سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به لحاظ قانونی استفاده از کارتخوان‌ها توسط مطب‌ها را الزامی‌ ندانست و گفت: اما از نظر اخلاقی و عرفی پزشکان باید از کارت‌خوان‌ها استفاده کنند.

 استفاده از کارتخوان‌ها الزامی‌ نیست اما اخلاقی است

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدسآنلاین؛ دکتر ایرج حریرچی امروز و در نشستی خبری درباره عدم استفاده بعضی از پزشکان از کارتخوان‌ها جهت فرار از پرداخت مالیات، گفت: الزام قانونی از طرف وزارت بهداشت جهت استفاده پزشکان از کارتخوان‌ها نشده اما از آنجایی که این موضوع موجب تسهیل کار مردم می‌شود،از نظر اخلاقی از پزشکان می‌خواهیم که از کارتخوان‌ها استفاده کنند.

وی افزود:بهعنوان یک پزشک شرمندهام که در شرایط فعلی که امکان استفاده از کارتخوان‌ها بسیار آسان است، بعضی‌از همکارانم از این ابزار استفاده نمی‌کنند، البته جهت الزامی‌ و قانونیکردن استفاده مطب‌ها از کارتخوان،باید مصوبه مجلس را داشته باشیم ضمن این که پرداخت مالیات موضوعی مستقل است.

وی سپس به ارائه گزارشی از وضعیت بازار دارویی کشور پرداخت و گفت: ۳۸۵۰ قلم دارو در لیست دارویی کشور وجود دارد که از این تعداد همواره ۳۰ تا۴۰ قلم دارو کم داریم که البته بعد از بحران ارزی این کمبودها به حدود دو درصد هم رسیده است که درحال حاضر آن را کنترل کردهایم.

وی با اشاره به این کمبود دارو به میزان 1تا2درصد در خیلی از کشورها امری اجتناب ناپذیر است، ازتخصیص ۵/۳ میلیارد دلار ارز  از سوی دولت برای تأمین دارو  خبر داد و گفت: مردم مطوئن باشند که داروهای مورد نیازشان از سوی این وزاتخانه تأمین خواهد شد.

حریرچی در پاسخ به خبرنگاری که درباره کمبود داروی «وارفارین» در داروخانه‌ها سؤال کرده بود، گفت: شرکت‌های داخلی در تولید بعضی از داروها مثل «وارفارین»، به مشکل برخوردند برایناساس ما برای جبران کمبود آنها اقدام به واردات کردیم که در وضعیت موجود و برای اینکه داروها به دست مصرفکننده واقعی برسد، توزیع آنها در در داروخانه‌های دولتی یا بزرگ انجام می‌گیرد. بهرحال ما گاهی مجبور به گرفتن چنین تصمیم‌های سختی هستیم و از این بابت از مردم عذر می‌خواهیم.

وی با اشاره به این که ذخیره دارویی کشور در شرایط عادی معمولاً ۸ ماه است،گفت: اگر این مدت به ۴ ماه برسد نگرانکننده خواهد بود و در آن صورت در سیاست‌های خودمان تجدیدنظر خواهیم کرد.

وی سپس به بحث احتکار دارو اشاره کرد و گفت: احتکار دارو به صورت موردی و اندک وجود دارد و بعضی از شرکت‌های دارویی بهدلیل مشکلات نقدینگی، دارو را دیر توزیع می‌کنند که  چنین چیزی در شرایط فعلی غیراخلاقی است بههمین خاطر کسانی که در روزهای سخت به فکر سودجویی خود هستند، هشدار می‌دهیم که ما هم از اهرم‌های قانونی خود استفاده می‌کنیم و آنان را در لیست قرمز یا سیاه خود قرار می‌دهیم تا به صورت قانونی با آنها برخورد شود.

 به گفته سخنگوی وزارت بهداشت اخیراً دادستانی هم به موضوع دارو، ورود کرده است و از این جهت نظارت‌ها بر بازار دارویی به دقت رصد می‌شود.

وی در خاتمه از اختصاص بیش از ۲۵میلیون دلار برای مواد اولیه مورد نیاز بستهبندی داروها خبر داد و گفت: بعضی از هزینه‌های جانبی شرکت‌های دارویی و بیمارستان‌ها افزایش یافتهاست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها