌ایم در معرض خطر قرار گیرد. در سال‌های گذشته که تناوب آن نیز رو به افرایش است مدارس به دلایل مختلف اردوهای علمی خارج از کشور برگزار می‌کنند و این اتفاق باعث ایجاد حاشیه برای مدارس می‌شود، در حالیکه دانش‌آموزان با سرمایه‌های ارزشمند داخل کشور بیگانه هستند ضرورتی ندارد مدرسه اردوی خارج از کشور برگزار کند.

حال وزیر آموزش و پرورش در واکنش به این حادثه با بیان اینکه این اتفاق بدون اطلاع قبلی مقام های مسئول رخ داده لذا کسی را نمی‌توان پیدا کرد از او توضیحی بخواهیم، می گوید: همان طور که پیش از این هم گفته شده، برگزاری سفرهای خارجی هیچ توجیهی ندارد مگر مواردی که در آن بحث مسابقات بین‌المللی مطرح باشد چرا که در این گونه موارد تمام مسائل ایمنی برای دانش آموزان رعایت می‌شود.

وی گفته است: ما به عنوان وزارت آموزش و پرورش و همچنین وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه اقدامات مربوطه را انجام می‌دهند تا مسببین این موضوع تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند.

نکته قابل تامل آنکه خانواده این دو دانش آموز مدعی شده اند مسئولان این مدرسه فوتبال به بچه‌ها گفته بودند اگر در این اردو شرکت نکنید از تیم اخراج خواهید شد. یکی دیگر از اولیای این دانش آموزان گفته است: این بچه‌ها قرار بود به مالزی بروند، اما سر از گرجستان درآوردند. معلوم نیست چه بلایی سر بچه‌ها آمده و حالا هیچکس مسئولیت این اتفاق را قبول نمی‌کند."

اما با این حال یک عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس عنوان کرده است که وزیر آموزش و پرورش باید از مردم عذرخواهی کند

روح الله حضرت پور می گوید: در این مورد باید از مسئولان وزارت آموزش و پرورش گلایه کنیم که با وقاحت در مصاحبه‌ای به این نکته اشاره کردند که این سفر بدون هماهنگی با این وزارتخانه صورت گرفته است، و این در حالی است که یک مجموعه تحت پوشش آن ها نباید این جسارت را داشته باشد که بدون اخذ مجوز از آموزش و پرورش اقدام به طراحی سفر خارج از کشور کند.

وی می گوید: البته والدین این دانش‌آموزان هم از این نظر مقصر هستند که بدون حصول اطمینان از قانونی بودن این سفر که باید قبل از آن تاییدیه‌های لازم از وزارت آموزش و پرورش اخذ می‌شد، فرزندانشان را راهی کرده‌اند.

حضرت پور تاکید می کند: هم‌اکنون مسئولان وزارت آموزش و پرورش باید در این مورد پاسخگو باشند، آن هم در شرایطی که ادعا می‌کنند متهم اصلی این اتفاق مشخص نیست، شاید این جسارت ناشی از این باشد که در گذشته در پی بروز حوادث متعددی که باعث از بین رفتن تعدادی از دانش‌آموزانی شد که برای اردو به شهرهای مختلف سفر کرده بودند با این وزارتخانه به طور جدی برخورد نشد، به همین دلیل وقتی مجدد این حادثه در سایه کم کاری مسئولان مربوطه رخ داد، آن ها تنها به یک واکنش از طریق مصاحبه اکتفا کردند، و این در حالی است که به غیر از جبران خسارت شخص وزیر نیز باید به دلیل تکرار این بی‌توجهی از مردم عذرخواهی کند.

محمد کاظمی ؛ نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز  بایادآوری‌اینکه خروج دانش‌آموزان یزدی از کشور تنها در صورت صدور مجوز از آموزش‌وپرورش غیرقانونی نبوده است، بر ضرورت مجازات عاملان بی‌توجهی در حفاظت از آن ها تاکید کرده است.

وی تصریح می کند:هم‌اکنون اولیای این دانش‌آموزان باید از افرادی که فرزندانشان را به این اردو برده‌اند به مراجع قضایی شکایت کنند تا بعد از تشکیل پرونده ازسوی دستگاه قضایی و نهادهای مربوطه به این موضوع رسیدگی شود.

به گفته وی باید سهم هر کدام از دستگاه‌های مربوطه اعم از وزارتخانه‌های امور خارجه و آموزش و پرورش برای پیگیری این موضوع بعد از بررسی‌ جزییات حادثه و احراز علل وقوع آن تعیین می‌شود تا درصد لزوم مداخله هر یک از آن ها برای پیگیری این موضوع مشخص شود، ضمن اینکه قطعاً در اولین گام دستگاه قضایی به این موضوع ورود پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها