«حساب یکپارچه مدارس» طرحی است که اولین بار در دوره وزارت علی‌اصغر فانی، وزیر اسبق آموزش و پرورش با هدف نظارت، کنترل و شفافیت مالی حساب مدارس کشور در سال 1395 افتتاح و در مورد ابعاد مختلف آن صحبت‌ها و حرف و حدیث‌های زیادی زده شد. البته طرح آزمایشی آن از سال 1393 آغاز شده بود. طرح و حسابی یکپارچه که به گفته منتقدان زمینه‌ساز خداحافظی مدارس با کمک‌های نقدی اولیا بود.

خرج مدارس دولتی از کیسه مردم

جلال مولودی، مدیر یکی از هنرستان‌های تهران که مدرسه‌اش دو حساب بانکی دارد، می‌گوید: حساب دوم حدود یک سال است که برای استفاده از سود بانکی مبالغ موجود در حساب اول افتتاح شد و در عمل همیشه تنها در یکی از حساب‌های مدرسه پول وجود دارد که آن هم شفاف و در اختیار سازمان آموزش و پرورش است. او که از اجرای طرح سراسری حساب یکپارچه مدارس رضایت دارد، اضافه می‌کند: اگر بانک با آموزش و پرورش برای بررسی حساب‌ها به تفاهم برسند، عملیات حسابداری بسیار راحت‌تر شده و باری از دوش مدارس برداشته می‌شود.

مرتضی.ق مدیر یکی از دبیرستان‌های تهران نیز درباره این طرح می‌گوید: حساب یکپارچه مدارس اگر برای شفاف‌سازی عملکرد مدارس باشد، عمل به آن مشکلی ندارد.

او اضافه می‌کند: تا چندی پیش حساب پشتیبان در مدارس دولتی وجود داشت که سود سالانه به آن واریز می‌شد، اما غیرقانونی اعلام شد. البته اکنون هم مدارس یک حساب دارند و آن شماره حساب در دسترس هست، اما بیم آن می‌رود که وقتی حساب مدارس به صورت یکپارچه شد، آموزش و پرورش از ریز حساب‌ها اطلاع و از حساب‌ها برداشت کند.

به گفته این فعال فرهنگی مدارس رها شده‌اند و به برخی از مدارس حدود 10 سال سرانه‌ای پرداخت نشده است.

او تأکید می‌کند: اصلاً آموزش و پرورش برای دولت مهم نیست. حساب یکپارچه مدارس نه برای آموزش و پرورش درآمدی پایدار ایجاد و نه دردی از آن را دوا می‌کند. مشکل آموزش و پرورش فراتر از این موارد و نداشتن برنامه‌ای مشخص برای حداقل 10 سال آینده کشور است. مشکل کمبود نیروی انسانی کارآمد و نداشتن نقشه راه است. مشکل نداشتن اهداف قابل وصول، روشن و قابل دسترس برای نظام تعلیم و تربیت است. غیر از این هر چه هست، همه آدرس اشتباه است.

او با ابراز تأسف بیان می‌کند: آموزش و پرورش در مرحله کما و مرگ مغزی است. این حرف‌ها و طرح‌ها برای یادآوری علائم حیاتی این سیستم به دیگران است.

حساب یکپارچه و ترس از انتقال موجودی مدرسه‌ها

همین چند ماه قبل بود که خبر درآمد ۱۰ هزار میلیارد تومانی مدارس دولتی از جیب خانواده‌ها باعث تعجب همگان شد. خبری که مشاور اقتصادی وزیر آموزش و پرورش با بیان آن بر لزوم اجرایی شدن حساب یکپارچه مدارس تأکید کرد. یک کارشناس آموزش در این مورد می‌گوید: هیچ مقامی در وزارت آموزش و پرورش نمی‌تواند ادعا یا اثبات کند مجموع مبالغ دریافتی از والدین دانش‌آموزان چقدر است. غیر از مدیر یا نهایتاً شورای عالی مدرسه هیچ کسی از وضعیت مالی مدرسه خبر ندارد و اگر وزارت آموزش و پرورش اعداد و ارقامی بیان می‌کند، تنها حدس و گمان است.

علی پورسلیمان اضافه می‌کند: داخل مدرسه مکانیزمی وجود دارد که درآمدهای مدرسه و تراز مالی شورای عالی مدرسه که مشخصاً نماینده معلمان و نماینده انجمن اولیا و مربیان در جریان جزئیات این قضیه هستند، بررسی و تنظیم می‌شود، اما به نظر می‌رسد، نماینده معلمان در صدور چک برای هزینه‌های مدرسه و نماینده انجمن اولیا مربیان از نظر مسئولین به کارکردهای خودشان درست عمل نمی‌کنند زیرا اگر درست رفتار می‌کردند، نیازی نبود وزارت آموزش و پرورش به فکر پیش‌بینی چنین تصمیمی بیفتد.

او تأکید می‌کند: باید شفاف‌سازی از داخل مدارس شروع شود، اما به نظر می‌رسد نوعی بی اعتمادی بین مدرسه و اداره وجود دارد. مدیران مدارس می‌گویند اگر اداره کل بداند چقدر در حساب مدرسه پول وجود دارد، درخواست می‌کند بخشی از آن مرجوع شود، اما اصل موضوع یعنی شفاف‌سازی، کنترل و نظارت بر حساب مدارس می‌تواند مفید باشد.

ایجاد حساب یکپارچه مدارس برای 85 هزار مدرسه

«طرح سراسری حساب یکپارچه مدارس» طرحی است که حالا پس از گذشت چند سال، فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته و بزودی در سراسر کشور اجرایی می‌شود.

مشاور اقتصادی وزیر آموزش و پرورش در خصوص این طرح می‌گوید: در راستای راهکارهای سند تحول بنیادین، وزارت آموزش و پرورش مؤظف است برای شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی به اولیا بابت فعالیت‌های مدارس طرح‌هایی داشته باشد که یکی از آن طرح‌ها استفاده از فن‌آوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی است.

منصور مجاوری اضافه می‌کند: در طول سالیان گذشته، والدین دانش‌آموزان از طریق حساب 2020 انجمن اولیا و مربیان کمک‌های خود را به مدارس واریز می‌کردند. در سه دهه گذشته، فعالیت‌های فوق برنامه مانند کلاس‌های ورزشی، اردویی، برنامه‌های کمک آموزشی و... برای دانش‌آموزان پیش‌بینی شد و خانواده‌ها مجبور بودند برای آن‌ها مبالغی را به مدرسه پرداخت کنند زیرا وظیفه آموزش و پرورش، آموزش است که رایگان ارائه می‌شود، اما ارائه خدمات بیشتر از آن، هزینه‌هایی را به خانواده‌ها متحمل می‌کند که باید به صورت شفاف در مورد آن اطلاع رسانی داشته باشیم.

مبدع طرح سراسری حساب یکپارچه مدارس توضیح می‌دهد: از مجموع 106هزار و 499 مدرسه‌ای که در کشور وجود دارد برای 85هزار مدرسه براساس قانون 11 شورای عالی آموزش و پرورش حساب ملی 17رقمی افتتاح شده است. البته این حساب یکپارچه به این معنا نیست که کل مدارس دارای یک حساب مشترک هستند، بلکه به ازای هر مدرسه یک حساب بانکی خواهیم داشت. حساب یکپارچه‌ای که دارای یک کد ۱۷ رقمی است. کد شناسه‌ای که از طریق مدرسه در اختیار اولیا قرار می‌گیرد و سامانه جامع مدرسه این کد شناسه واریز را معین می‌کند که در کل کشور یکسان است.

مهر 97 زمان ساماندهی درآمدهای مدارس

مشاور اقتصادی وزیر آموزش و پرورش از اجرای این طرح در مهرماه خبر داده و می‌گوید: در طی اجرای آزمایشی این طرح از سال 1395 بسیاری از ابهامهایی که توسط سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، مدیران مدارس و اولیای دانش‌آموزان ایراد شده بود، برطرف شده و امیدواریم از مهرماه در تمام مدارس کشور اجرایی شود.

او اضافه می‌کند: در کنار این حساب، سامانه حسابداری مدارس هم داریم که با توجه به بحث مدرسه محوری باید نظارت و سیاست‌های دریافت و پرداخت مشخص باشد. مدیر و شورای مدرسه باید بتوانند در پایان سال تراز مالی مشخصی گزارش دهند. اگر طبق پیش‌بینی‌ها طرح سراسری حساب یکپارچه مدارس اجرایی شود، می‌توان با دقت و به صورت شفاف اعلام کرد که سرانه واقعی هر دانش‌آموز در کشور چه قدر است. عددی که رسیدن به واقعیت آن در حال حاضر امکان پذیر نیست و تنها حدس و گمان و البته تنها با احتساب بودجه دولتی انجام می‌شود.

دغدغه بیشتر مدیران مدارس را مبنی بر برداشت بدون مجوز وزارت آموزش و پرورش از حساب یکپارچه نیز با مشاور اقتصادی آقای وزیر در میان می‌گذاریم.

او این طور پاسخ می‌دهد: حساب هر مدرسه بر اساس ماده 2 آیین نامه مالی مدارس، دستورعمل ویژه‌ای دارد و براساس آن مشخص می‌شود که چه کسانی اجازه دارند از حساب مدرسه پول برداشت کنند. براساس آیین نامه، فقط شورای عالی مدرسه مجاز به برداشت از حساب هستند و هزینه کرد این پول هم در قانون مشخص شده است. اگر از حساب مدارس برداشتی توسط وزارتخانه انجام شود، باید پاسخگوی دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و سایر نهادهای مسئول باشد.

مجاوری در پایان خاطرنشان می‌کند: طبق بخشنامه وزارتخانه، مدرسه‌ها تا اول مهرماه حق دریافت پول برای ثبت‌نام نداشته و تنها مبلغی برای کتاب و بیمه دانش‌آموزی از والدین دریافت می‌شود. از اول مهرماه با راه‌اندازی حساب یکپارچه تمامی پرداخت‌های والدین از طریق سامانه اینترنتی خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها