معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت:خوشبختانه کمبودی در حوزه تامین مایحتاج مورد نیاز ساکنان خراسان رضوی نداریم.

کمبودی در تامین مایحتاج مورد نیاز ساکنان خراسان رضوی نداریم

به گزارش قدس انلاین ، قربان میرزایی ظهر شنبه در نشست خبری که به منظور تشریح اقدامات انجام شده در حوزه اقتصاد استان در روزنامه خراسان برگزار شد اظهار کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان را به سیستم آبیاری نوین مجهز کردیم که به وسیله آن ۹۰ میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف آب داشتیم.

وی افزود: با توجه به اینکه بیشترین مصرف آب استان در حوزه کشاورزی است به وسیله اقدامات مختلف توانستیم تا ۳۴۶ میلیون متر مکعب درمصرف آب صرفه جویی کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: این استان با جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری و وجود بارگاه امام هشتم (ع)درمشهد و  واقع شدن در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب از ظرفیت ویژه ای برخودار است. شرایط اجتماعی این استان نیز به دلیل دارا بودن مرز مشترک با کشورهای همسایه و وجود فرهنگ های گوناگون خاص است.

وی ادامه داد:  سال ۹۲ دولت حوزه اشتغال را محور فعالیت خود را قرار داد و یک سری ظرفیت ایجاد کرد که در نتیجه سال ۹۵، ۱۰۰ و سال ۹۶، ۱۲۴ هزار شغل ایجاد شدند . برنامه هایی که در استان داریم بر مبنا برنامه هشتم توسعه کشور و افق ۱۴۰۴ است. برای امسال نیز ۱۱۰ هزار شغل پیش بینی شده است که تا کنون با گذشت  چهار ماه از شروع سال جدید، بیش از ۲۸ هزار شغل ایجاد شده است.

میرازیی ادامه داد: علاوه بر این ما باید به سمت توسعه متوازن حرکت کنیم و توسعه را در کل استان گسترش دهیم.در حوزه صادرات نیز در چهار ماهه اخیر ۸۴۹ تن صادرات داشتیم که ارزش آن ۷۲۱ میلیون دلار بوده است. همچنین در حوزه واردات نیز از شروع سال جدید تا کنون، ۱۱۴ تن واردات داشتیم که ارزشی ۱۳۳ میلیون دلاری داشته است و این مایه آرامش است که تراز بازرگانی ما ۵۸۸ میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: در صنعت خراسان رضوی که پیشتاز اقتصاد مقاومتی و تولید است، ۹۰ درصد اقتصاد در حوزه تولید دست بخش خصوصی قرار دارد. از ابتدا سال جدید تا کنون شاهد  ۱۲۵ فقره سرمایه گذاری و اشتغال زایی دو هزار و ۷۰۶ نفر را در استان بودیم. همچنین رشد کالا اساسی افزایش داشته است و به موجب آن تولید فرش ماشینی پنج درصد، تولید کاغذ ۱۱۰ درصد، لوله و پروفیل ۳۷ درصد، مقاطع فولادی ۳۷ درصد، کاشی و سرامیک ۸ درصد  و فولاد خام ۶۳ درصد رشد داشته است.

میرزایی با اشاره به سیاست اعلامی از سوی رهبر معظم انقلاب مبتنی بر به حداقل رساندن فروش خام صنایع خاطر نشان کرد: تلاش می کنیم در حوزه معادن از خام فروشی کاسته و به صورت کالا میانه به بازار فروش برسانیم و تاکنون ۱۴ شرکت در این خصوص مجوز گرفته اند.برای تحقق آن نیز تا امروز هفت میلیون تن کنستانتره داریم که تا پایان سال به ۱۲ میلیون تن خواهد رسید. در حال حاظر تولید فولاد یک میلیون و ۲۶۰ هزار تن است که در نظر داریم این مقدار را به ۲۰ میلیون تن افزایش دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد : در حوزه تنظیم بازار، ستاد تنظیم بازار هر ۲ هفته جلسات خود را به طور منظم و با حضور استاندار برگزار می کند و همین نظارت و بازرسی موجب شده است که شاخص قیمت ها در استان ، نسبت به بقیه کشور مناسب تر باشد. تعداد بازرسی ها بیش از ۱۳۵ هزار مورد بوده است که ۳۵ میلیارد تومان در مراجع قضایی برای تخلفات صدور رای شده است.برای ذخیره سازی کالا اساسی نیز بسیار با دقت عمل می کنیم و در مورد گوشت و مرغ و سایر اقلام در استان کمبود نداریم.

منبنع : مهر

انتهای پیام /

برچسب‌ها