مدیرعامل سازمان عمران و توسعه رضوی گفت: سازمان عمران و توسعه رضوی برای نخستین بار در ایران و با بهره از توان مهندسان داخلی خانه‌هایی سبک و مقاوم در برابر زلزله، باد و طوفان طراحی و تولید کرد.

برای نخستین بار خانه‌های ایمن و سبک توسط آستان قدس رضوی طراحی شد

به گزارش قدس آنلاین، محسن اسماعیلی با اعلام خبر تولید و طراحی خانه‌های سبک و مقاوم در برابر زلزله برای نخستین بار در ایران، اظهار داشت: با تکیه بر توان داخلی سازه‌ای برای جایگزین شدن به جای خانه‌های ناایمن کپرنشینان و خانه‌های آسیب دیده در مناطق زلزله زده طراحی شده که در آینده نزدیک این سازه به تولید انبوه خواهد رسید.

وی با بیان اینکه این سازه در برابر طوفان، باد و زلزله کاملاً ایمن است، عنوان کرد: از ویژگی‌های متمایز این محصول نسبت به کانکس و سازه‌های مشابه می‌توان به وزن بسیار سبک (هر سازه ۵۰ متری حدود ۵۰۰ کیلوگرم)، عایق صوتی، گرمایش و سرمایش و گنبدی شکل بودن آن اشاره کرد که با معماری اصیل ایرانی نیز متناسب است.

مدیرعامل سازمان عمران و توسعه رضوی با بیان اینکه این سازه در کمتر از ۶ ساعت و در تمامی مناطق با اقلیم‌های مختلف کشور چه در مناطق سردسیری، چه گرمسیری و مناطق جنوبی کشور به راحتی نصب می‌شود، تصریح کرد: این سازه علاوه بر مناطق جنوبی کشور که به صورت کپرنشینی زندگی می‌کنند، در مناطق زلزله زده و حتی باغ‌ها و ویلاهای شخصی هم بسیار مناسب است و کاربرد دارد.

اسماعیلی با بیان اینکه متراژ این سازه قابل تغییر است، خاطرنشان کرد: این سازه برای مناطق مسکونی در متراژ ۴۵ تا ۵۰ مترمربع طراحی و تولید شده و تا متراژهای بیشتر از این با توجه به نیاز متقاضیان نیز قابل افزایش است که برای استفاده به عنوان مراکز آموزشی و درمانی در مناطق محروم و زلزله زده بسیار کاربرد خواهد داشت.

وی عنوان کرد: قبل از وقوع زلزله در استان های کرمانشاه و کرمان تصمیم گرفته شد تا سازه‌ای طراحی شود که علاوه بر جایگزینی طرح کپرنشینی و خانه های نا ایمن مناطق جنوبی کشور برای اسکان زلزله‌زدگان نیز مناسب باشد.

مدیرعامل سازمان عمران و توسعه رضوی با اشاره به تشکیل تیم تحقیقاتی و مطالعاتی خبره برای تولید این نوع سازه، تصریح کرد: با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که چند کشور از جمله کانادا، کره جنوبی، هند و ژاپن سازه‌ای مشابه آنچه که در این طرح مد نظر بود تولید می‌کنند که با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولیدات ملی و توجه به اقتصاد مقاومتی و بومی سازی علوم و تکنولوژی روز دنیا در کشور، توانستیم با همت جوانان و مهندسان ایرانی با وجود مشکلات فراوان ضمن بازطراحی و تطبیق آن با فرهنگ و نیاز داخلی، تکنولوژی و خط تولید آن را به صورت بومی در کشور راه‌اندازی کنیم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به لطف خداوند متعال و مدد حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) با کسب این موفقیت کشورمان جزو معدود کشورهای دارنده تکنولوژی ساخت این خانه‌ها شد که نه تنها در حجم وسیع صرفه جویی ارزی برای کشورمان به ارمغان آورد بلکه با صادرات دانش و تکنولوژی و محصول آن درآمد ارزی پایداری خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه نخستین سازه طراحی شده در داخل کشور تولید و در آینده نزدیک رونمایی می‌شود، عنوان کرد: با نصب تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز، کار تولید این سازه به زودی شروع خواهد شد و سالانه بیش از ۱۰ هزار سازه از این نوع تولید می‌شود.

اسماعیلی در مورد جنس این سازه افزود: جنس این سازه از پلی یورتان که نوعی از محصولات پتروشیمی است، تهیه شده و بخش اعظمی از مواد اولیه آن در داخل کشور تولید می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها