۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 614294

از مدت‌ها پیش مورد توجه رئیس جمهور آمریکا بود. «جینا هاسپل» به عنوان یک زن آنقدر برای «ترامپ» جذابیت داشت که حاضر شود از او و ریاستش دفاع کند... عجله نکنید... ذهنتان هم به دلیل سابقه بدِ «ترامپ» در رفتار با زنان یا توجه به جذابیت‌های آنان، سراغ مواردی چون بازیگر فیلم‌های ناجور یعنی «استورمی دانیلز» و زنان دیگری که از اشتهای سیری ناپذیر رئیس جمهور آمریکا حرف زده‌اند نرود.

خانم شکنجه‌گر

جذابیتِ خانم «هاسپل » حتی از نوع سیاسی نیست. رئیس فعلی سازمان «سیا» در واقع یک کهنه سرباز اطلاعاتی - امنیتی و متخصص شکنجه به شمار می‌رفت و همین ویژگی‌هایش از مدت‌ها قبل، چشم رئیس جمهور آمریکا را گرفته بود. خبر گزاری‌ها، روز گذشته از اسناد جدیدی نوشتند که یک نهاد غیر دولتی - آرشیو اسناد ملی آمریکا- مستقر در دانشگاه «جورج تاون» از آن‌ها رونمایی کرده و ابعاد جدیدی از هنر و تخصص خانم «هاسپل» در شکنجه را به نمایش گذاشته است.

■ مثلاً زندگینامه!
«جینا شری هاسپل» 62 ساله در واقع یک افسر اطلاعاتی کهنه کار است که سابقه سی و چند سال کار در «سیا» را دارد. توقع نداشته باشید تلاش ما برای پیدا کردن اطلاعات از زندگی شخصی یک نیروی ارشد اطلاعاتی که لابد در بیشتر مواقع با نام مستعار و پوشش اطلاعاتی در گوشه و کنار دنیا به کار مشغول بوده، به جایی رسیده باشد. خانم «هاسپل» اگر پرونده و رزومه‌ای که برایش نوشته باشند، واقعی باشد، زاده ایالت «کنتاکی» و فرزند یک افسر نیروی هوایی آمریکاست. مدتی در دانشگاه زادگاهش درس خوانده، بعد به دانشگاهی دیگر منتقل شده و در سوابق شغلی‌اش نوشته شده است که در 22 سالگی و در «ماساچوست» با لیسانس روزنامه نگاری «در سازمان یا شرکتی نامعلوم» به کار مشغول بوده است! چهار سال بعد نام او در فهرست کارمندان یک کتابخانه دیده می‌شود در حالی که برای استخدام، یک گواهینامه حقوقی یا مدرک جدید دانشگاهی از دانشگاهی دیگر را ارائه‌ داده است!

■ افسر زبده اطلاعاتی
نه تنها آن‌هایی که اهل مسائل‌ امنیتی و اطلاعاتی هستند بلکه حتی من و شما هم می‌دانیم که نمی‌شود«سیا» بدون هیچ مقدمه و پیشینه‌ای، سال 1985، به خانم «هاسپل» علاقه‌مند شده و او را به صورت رسمی به عنوان افسر اطلاعاتی استخدام کرده باشد. 
جذابیت‌های فردی و رفتاری و ویژگی هایی که مجوز استخدام او شده، بدون شک جزو اسرار محرمانه «سیا» به حساب می‌آید اما با توجه به مراحل رشد و ترقی «هاسپل» در این سازمان و مسئولیت‌هایی که بعدها به عهده می‌گیرد، می‌توان حدس زد که افسر زبده اطلاعاتی چرا و چطور به «سیا» راه پیدا می‌کند. 
او دو سال پس از استخدام به اتیوپی اعزام می‌شود، مدتی هم رئیس واحد اطلاعاتی مستقر در ترکیه است، چند سالی در کشورهای اروپایی (بازهم نمی‌دانیم بجز انگلستان کدام کشورها مورد نظر است) به فعالیت مشغول است. سابقه ریاست یک پایگاه در «باکو» را هم دارد و روی هم رفته همه شهرت و اعتبار اولیه‌اش از سال 2001 به بعد به خاطر فعالیت در واحدی است که «سیا» نام آن را «مرکز مبارزه با تروریسم» گذاشته است.

■ چشم گربه 
مرکز مبارزه با تروریسم قرار بود روی نیروهای عضو «القاعده» متمرکز باشد. منظور از تمرکز این است که «سیا» به واحد مورد نظر، خانم «هاسپل» و همکارانش اجازه می‌داد هرکس را که در هر نقطه جهان، مشکوک به همکاری با «القاعده» یافته بود و به هر شکل ممکن او را به حرف بیاورند! افسر کارکشته «سیا» در آن روزها 45 سال سن و 16 سال سابقه کارِ رسمی داشت و به عنوان معاون «مرکز مبارزه با تروریسم» به فعالیت کاملاً سرّی مشغول بود. 
یک سال پس از آن و بر اساس وظایف سازمانی، پای او به ماجرای «چشم گربه» کشیده شد. «سیا» در کشورهای مختلف، زندان‌هایی مخفیانه‌ را به نام «بلاک سایت» برپا و اداره می‌کرد که در آن‌ها زندانیان مشکوک به همکاری با تروریست‌های القاعده نگهداری و با روش‌های عجیب و غریب شکنجه می‌شدند. 
در این پروژه که به نام «چشم گربه» معروف بود، خانم «هاسپل» در سال 2002 مسئول یک زندان مخفی در کشور تایلند بود.

■ غرق مصنوعی و پِرِس دیوار!
البته این را هم اضافه کنیم که خانم «هاسپل» از دیدگاه خودش و «سیا» به عنوان یک متخصص و در یک پروژه کاملاً علمی و تحقیقاتی مشغول به کار بود! آن‌ها در این پروژه تلاش داشتند با آزمایش کردن انواع روش‌های شکنجه روی افراد بازداشت شده، میزان اثرگذاری هر یک را بر فرد شکنجه شده و اعترافاتش مشخص کنند! در اسنادی که سال گذشته از حالت محرمانه خارج و منتشر شدند به انواع این شکنجه‌ها از جمله «غرق مصنوعی»، «بی خوابی»، «پِرِس دیوار» و... اشاره شده است. 
شیوه غرق مصنوعی که صورت قربانی با حوله خیس پوشانده شده و دائم روی حوله آب ریخته می‌شود، می‌تواند ضمن ایجاد حالت خفگی منجر به ضایعات مغزی شدید و آسیب جدی به ریه‌ها شود. 
فقط در یک مورد از اسناد منتشر شده آمده است: «به دستور هاسپل،  «ابوزبیده» که در ۸۳ نوبت در یک ماه با شیوه «غرق مصنوعی» شکنجه شد. بارها به مدت چند روز متوالی او را بی‌خواب نگه داشتند و به خاطر قرار دادن او در یک «محفظه تنگ» به مدت طولانی، در حالی که سرش به دلیل تنگی این محفظه با دیوار در تماس بود، چشم چپ خود را از دست داد. 
در نهایت طبق همین گزارش‌های داخلی، بازجویان سیا تأیید کردند که او اطلاعات به درد بخوری در اختیار نداشته است»! 

■ تاریک‌ترین دوران آمریکا
خانم «هاسپل» بی‌فاصله و پس از بازگشت از تایلند، نامزد ریاست سازمان«سیا» نشد. او تا مدت‌ها در پست‌های بالای اطلاعاتی مشغول به کار شد تا اینکه با روی کار آمدن دولت «ترامپ» و انتخاب «پمپئو» به ریاست «سیا» به عنوان معاون این سازمان کار خود را آغاز کرد. تا پیش از اینکه «ترامپ» تصمیم بگیرد «پمپئو» را به وزارت خارجه ببرد، حرف و حدیث چندانی درباره «هاسپل» وجود نداشت و حتی می‌توان گفت فرد مشهوری به شمار نمی‌رفت. اما وقتی رئیس جمهور اعلام کرد تصمیم دارد برای نخستین بار یک زن را به بالاترین مقام امنیتی منصوب کند، اعتراض‌ها و افشاگری‌ها درباره «هاسپل» آغاز شد. شهرت او به عنوان «خانم شکنجه گر» مربوط به همین دوران است که سناتورها و شخصیت‌های سیاسی بسیاری در آمریکا بخش هایی از سوابق شکنجه گری او را از حالت محرمانه خارج کردند. 
سناتور ارشد آمریکایی «مک کین» با انتقاد از انتخاب «هاسپل» برای ریاست سیا گفت: «... او در یکی از تاریک‌ترین فصل‌های تاریخ آمریکا نقش داشته است... هاسپل باید ماهیت و میزان مشارکتی را که در بازجویی‌ها داشته به سنا توضیح دهد...گزینه ریاست سیا باید بدون قید و شرط تعهد بدهد قوانین منع شکنجه را اجرا کند».

■ قول می‌دهم که...
سیل اعتراض‌ها که به راه افتاد، افشاگری‌ها نیز شدت گرفت. حتی «خوزه رودریگز» رئیس بخش مبارزه با تروریسم در خاطراتش از رفتار و اعمال «هاسپل» نوشت و اینکه تلاش کرده است صدها نوار مربوط به جلسات شکنجه را به شکلی از بین ببرد. 
115 دیپلمات آمریکایی در نامه‌ای به سنا از نمایندگان خواستند صلاحیت «هاسپل» را برای ریاست سازمان «سیا» تأیید نکنند. برخی از آن‌ها هم قسم شده بودند هر طور هست جلوی این انتصاب را بگیرند. 
در مقابل همه این‌ها «ترامپ» در سخنرانی هایش بدون اینکه سوابق سیاه گزینه مورد نظر را به روی مبارک بیاورد، از شایستگی و لیاقت «هاسپل» و همکاری مناسبش با رئیس سابق سیا حرف می‌زد! خانم اطلاعاتی - امنیتی هم گاه و بیگاه که فرصت پیدا کرد گفت: «من درک می‌کنم که چرا بسیاری از مردم در کشور خواهان آگاهی پیدا کردن درباره من و دیدگاه‌هایم در مورد برنامه بازجویی و بازداشت‌های سابق سیا هستند... تعهد می‌دهم در دوران رهبری من، سازمان سیا یک چنین برنامه بازجویی و بازداشتی را دوباره آغاز نخواهد کرد». 
خانم رئیس فراموش کرده بود که قولش بر خلاف وعده‌های چند ماه پیش ترامپ است که گفته بود: برای مبارزه با تروریسم دستور داده‌ام از روش‌های متنوع شکنجه استفاده شود!

■ با ایران مقابله می‌کنم!
کار تا جایی پیش رفت که تحلیلگران سیاسی، در گمانه‌زنی هایشان از امکان انصراف «هاسپل» نوشتند. از دیدگاه آن‌ها مخالفت‌ها آن قدر زیاد و سابقه خانم شکنجه‌گر آن‌قدر سیاه بود که شانسی برای موافقت سناتورها با ریاست او وجود نداشت. با این وجود 28 اردیبهشت همین امسال خبرگزاری‌ها از موافقت «سنا» با ریاست «هاسپل» بر «سیا» خبر دادند.
رئیس جدید در جلسه بررسی صلاحیتش به سناتورها گفته بود: «آمریکایی‌ها حق‌شان است که از خدمات و تلاش‌های بیشتر «سیا» بهره‌مند شوند... بویژه هنگامی که از مقابله با تهدیدات کره شمالی، ایران، روسیه و چین صحبتی در میان باشد...من تضمین می‌کنم که در صورت به دست آوردن رأی سناتورها برای احراز این پست، نهایت تلاش خود را برای مقابله با تهدیدهای ایران به کار خواهم گرفت»!

برچسب‌ها