عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به ظرفیت هایی که در کشور برای تولید مکمل وجود دارد، گفت: سازمان غذا و دارو، باید موضوع محدود سازی واردات مکمل ها را مورد توجه قرار دهد.

شرایط تولید تحت لیسانس مکمل های غذایی/سازمان غذا و دارو اسیر نام ها نشود

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، برای اعطای مجوز تولید تحت لیسانس نباید اسیر نام های ناشناخته و برندهای فاقد کارخانه شویم و اگر قرار است تولید تحت لیسانس انجام شود، حتما باید به سراغ کارخانجات شناخته شده و معتبر جهانی برویم که حاضر به سرمایه گذاری در داخل کشور شده اند

وی در خصوص صنعت مکمل های غذایی در کشور، اظهار داشت: تولید اقلام سلامت محور در کشور، مقوله ارزشمندی است که هم منجر به رفع نیاز بازار کشور می شود و هم زمینه اشتغال را فراهم می کند. 

قربانی ادامه داد: باید از همه پتانسیل ها و راهکارها برای تقویت صنایع داخلی بهره برداری کنیم و در این میان یکی از اثرگذارترین رویکردها که در بسیاری از کشور ها مورد توجه قرار گرفته، بهره مندی از شیوه تولید تحت لیسانس است.

به گفته عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اگر تولید تحت لیسانس به درستی و بر اساس اصول صحیح آن مورد توجه قرار گیرد، می تواند کشور را از واردات صرف، به مرور رهانیده و موجب افزایش کیفیت محصولات داخلی، انتقال دانش فنی و تقویت توانمندی های بومی شود.

وی با تاکید براینکه در رابطه با تولید تحت لیسانس مکمل های غذایی، چند نکته بسیار مهم حائز اهمیت است که باید مورد توجه سیاستگذاران سازمان غذا و دارو قرار گیرد، اظهار داشت: اول اینکه باید مراقب باشیم سرمایه گذاری ها بر اساس نیاز کشور و آمایش سرزمینی صورت گیرد و بیهوده به سراغ محصولاتی که چندان مورد نیاز نیستند، نرویم. چرا که بسیاری از مکمل های غذایی در کشور به میزان کافی و کیفیت مناسب تولید می شوند و سازمان غذا و دارو باید در این خصوص ملاحظات لازم برای محدودسازی واردات را مد نظر قرار دهد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس، تصریح کرد: دوم اینکه در این مسیر نباید اسیر نام های ناشناخته و برندهای فاقد کارخانه شویم و اگر قرار است تولید تحت لیسانس انجام شود، حتما باید به سراغ کارخانجات شناخته شده و معتبر جهانی برویم.

به گفته وی، کارخانجات خارجی که قصد تولید تحت لیسانس در ایران دارند، باید اقدام به سرمایه گذاری در کشور کنند و اینکه یک نفر در خارج کشور یک برند ثبت کند و بیاید به صنعتگران، گواهینامه تولید تحت لیسانس عرضه کند، فریب افکار عمومی و صنعت کشور است.

قربانی ادامه داد: سومین نکته ای که باید مدنظر قرار گیرد آن است که تولید تحت لیسانس باید منجر به ارتقای دانش فنی و ورود تکنولوژی تولید به داخل کشور شود، نه اینکه صرفا به سراغ شرکت های گمنام و فاقد اصالت و بدون کارخانه برویم و بیهوده سرمایه های کشورمان را به جیب برندهای خارجی بریزیم.

وی در رابطه با تصمیم سازمان غذا و دارو مبنی بر ممنوعیت واردات مکمل های غذایی از آمریکا اظهار داشت: وقتی آمریکا شدیدترین دشمنی ها را علیه اقتصاد کشورمان تحمیل کرده، منطقی نیست ارزهای خودمان را بابت خرید محصولاتی که می توانیم خودمان تولید کنیم یا از سایر کشورها تهیه کنیم، به شرکت های آمریکایی واریز کنیم. و اگر از لحاظ کارشناسی، سازمان غذا و دارو به این نتیجه رسیده که نیاز مردم را میتوان از داخل کشور و سایر کشورها تامین کرد، وظیفه ملی حکم می کند که از این تصمیم با جدیت حمایت شود.
قربانی با اشاره به اینکه مکمل های غذایی تحت تاییدیه FDA قرار ندارند، تاکید کرد: در خود آمریکا هم نظارت کافی بر تولید مکمل ها صورت نمی گیرد و بنابراین برخی از مکمل هایی که مدعی تولید در آمریکا هستند، در خود آمریکا هم مورد مصرف قرار نمی گیرند و بیهوده نباید مردم کشورمان را به مصرف آن ها تشویق کنیم.

وی با اشاره به اینکه امکان دقت سازمان غذا و دارو کشورمان بر همه محصولات آمریکایی امکان وجود ندارد، تصریح کرد: بر این اساس، نمی توان توقع داشت که همه محصولاتی که از آمریکا به سمت کشورهای دیگر سرازیر می شود، از استانداردهای مناسب و کیفیت لازم برخوردار باشند و به این جهت ممنوعیت واردات مکمل های غذایی از آمریکا، کاملا منطقی است و حتی تولید تحت لیسانس برندهای آمریکایی هم ارزش لازم را ندارد. و سازمان غذا و دارو باید در رابطه با مکمل هایی که قصد دارند تحت برندهای آمریکایی، در داخل کشور تولید شوند هم دقت نظر و نظارت بیشتری داشته باشد و اصول لازم را مدنظر قرار دهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در پایان بر ضرورت نظارت و کنترل تبلیغات مکمل های غذایی تاکید کرد و گفت: باید ادعاهای مکمل های غذایی مبتنی بر دانش پزشکی و تغذیه باشد و با ادعاهای اغراق آمیز برخورد شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها