مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان‌رضوی از تایید و تصویب استمهال وام‌های کشاورزان خسارت دیده از حوادث مختلف استان به مدت ۲ سال خبر داد.

استهمال ۲ ساله وام‌های کشاورزان خسارت دیده تصویب شد

به گزارش قدس انلاین به‌ نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، حجت علی شایانفر اظهار داشت: سازمان مدیریت بحران تائید کرد که خراسان رضوی امسال متاثر از چندین پدیده مختلف چون خشکسالی، سیل، سرمازدگی، باد، توفان و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

وی عنوان کرد: در پی این تائیدیه و پس از تصویب در شورای هماهنگی مدیریت بحران خراسان رضوی‌ تسهیلات دریافتی کشاورزان خسارت دیده مشمول استمهال شد.

شایانفر اظهار کرد: مصوبه دولت برای استمهال تسهیلات خسارت دیدگان بخش کشاورزی فقط شامل استان‌هایی می‌شود که سازمان مدیریت بحران, وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی در آنها را تائید کند.

مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: در این راستا بانک‌های عامل موظفند بدهی اصلی، سود و جرائم تسهیلات دریافتی خسارت دیدگان بخش کشاورزی ناشی از حوادث غیرمترقبه، سررسید شده تا تاریخ 21 تیرماه 97  را به مدت 2 سال استمهال کنند.

شایانفر درباره وضعیت خشکسالی استان در سال آبی جاری گفت: شرایط خشکسالی در خراسان رضوی شدید بوده به نحوی که تقریبا هیچ ذخیره برفی برای استان حاصل نشده است و تا انتهای مردادماه میزان بارندگی استان 135.8 میلی‌متر بوده که در مقایسه با متوسط دراز مدت بارندگی استان 35 درصد و نسبت به سال قبل 28 درصد کاهش دارد.

وی با بیان اینکه ارزیابی خشکسالی‌ها توسط شاخص‌های مختلفی انجام می‌شود که یکی از مهمترین آنها شاخص استاندارد بارش و تبخیر است.

مدیرکل مدیریت بحران استان ادامه داد: بر اساس این شاخص 65.3 درصد از مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید، 21.8 درصد خشکسالی شدید ، 12.5 درصد متاثر از خشکسالی متوسط و 0.4 درصد تحت تاثیر خشکسالی خفیف است.

شایانفر گفت: هم اکنون میزان ذخیره آب پشت سدها 22 درصد است ضمن آن که روان آب‌ها نسبت به دوره آماری بلند مدت 45 درصد کاهش داشته است. این شرایط می‌طلبد که با انجام اقدامات همه جانبه و اعمال مدیریت جامع، تمامی دستگاه‌های اجرایی و مردم همکاری لازم را برای عبور از شرایط موجود انجام دهند.

شایانفر از جمله اقدامات در دست انجام را آبرسانی سیار به 520 روستا، تغییرالگوی کشت، کشت نشایی، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، نصب هشت هزار و 294 دستگاه کنتورهوشمند بر روی چاه‌ها و انسداد هفت هزار و 511 حلقه چاه غیرمجاز از سال 92 تاکنون و کاهش 30 درصدی مصرف آب در فضای سبز شهری تا پایان امسال عنوان کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها