بحران عربی بین محور سعودی و قطر موجب نگرانی پنهان کویت و عمان شده است تا جایی که این دو کشور بیم دارند هر لحظه مانند قطر با تحریم های چند جانبه سعودی روبه رو شوند.

آیا کویت از طرف عربستان به سرنوشت قطر دچار می‌شود؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، بحران عربی بین عربستان، مصر، امارات و بحرین با قطر موجب نگرانی کویت و عمان شده است تا جایی که بیم دارند هر لحظه مانند قطر در معرض تحریم های چند جانبه محور سعودی قرار بگیرند.

نگرانی کویت جدی است

این نگرانی تا جایی است که کویتی ها آن را خیلی دور نمی بینند بلکه آن را جدی گرفته و بر این اساس در تکاپوی آمادگی برای هر احتمالی از جمله حمله عربستان هستند و این چیزی است که در گزارش ارسالی به امیر کویت اعلام شده است.

به عبارت بهتر در چند روز گذشته یک گزارش مفصل در مورد نیت خصمانه عربستان در قبال کویت، تقدیم صباح الاحمد جابر الصباح امیر این کشور شد که در آن به مشکلات ناشی از تصمیم احتمالی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی مبنی بر ملحق کردن کویت به قطر و منزوی کردن آن در سطح عربی و خلیج فارس اشاره شده است.

در این گزارش راه حل های پیشنهادی نیز برای این احتمالات عرضه شده است؛ البته این احتمالات با در نظر گرفتن تاریخ طولانی روابط پرفراز و نشیب کویت و عربستان بعید نیست .

تلاش های کویت برای دور ماندن از بحران های عربی

این در حالی است که کویت از زمان آزادی از اشغال عراق در سال ۱۹۹۱ تلاش کرده است خود را از هر گونه بحران عربی-عربی و یا حوزه خلیج فارس در امان نگاه دارد وبارها در صدد ایفای نقش میانجی برآمد از جمله هنگام بحران قطر و عربستان در سال ۱۹۹۵ و سپس بین امارات و عربستان در سال ۲۰۰۹ و پس از آن بحران روابط امارات و عمان در همان سال و نیز بحران اخیر بین محور سعودی و قطر.

به هر حال در سال ۲۰۱۵ بحران روابط کویت و وعربستان با تصمیم ریاض به بستن میدان های نفتی مشترک با کویت در منطقه الخفجی علنی شد و البته تاریخ کشمکش دو طرف در این خصوص به زمان استعمار انگلیس بر منطقه بازمی گردد و این بحران همچنان ادامه داشت تا اینکه بحران روابط با قطر در سال ۲۰۱۷ شعله ور شد.

هرچند کویتی ها در خصوص بحران محور سعودی با قطر موضع بیطرفانه ای اتخاذ کرده و تلاش کردند بین این دو میانجیگری کنند اما عربستان به نیت کویت به دیده تردید نگریست و این تردید را در مناسبت های سیاسی و رسانه ای متعدد نشان داد از جمله اینکه ترکی آل شیخ رئیس هیئت ورزشی عربستان در پی سفر خالد الروضان وزیر تجارت و صنایع کویت به قطر و دیدار با تمیم بن حمد امیر این کشور، وی را هدف انتقاد قرار داد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها