رئیس سازمان برنامه و بودجه استان چهارمحال و بختیاری گفت:الزاماً همه اعتباراتی که به استان‌ها اختصاص می‌یابد، به استان نمی‌آید اما تلاش داریم امسال ریالی از بودجه برگشت داده نشود.

ریالی از بودجه ۹۷ چهارمحال و بختیاری برگشت داده نمی‌شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از شهرکرد، حبیب الله وفایی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات با اشاره به بودجه سال ۹۷ گفت: مجموع بودجه کل کشور در سال ۹۷ رقمی معادل یک هزار و ۲۲۰ هزار میلیارد تومان است که ۴۳۸ هزار میلیارد تومان منابع عمومی و اختصاصی می باشد که ۳۸۶ هزار میلیارد تومان منابع عمومی و ۵۸ هزار میلیارد تومان درآمدهای اختصاصی است.

وی با اشاره به بودجه هزینه‌ای دولت افزود: از مجموع ۳۸۶ هزار میلیارد تومان منابع عمومی ، ۲۹۴ هزار میلیارد تومان بود جه های هزینه ای دولت شامل حقوق و مزایای کارمندان اختصاص داده شده است.

وفایی خاطر نشان کرد: در برابر ۱۶ درصد تملک دارایی که رقمی معادل ۶۲ هزار میلیارد تومان می باشد، رقم هزینه های دولت رقم بسیار بزرگی است و امروز شاهد رشد ۷۶ درصدی منابع عمومی و هزینه های دولت هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه استان با اشاره به سهم اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی استان چهارمحال و بختیاری گفت:استان چهارمحال و بختیاری حدود ۱/۱ درصد از جمعیت کشور را شامل می شود و با تلاش های صورت گرفته از مجموع ۱۰ هزار میلیارد تومان از هزینه های جاری اختصاص داده شده به استان ها حدود ۱/۲ درصد از کل اعتبار معادل ۲۱۰ میلیارد تومان سهم استان ما بوده است.

وی افزود: سهم استان ها از اعتبارات تملک دارایی ۲۳ هزار میلیارد تومان است که سهم استان ما از مجموع ۵/۱ درصد معادل ۳۵۴ میلیارد تومان می باشد که نسبت به سال ۹۶ در این زمینه ۱۷ درصد کاهش اعتبار داشته‌ایم و همچنین سهم استان از منابع عمومی ۲/۱ درصد معادل ۲۶۹ میلیارد تومان است.

وفایی با اشاره به اینکه در بحث اعتبارات ملی در سال ۹۷ رشد قابل توجهی صورت گرفته است، عنوان کرد: در شرایطی که در کشور در خصوص بودجه های ملی متوسط استان ها کاهش ۲۴ درصدی در دستگاه‌های اجرایی داشته‌اند استان چهارمحال و بختیاری رشد ۲/۲۶ درصدی داشته و فاصله با سایر استان‌ها حدود ۵۲ درصد است و رشد قابل توجهی داشته‌ایم.

وی افزود: در مجموع کل اعتبارات استان‌ها کاهش ۶/۱۱ درصدی داشته که سهم استان ما از این کاهش ۷/۱ درصد است.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۹۶ علاوه بر بودجه مصوب،‌۲۱۶ میلیارد تومان در طول سال نیز مازاد اعتبارات دریافت کردیم و در سال ۹۷ نیز تا کنون ۹۰ میلیارد تومان اعتبار مازاد گرفته ایم.

وفایی با اشاره به اعتبارات هزینه های استان در سال ۹۷ گفت: به لحاظ بودجه مصوب ۱۶ درصد رشد داشته‌ایم و در بحث بودجه‌های هزینه‌ای در خصوص حقوق کارکنان مصوب عملکرد ۸ درصد بوده است و در مجموع در زمینه اعتبارت حقوق و سایر ۲/۱۲ درصد رشد داشته ایم.

وی با اشاره به اعتبارات حوزه منابع آب افزود: اعتبارات در حوزه منابع آبی حدود ۲۸ درصد کاهش داشته در حالی که با تلاش‌های صورت گرفته اعتبارات استان در این خصوص ۲/۶ درصد رشد داشته است، همچنین در حوزه آب و فاضلاب در کشور ۲۶ درصد کاهش و در استان ما حدود ۵۰ درصد رشد، در حوزه حمل و نقل در کشور ۲۴ درصد کاهش اعتبارات و در استان ۵۳ درصد رشد و در حوزه آموزش عالی در کشور ۱۸ درصد کاهش اعتبارات و در استان چهارمحال و بختیاری ۸ درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان  برنامه و بودجه استان با اشاره به سند آمایش سرزمین استان چهارمحال و بختیاری گفت: بالاترین سند بالادستی استان سند آمایش سرزمینی است که با تلاش های صورت گرفته این طرح از سال ۹۵ آغاز و امسال به پایان رسید و هم اکنون این سند در وب سایت سازمان قابل مشاهده است.

وفایی افزود: سند آمایش سرزمین استان در کمسیون عالی کشور در حال بررسی است که با تصویب این طرح در کل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته تهیه سند توسعه برنامه ششم است که در زمان مطلوب تهیه شد و همچنین تهیه سند توسعه اشتغال و سرمایه گذاری است. با توجه به اینکه اشتغال، مسأله اول کشور است و  نیز با توجه به نرخ بیکاری استان، یکی از اقدامات مؤثر آماده شدن این سند است که درحال حاضر در مراحل پایان آماده سازی می باشد و مجموع این اسناد عامل شاخص‌مند کردن اعتبارات و اجرای صحیح توزیع اعتبارت در استان است.

رئیس سازمان برنامه  وبودجه چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: اعتباراتی که به استان‌ها اختصاص می‌یابد، الزاماً کل اعتبار به استان نمی‌آید اما تلاش داریم امسال ریالی از بودجه برگشت داده نشود.

وفایی در ادامه با اشاره به بسته‌های پیشنهادی دولت در زمان اجرای تحریم‌ها گفت: دولت متعهد شده یکسری از اقلام اساسی مردم را از طریق وزارت صنایع ، معادن و تجارت در اختیار مردم قرار دهد.

وی افزود: تا امروز دولت هیچگونه وارداتی در زمینه طلا و ارز نداشته است اما در حال حاضر یکی از بسته‌های دولت واردات ارز و طلا برای ثبات بازار ارز و طلا خواهد بود و یکی از سیاست های جدید بانک مرکزی هم تعادل در بازار عرضه و تقاضا در بحث طلا و ارز می باشد.

در ادامه معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان برنامه و بودجه استان گفت:سازمان برنامه و بودجه به صورت مستقیم مسئولیت‌هایی را در زمینه رفع بیکاری ندارد اما در قالب کارگروه ها و ستادهای مرتبط در این زمینه فعالیت دارد و برنامه هایی را برای دستگاه های اجرایی در این زمینه تدوین می‌کند.

علیرضا شجاعی افزود: سازمان برنامه و بودجه استان تاکنون توانسته ۱۳ بسته سرمایه گذاری را در زمینه جذب سرمایه گذار آماده و ارائه کرده است.

معاونت برنامه ریزی و بودجه این سازمان نیز گفت: در بازه زمانی سال های ۹۰ تا ۹۶ حدود ۴ هزار میلیارد تومان برای استان تصویب شده و میزان تخصیص ۲ هزار و ۶۳۶ میلیارد تومان بوده است یعنی میزان تخصیص اعتبارات نسبت به مصوب حدود ۶۵ درصد بوده است که رقم بسیار قابل توجهی است.

علی شهریارپور با اشاره به اعتبارات هزینه‌ای استان افزود: ۸۰۳ میلیارد تومان عملکرد اعتبارات هزینه ای استان بوده است.

وی اظهار کرد: تا سال ۹۵ حدود ۲۱۱ نفر از کارکنان استان موفق به دریافت پاداش پایان خدمت خود نشده بودند که با تلاش های صورت گرفته این مبلغ پرداخت شد.

شهریارپور عنوان کرد: در حال حاضر در استان ۸۵۴ طرح نیمه تمامی با اعتباری بالغ بر ۸۵۰ میلیارد تومان نیاز دارد که این میزان اعتبار ۳ سال اعتبارات استانی است ، بنابراین این پروژه ها با اعتبارات دولتی تکمیل نمی‌شوند و در این زمینه باید از بخش خصوصی کمک گرفت.

شایان ذکر است، در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدیه از خبرنگار روزنامه قدس و قدس آنلاین و دیگر خبرنگاران حاضر در جلسه تجلیل بعمل آمد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها