به گفته حمیدرضا صالحی نایب رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، بسته جدید ارزی دولت که مقوله شکست خورده پیمان سپاری ارزی در دولتهای قبل را باز هم مطرح کرده، الزام فعالان اقتصادی به پرداخت ما به التفاوت نرخ ارز، اختلال در نظام بورس کالا و اصرار بر مبنا قرار گفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی که بازار را مختل کرده، گره های متعددی در فعالیت صادرکنندگان ایجاد کرده است.

دولت ضعیف، آسیب زاست/نیمی از مشکلات صادرکنندگان مربوط به تحریم‌های داخلی است/ بازارهای همسایه را از دست داده‌ایم

حمیدرضا صالحی نائب رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین ضمن تاکید بر لزوم تقویت دولت در ماه های آینده گفت: دولت ضعیف در شرایط فعلی برای اقتصاد کشور و به ویژه صادرات، آسیبهای زیادی به همراه دارد و اگر لازم باشد باید افراد جدید با افکار جدید به تیم اقتصادی اضافه شوند تا بخش خصوصی در روزهای سخت پیش رو به جای دولت، محور قرار گیرد.

صالحی گفت: البته تنها ۵۰ درصد از مشکلات فعلی صادرکنندگان به تحریمهای گذشته و پیش رو مربوط بر می گردد و ۵۰ درصد از تحریمهای داخلی نشات گرفته است؛ تحریمهایی از جنس مشکلات ساختاری اقتصاد، بخشنامه ها و بسته های دولت و چنانچه روند فعلی ادامه یابد نه تنها بازارهای صادراتی اندک مان را از دست می دهیم بلکه انگیزه ای برای کار صادرکنندگان محدود کشور باقی نمی ماند.

به گفته این فعال اقتصادی بسته جدید ارزی دولت که مقوله شکست خورده پیمان سپاری ارزی در دولتهای قبل را باز هم مطرح کرده، الزام فعالان اقتصادی به پرداخت ما به التفاوت نرخ ارز، اختلال در نظام بورس کالا و اصرار بر مبنا قرار گفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی که بازار را مختل کرده، گره های متعددی در فعالیت صادرکنندگان ایجاد کرده است.

نایب رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان ساخت: صادرکنندگان قراردادهایی با همسایگان و از جمله عراق منعقد کرده اند که با الزام به پرداخت ما به التفاوت نرخ ارز و افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه، این قراردادها و روابط شرکای اقتصادی با مشکلات زیادی همراه خواهد شد.

وی گفت: دولت باید در این شرایط خاص تصمیم بگیرد قصد دارد اقتصاد و صادرات را سر پا نگه دارد یا نه!؟ اگر قرار است از نفت و درآمدهای نفتی فاصله بگیریم باید مزیتهای صادراتی را تقویت کنیم و در حالی که در ۴ ماهه ابتدایی امسال حدود ۱۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته ایم باید کمک کرد این ارزها به کشور برگردد و محدودیت در بازگشت آن ایجاد نشود.

صالحی با اشاره به لزوم تقویت مراودات بین المللی به ویژه با همسایگان و کشورهای منطقه گفت: حدود ۱۶ همسایه داریم که با بیش از نیمی از اینها روابط مثبت مبتنی بر دیپلماسی اقتصادی نداریم لذا نباید توقع داشت بازاهای منطقه را حفظ کنیم. در همین شرایط اگر روابط بانکی نداشته باشیم صادرات بی معنی است.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز در کشوری مانند پاکستان امکان گرفتن پروژه داریم اما گشایش ال سی و امور کارگزاری میسر نیست لذا دولت باید روی این مقوله ها حساس باشد و اجاز ندهد موقعیتهای ارزآوری از کف برود.

نایب رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با ابراز تاسف از اینکه در بازار صادراتی عراق، ترکیه و افغانستان مشکلات متعددی وجود دارد، افزود: این همه هزینه در کشورهای همسایه صرف شده و انتظار می رود حضور اقتصادی ایران و بخش خصوصی وطنی در این کشورها تقویت شود. در واقع تاکنون دیپلماسی اقتصادی ثمربخشی را شاهد نبوده ایم  و در نتیجه همین ضعف، بخش زیادی از بازارهای همسایه و از جمله بازار لبنیات، سیمان و پتروشیمی عراق را از دست داده ایم و وضع تعرفه روی صادرات ایران، مانع تثبیت حضور ایران شد.

وی افزود: در ماه های آینده دیپلماسی اقتصادی باید تا حدی تقویت شود که شرکتهای بزرگ معتبر بتوانند در خارج کشور، فعال تر شوند و اهداف ایران را در کشورهای هدف محقق سازند که در این صورت افسران حوزه صادرات به ویژه در زمینه هایی مانند خدمات فنی و مهندسی قادر خواهند علیرغم تحریمهای وضع شده برای کشور ارزآوری داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها