کرج- فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان البرز با بیان اینکه افزایش دما در هفته‌های اخیر بستری برای وقوع آتش سوزی در مراتع شده است، گفت:۹۸ درصد حریق در منابع طبیعی عامل انسانی دارد.

افزایش گرما عامل آتش سوزی مراتع البرز/سهم ۹۸ درصدی عامل انسانی در حریق منابع طبیعی

فرامرز نیکزاد در گفت‌وگو با خبرنگار قدس‌آنلاین اظهار کرد: با توجه به بارش باران و شرایط جوی حاکم بر منطقه از ابتدای امسال شاهد روند رو به رشد پوشش گیاهی اعم از علوفه، نباتات و گیاهان مرتعی در منطقه هستیم و از سوی دیگر شدت گرما بستری را برای وقوع آتش‌سوزی در سطح مراتع و جنگل‌های استان فراهم کرده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز تصریح کرد: به منظور پیشگیری، کنترل و اطفاء به موقع حریق تاکنون اقدامات قابل توجهی از قبیل برگزاری جلسات و کلاس های آموزشی تئوری و عملی با حضور نمایندگان مدیریت بحران، دستگاه های مختلف اجرایی و امدادی، همیاران طبیعت ودهیاران و جوامع بومی و محلی انجام شده که خوشبختانه تاکنون کارساز بوده است.

وی ادامه داد: ۱۱ تیم در سطح ادارات منابع طبیعی وجود دارد که در زمان وقوع حریق به منطقه هدف اعزام می‌شوند و در این زمینه کلیه نقاط بحرانی در سطح استان شناسایی شده است و تاکنون تعداد ۶ فقره حریق در سطح استان شناسایی که با حضور به موقع و کمک رسانی جوامع محلی اطفا و مانع از گسترش آن شده است.

سرهنگ نیکزاد  با بیان این که منابع طبیعی از نظر مالی و لجستیک در مضیقه قرار دارد گفت: هر چند ۷۰ درصد وسعت استان را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد اما تعداد نیروها در مراتع و جنگل‌ها با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد و در بسیاری از موارد نیروهای بومی و محلی حریق را در کوتاه ترین زمان کنترل کرده‌اند.

این مسئول خاطرنشان کرد: ۹۸ درصد حریق در منابع طبیعی مربوط به عوامل انسانی با اقداماتی از قبیل آتش زدن پس‌چرا مزارع، سهل انگاری گردشگران، رهگذاران، چوپانان است و تنها ۲ درصد مربوط به عوامل طبیعی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها