وزیر ارشاد گفت: کاغذ را با تلاش فراوان به فهرست کالاهای اساسی آوردیم. مسیری که در حوزه کاغذ در حال حرکت هستیم ابتدا ثبت سفارش و سپس تخصیص ارز از ناحیه بانک مرکزی است اما اتفاقات اخیر موجب شد نقشمان در حیطه کاغذ پررنگ‌تر شود.

تحریم را با فرهنگ و هنر می‌شکنیم/ کاغذ را با تلاش فراوان به فهرست کالاهای اساسی آوردیم

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با هفته دولت، با حضور در برنامه نگاه یک، شبکه اول سیما با تبریک عید قربان، عید ایثار و عید غدیر عید ولایت تصریح کرد: در آستانه هفته دولت و شهادت دو بزرگوار یعنی رجایی و باهنر هستیم. یاد آنها گرامی باد.

* شهید رجایی و باهنر بیش از آنکه سیاسی باشند فرهنگی بودند

وی در پاسخ به این سؤال که این دو شخصیت چه  ویژگی‌هایی داشتند که برای مردم در جمهوری اسلامی ماندگار شدند، گفت: اول اینکه با مردم صداقت داشته و ارتباط روان و راحت با مردم داشتند. هر دوی این موارد به عنوان یک دولتمرد مردمی می‌تواند تلقی شود. ویژگی دیگر در هر دو بزرگوار این بود که وجه فرهنگی آنها بر وجه سیاسی غلبه داشت. گرچه سیاستمدار بودند اما هر دو فرهنگی بودند و دولتمردانی بودند که فرهنگ و سیاست در آنها می‌چربید.

وی ادامه داد: ساده‌زیستی و پاک زیستی آنها باعث شده بود که جامعه به این دو بزرگوار مرتبط شود، بنابراین ویژگی‌هایی از این قبیل در کارآمدی و سابقه انقلابی شهید رجایی و شهید باهنر نمادی از دو دولتمرد جمهوری اسلامی را همچنان زنده نگه داشته است.

* مردم‌سالاری جوهره انقلاب است

وزیر ارشاد درباره تناسب با شاخص‌های این دو شهید گفت: به نظر می‌رسد ما هم با این شاخص‌ها و این معیارها فاصله گرفته‌ایم و جامعه هم بر این منوال انتقاداتی را وارد می‌کند. عنوان می‌کنند مسئولین دهه اول انقلاب را با اکنون فاصله‌دار می‌دانند. این یک واقعیت است. ما نمی‌گوییم مسئولین کنونی پاکدست و مردمی و با صداقت نیستند، اما در یک معدل‌گیری به نظر می‌آید جامعه چنین برداشتی دارد، اما فاصله میان احساس و واقعیت و واقعیت و برداشت پدید می‌آید. این برداشت حاصل شده که میان شهید رجایی و دولتمردان موجود فاصله وجود دارد. ضمن اینکه ترکیب این دو باعث شده فاصله میان مردم و مسئولین حکومتی را می‌بینیم.

به گفته وی جوهره انقلاب مردم‌سالاری است. اگر انقلاب به مردم متکی باشد مانا خواهد بود، اما اگر اعتماد میان این دو از بین رود شود کار سختی در پیش خواهد بود. هر چند بخش زیادی از آن اعتماد منوط به آن است که مردم بدانند مسئولانشان از جنس خودشان هستند.

* اتاق‌های شیشه‌ای ارشاد/ حاکمیت هر چه در اتاق‌های شیشه‌ای زندگی کند، امن‌تر است

وزیر ارشاد در پاسخ به این سؤال که یک سال از عمر دولت دوازدهم سپری شده و اگر ظرف این مدت بخواهیم ارزیابی از اقدامات ارشاد داشته باشیم، رئوس آن چه خواهد بود، گفت: کارهای بسیاری صورت گرفته اما تیتروار به چند نکته اشاره می‌کنم. حوزه‌ای که در برنامه‌ها تجلی داشته و در برنامه‌های مجلس و به رئیس‌جمهور ارائه کردیم، بحث شفافیت بود.

وی تاکید کرد: اعتماد پایه است و شفافیت می‌تواند به اعتمادسازی کمک کند. ما در این یک سال رویکردهایی داشته و به آنها توجه داشته‌ایم. از جمله دسترسی آزاد به اطلاعات که از طریق دبیرخانه صورت گرفته است. هر چند در حیطه‌های دیگر ارشاد حمایت‌ها از جشنواره‌ها و ارائه مجوزها نیز به اتاق‌های شیشه‌ای نزدیک شدیم و باید دانست حاکمیت هر چه در اتاق‌های شیشه‌ای زندگی کند، امن‌تر است.

* در دیوارهای شیشه‌ای مردم از حاکمیت دفاع می‌کنند

صالحی با تاکید بر اینکه در این دیوار شیشه‌ای مردم از حاکمیت دفاع می‌کنند اما در دیوارهای بتونی معلوم نیست مردم از حاکمیت دفاع کنند، ابراز داشت: عدالت اجتماعی و توزیع جغرافیایی از رویکردهای دیگر ارشاد است. ما در توزیع جغرافیایی، گرفتار بی‌عدالتی ویژه هستیم. اینکه به عدالت نسبی در توزیع جغرافیایی و فرهنگی نزدیک شویم یکی از رویکردهای ما بوده است.

* تحریم را با فرهنگ و هنر می‌شکنیم

وزیر فرهنگ دولت دوازدهم بهبود محیط کسب و کار فرهنگی در حوزه اقتصاد فرهنگ را نیازمند جدیت و پیگیری دانست و خاطرنشان کرد: ایران را در دنیا با فرهنگ و هنر می‌شناسند. هم تاریخ‌ ما با فرهنگ و و هنر معنا می‌یابد و هم اکنون نیز توانایی‌های ما با آن، ما می‌توانیم به این حوزه به عنوان اقتصاد فکر کنیم. بنابراین بهبود کسب و کار فرهنگی از موارد مورد توجه است.

این مسئول به دیپلماسی فرهنگی و هنری اشاره و آن را از رویکردهای دیگر ارشاد برشمرد و گفت: دیپلماسی فرهنگی و هنری از حیطه‌هایی است که به آن امید بسته‌ایم و می‌توانیم مزیت نسبی‌مان را در حوزه فرهنگ و هنر قرار دهیم. حتی از این مسیر بسته‌های تحریم را با فرهنگ و هنر می‌توانیم بشکنیم و فضای ارتباطی را با جهان پدید آوریم. اتفاقی که صورت گرفته و در حال انجام است.

* ورود کاغذ به فهرست کالاهای اساسی

صالحی در پاسخ به گرانی کاغذ، کمبود آن و دلیل مشکلات حاضر هم که سؤال دیگر این برنامه بود، توضیح داد و گفت: همانطور که می‌دانید وزارت ارشاد تا دهه ۷۰ در حوزه کاغذ متولی بود و کاغذ وارداتی را به مطبوعات و یا ناشران عرضه می‌کرد. اما از دهه ۸۰ که شاهد هدفمندی یارانه‌ها بودیم و به شکل تغییر یارانه‌های مستقل پدید آمد ارشاد به معنای سیاست‌گذار نقشی ندارد؛ از دهه ۸۰ تا ۹۰ وزارت ارشاد دیگر در حوزه کاغذ ورود نکرده است. ما نیازمند ۴۰۰ هزار تن کاغذ مصرفی در بخش‌های آموزش و پرورش، آزاد و بخش حوزه نشر و مطبوعات هستیم اما تا سال گذشته بازار آزاد به شکل تقاضا و عرضه مطرح بود. تا اینکه اتفاقات ارزی پایان سال رخ داد و ما توانستیم کارهایی را پیگیری کنیم تا حدی که ذینفعان ما متضرر نشوند.

وی گفت: کاغذ را با تلاش فراوان به لیست کالاهای اساسی وارد کردیم. مسیری که در حوزه کاغذ از نظر متولیان در حال حرکت هستیم ابتدا ثبت سفارش و سپس تخصیص ارز از ناحیه بانک مرکزی است اما اتفاقات اخیر موجب شد نقش‌مان در حیطه کاغذ پررنگ‌تر شود. توانستیم کارگروه یا ستاد پیگیری کاغذ تشکیل دهیم و تا به امروز یک جلسه از آن برگزار شده است. این ستاد در حوزه تائید و نظارت بر ارز کاغذ فعال است.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: نمایندگان حاضر در این ستاد ترکیبی از منافع مختلف هستند تا یک گرایش را در آن نداشته باشیم. از جمله آن می‌توان به نماینده صنوف نشر، مطبوعات، وارد کنندگان و مصرف‌کنندگان کاغذ و دولتی‌های ذینفع همچنین وزارت ارشاد اشاره کرد.

* به اهالی مطبوعات و نشر برای التهابات حوزه کاغذ حق می‌دهیم

این مقام مسئول در وزارت ارشاد در پاسخ به اینکه چقدر می‌توان گرانی‌ها را پذیرفت،‌ ابراز داشت: وقتی قیمت کاغذ دو برابر یا دو و نیم برابر شود و یا در مطبوعات سه برابر شود این تاثیرات بر قیمت تمام شده آنها، اثرگذار خواهند بود لذا اگر اهالی نشر و مطبوعات دچار التهاب می‌شوند باید با آنها حق بدهیم چون این روند در قیمت کاغذ و قیمت کاغذ بر روند کنونی تاثیرگذار است اما همه این ماجرا به این داستان برنمی‌گردد. در حوزه نشر موارد مختلفی به عنوان جریان اقتصاد نشر مطرح است و ما فاصله قابل توجهی میان تولید و خواندن کتاب را شاهدیم هر چند موارد مختلفی از جمله سرقت‌ها وقاچاق کتاب و ... مطرح است.

* سرانه مطالعه در کشور ۱۳ دقیقه بدون آمار مطالعه روزنامه و مجلات است

در ادامه مجری برنامه از وزیر ارشاد در مورد آمار سرانه مطالعه کتاب در کشور نیز سؤال پرسید که وزیر ارشاد گفت: گاهی به دلیل جامعه متفاوت آماری، آمارهای مطالعه اغراق‌آمیز در مورد سرانه مطالعه مطرح می‌شود. البته بستگی دارد سرانه را با چه تصویری برداشت کنیم.به معنای کتابخوانی متعارف تقریبا آمار قابل اتکا به طور متوسط ۱۳ دقیقه را در روز نشان می‌دهد. این آمار غیر از روزنامه و مجله است اما اگر به آمار مطالعه در فضای مجازی هم در نظر بگیریم این رقم بالاتر خواهد بود، ولی متوسط ۱۳ دقیقه را در میانگین کشوری داریم هر چند از میانگین مورد نظر و برخی کشورها فاصله بسیار داریم.

وی گفت: علت‌شناسی این فاصله می‌تواند به پر کردن این فاصله‌ها کمک کند ولی در علل این ماجرا حرف‌های متفاوتی بیان می‌شود. ما از فرهنگ شفاهی، سریع وارد فرهنگ تصویری شدیم در حالی که در جوامع مدرن فاصله میان صنعت چاپ و فرهنگ تصویری ایجاد شد و فرهنگ خواندن را به عنوان دوره گذار تثبیت کرد اما در کشورهایی چون ایران که سریع از فرهنگ شفاهی وارد تصویری شدیم دوره فرهنگ مکتوب طولانی نشد و از نهادینه شدن کاسته شد.

* نگاه‌های فاصله‌دار از تولید تا مطالعه کتاب

صالحی گفت: ما به لحاظ ساختاری عملا فضایی داریم که باید برای ارتقاء فرهنگ مکتوب و مطالعه از آن استفاده کنیم و حتی آن را ایجاد کنیم. مثلا سال گذشته ما شاهد انتشار ۹۹ هزار عنوان کتاب چاپ اول و مجدد بودیم. عملا این میزان با شبکه‌های توزیع و مطالعه تناسب ندارد و با نگاه ما فاصله‌دار است.

وزیر همچنین در پاسخ به اینکه برای کاستن این فاصله‌ها چه کردید، به ایجاد باشگاه کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان دوشنبه‌های کتابخوانی برای مهدهای کودک مروجان کتابخوانی و رصد شبکه‌های مدنی، پویش حوزه‌های کتابخوانی، روستاهای دوستدار کتاب، پایتخت کتاب و ...اشاره کرد.

* عرضه میزان یارانه مطبوعات در فضای شفاف هرچند با نقد همراه باشد

صالحی همچنین به یارانه مطبوعات نیز در سال جاری اشاره کرد و در پاسخ به اینکه چرا با تغییر دولت‌ها یارانه مطبوعات کم و زیاد می‌شود، گفت: آیا نباید نگاه‌های جناحی و سیاسی در تخصیص حذف شود، گفت: یکی از حوزه‌های وزارت ارشاد در راستای عملکرد شفاف مطبوعات است. یکی از کارهای خوبی که از دولت قبل شروع شد این بود که یارانه‌های مطبوعاتی در فضای شفاف خود را عرضه می‌کنند و نشان می‌دهیم که در ۳-۴ سال اخیر این یارانه به چه رسانه‌هایی تخصیص یافته است. در حال حاضر در سامانه وزارت ارشاد یارانه‌های توزیعی مشخص است. مثلا مشخص است ما سال گذشته ۵۰ میلیارد به مطبوعات دادیم حتی مشخص است که میزان بیمه‌شدگان چقدر است. ما امسال ۲۰ میلیارد یارانه تخصیص دادیم که ۱۰ میلیارد تخصیص یافته و ۱۰ میلیارد دیگر در آستانه پرداخت است.

وزیر ارشاد در باره بسته‌های حمایتی توضیح داد: بسته‌های حمایتی ابتدای سال علنی می‌شود تا معیارهای پرداخت مشخص باشد. هر چند ممکن است عده‌ای به این نحوه تخصیص نفع داشته باشند اما سعی می‌شود نظر کمیسیون و مجموعه مطبوعات اخذ شود ولی در تلاشیم معیارها و نتایج اعمال معیارها به صورت شفاف عرضه شود.

* ۴۵ روز پس از جشنواره یا نمایشگاه‌ها هزینه‌ها باید اعلام شود

وی در پاسخ به اینکه یکی از موضوعات در حوزه شفافیت مالی است، درباره این مسئله چه کردید، گفت: در سال ۹۷ کلیه حمایت‌های مالی از سوی معاونت توسعه منابع به افراد و مؤسسات پرداخت شده و در ادامه روی سایت وزارت ارشاد قرار دارد. البته معاونت‌های مختلف موظفند ۴۵ روز بعد از برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها هزینه‌ها را اعلام کنند هر چند سازمان سینمایی، فارابی، سینمای مستند همه را اعلام و عرضه کرده است.

* بخشنامه جدید ارشاد در حوزه شفافیت در عملکرد ابلاغ شد

صالحی با بیان اینکه به چه کسی مجوز می‌دهیم، چرا مجوز می‌دهیم و چرا نداده‌ایم همه به صورت شفاف بیان می‌شودد و حتی در چند ماه آینده تمامی قراردهای مالی و متوسط به بالا در بخشنامه جدید ارشاد به همه زیرمجموعه‌ها برای انتشار ابلاغ شده است، گفت: در حال حاضر اطلاعات مربوط به مدیران در سایت، درج شده و وجود دارد. بخشنامه شفافیت یک ماه قبل به معاونت‌ها و سازمان‌ها ابلاغ شد و آن هم با نگاه عرضه آزاد به مردم تا در ادامه نقد و پیشنهادات صورت گیرد. چرا که اعتماد سازی از این مسیر انجام خواهد شد.

مجری این برنامه به بهبود کسب و کار فرهنگی اشاره و از ورود بخش خصوصی در حوزه تولید هم سؤال کرد و درباره پول‌های آلوده‌ای که این روزها وارد حوزه فرهنگ از جمله سینما، تئاتر و سریال‌ها شده، جویا شد که وزیر ارشاد گفت: همانطور که اشاره کردیم حوزه فرهنگ و هنر باید با ورود بخش خصوصی و مردم به تولید بینجامد. اگر دولت بخواهد اداره کننده باشد ناکام خواهد بود. ضمن اینکه نگاه مقام معظم رهبری توجه به اصل ۴۴ و به خصوص در حوزه فرهنگ است تا بخش فرهنگ را درگیر بخش خصوصی و مردمی کنیم، حتما نگاه این است بخش مردمی و خصوصی باید نقطه ثقل و عملیات حوزه فرهنگ باشند. بدون آنها این حرکت پیش نخواهد رفت.

* افزایش ۴۰درصدی میزان فروش در سینما نسبت به سال گذشته

وی به حوزه سینما هم اشاره کرد وگفت:‌سال گذشته ۱۰۰ سالن سینما حتی در شهرهای مختلف ساخته شد که دسترسی‌ها را راحت‌تر می‌کرد. ۱۹ سینما نیز امسال ساخته شده و ۱۰ سینما بازسازی شد. ما با این رویکرد سعی داریم دسترسی‌ها را در حوزه سینما ارتقاء‌ دهیم و همه این موارد به دلیل ورود بخش خصوصی است. در حوزه تئاتر در سال ۹۶ صد هزار اجرا را شاهد بودیم که رقمی بالغ بر ۵ میلیون تماشاگر را ثبت کرد که بخشی از آن به تماشاخانه‌های خصوصی برمی‌گردد.

عالیرتبه‌ترین مقام مسئول در وزارت ارشاد آماری رادر حوزه سینما نیز در قیاس با سال جاری بیان کرد و گفت: در حوزه سینما سال ۹۲  کل فروش ۳۰ میلیارد بود در سال ۹۶ بالغ بر ۱۸۴ میلییارد تومان و در سال ۹۷ بالغ بر ۱۰۶ میلیارد و نیم فروش سینما بوده است. یعنی پارسال تا پایان تیر ۷۵ میلیارد و امسال ۱۰۶ و نیم میلیارد را شاهد بودیم. یعنی بیش از ۴۰ درصد افزایش داشته‌ایم که این مسئله به زیرساخت‌ها و تغییر آنها برمی‌گردد.

* بخش خصوصی آری انحصار خیر

به گفته وی نوع نگاه من به این بحث روشن است. اگر بخش خصوصی را گرانیگاه بخش فرهنگ و هنر بدانیم دو اتفاق را شاهد خواهیم بود. اول اینکه بخش خصوصی آری انحصار نه؛  و (همین که در حوزه اقتصاد عام و اقتصاد فرهنگ) اگر حوزه فرهنگ، رسانه و هنر گرفتار انحصار از ناحیه سرمایه‌گذاران شود از سویی بخش خصوصی را از بین می‌برد. باید مراقب باشیم انحصار تهیه کننده، توزیع کننده، شبکه خاص و انحصارهای مختلف به جریان حرکت سالم بخش خصوصی ضربه نزند.

* انگیزه بخش خصوصی نباید گرفته شود

وی افزود: مهم این است انگیزه بخش خصوصی گرفت نشود و احساس سرمایه‌گذاری امن مورد توجه باشد. امنیت در سرمایه‌گذاری باید ایجاد شود و ما در حوزه اقتصاد فرهنگ شاهد آن باشیم. دوم اینکه اقتصاد و شفافیت مطابق آنچه در حوزه اقتصاد آزاد متداول مطرح است، بیان شود. ما باید اول شفافیت را از خود و سپس از بخش خصوصی آغاز کنیم. تا وقتی در اتاق‌های در بسته عمل می‌کنیم نمی‌توانیم از بخش خصوصی انتظار شفافیت در بخش عمل داشته باشیم.

* بین یک هنر هویت‌مند و رسانه هویت‌مند و آنچه الان هستیم فاصله هست

وزیر ارشاد درباره سطح تولیدات و تولید آثار فاخر گفت: بین آنچه هستیم و باید باشیم فاصله قابل توجهی هست. بین یک هنر هویت‌مند و رسانه هویت‌مند و آنچه الان هستیم فاصله هست. کم هم نیست. اما نیمه پر لیوان را ببینیم شاید در این صورت با سطح فاصله داشته باشد. می‌تواند کمک کند مسیری که طی می‌کنیم امیدوارانه باشد نه مایوسانه؛ به نظر می‌رسد در حیطه‌های مختلف هنر در این ۴۰ سال اتفاقات خوبی رقم خورده است و به تعبیر رهبر انقلاب رویش‌های ما اندک نبوده است. لیوان پر نشده اما اندک هم نیست. اما در حوزه کیفیت نیمه خالی لیوان بیشتر است. آنچه طی ۴۰ سال داریم کم نیست و وقتی وارد فضای انقلاب شدیم باید بدانیم از سینما چه چیز در اختیار داشتیم؟ چه چیز به عنوان سینما در اختیار ما بود؟ داشته‌ها محدود بود و از سوی دیگر فیلم‌هایی که ریشه در هویت و نگاه ما داشت با مسیر ۴۰ ساله کنونی فاصله دارد.

وی افزود: از میان ۸۰ و ۹۰ تولید ۱۰ تا ۲۰ فیلم قابل دفاع  دیده می‌شود. بنابراین این رقم در سال کم نیست. تنگه ابوقریب یکی از آثاری است که در جشنواره فجر سال گذشته به نمایش گذاشته شد. فیلم قابل توجه که حتی تصور ساخت آن در دهه اول انقلاب، بعید بود، ساخت چنین فیلمی با چنین حس مظلومیت‌ها، تلخی‌ها برای نشان دادن جنگ به نسل چهارم انقلاب که جنگ راندیدند از کارهای ارزنده سینمای ما است.

* مولدان فیلم‌نامه و یا فیلم باید با ریشه‌های هویتی باید نسبت پیدا کنند

صالحی درباره فیلمنامه‌های سطحی هم گفت: دو مسیر را باید جلو ببریم تا در برآیند به  نقطه درست دست یابیم. یک طرف فیلمنامه‌هایی که مسیر ممیزی و برررسی را طی می‌کنند. مولدانی که در این فضا وارد می‌شوند با ریشه‌های هویتی باید نسبت پیدا کنند. به نظر می‌آید در حوزه تولید نیازمند ارتباط فعال با ریشه‌های هویتی هستیم. حوزه دوم مصرف است. همانطور که سواد رسانه‌ای مطرح می‌شود سواد هنری هم مطرح است و ما در این مسیر از صدا و سیما تقاضای همکاری داریم. همانگونه که برای جامعه سواد بهداشتی مهم است در حوزه فرهنگ و هنر نیز سواد هنری لازم است.

* همه دغدغه یوزپلنگ ایرانی را داریم اما گاهی دغدغه نابودی موسیقی ایرانی را نداریم 

 وی درباره موسیقی و برخی اشعار تاسف‌بار که سؤال دیگر مجری برنامه بود، خاطرنشان کرد: ما در هر دو بخش فرهنگ، تولیدو مصرف، مسیر را جلو می‌بریم که کار راحتی نیست. از شورای پروانه نمایش و ساخت نکاتی به عنوان حدود دارای مراقبت‌هایی است اما اینکه بتوانیم در فضای فرهنگ، تولید مولدان را با نسبت بهتری با هویت انسانی، اسلامی و ملی داشته باشیم، طبعا باید فعالیت کنیم. توسعه کیفی محتوایی بر همین نگاه است. اینکه چقدر ادبیات اقتباسی را در شاخه‌های هنر فعال کنیم. در حوزه موسیقی، موسیقی کلاسیک ایرانی، اقوام و نواحی پرهویت هستند. هر چند خیلی از بحث‌های هویتی در معرض فناست. ما شاهدیم که همه دغدغه یوزپلنگ ایرانی را داریم اما گاهی دغدغه به فنا رفتن موسیقی ایرانی را نداریم در حالی که ریشه‌های عمیقی در تمدن و مرز و بوم داریم.

*  کاهش مجوزها/ تدوین سند اجرایی فرصت‌های شغلی در حوزه فرهنگ

وزیر ارشاد در ادامه به ایده‌ها و راهکارها اشاره کرد و درباره رویکرد کسب و کار به کارهای انجام شده اشاره کرد و گفت: تدوین مشاغل فرهنگی و هنری، تدوین سند اجرایی فرصت‌های شغلی در حوزه فرهنگ، تدوین سند اجرایی مشاغل خانگی و ... از جمله موارد انجام شده است.  اما از سوی دیگر توجه به بیمه بیکاری حوزه فرهنگ و هنر که آئین‌نامه اجرایی آن تدوین شده است. ما در ادامه شاهد کاهش مجوزها بودیم. بنابراین ۲۷ مجوز در ترکیب برنامه‌ها را لغو کردیم تا فرایند کوتاه‌تر شود و یکی دیگر از کارهای خوب لایحه مالکیت معنوی است که در دولت قبل آماده شد اما در دولت کنونی نقطه تضمین دهنده اقتصاد فرهنگ خواهد بود که امیدواریم با مسیر طی شده به زودی در صحن مطرح و به نتیجه برسد.

* بودجه نیم درصدی ارشاد

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود به بودجه حوزه فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: در بودجه فرهنگ و هنر بودجه‌های امور فرهنگی، تربیت‌بدنی و گردشگری لحاظ شده است که میزان آن ۲ و نیم درصد از بودجه کل کشور است و بودجه ارشاد نیم درصد است. با همه سازمان‌های تابعه که نشان می‌دهد این بودجه ۶۵ دهم درصد از بودجه کشور را شامل می‌شود. یعنی رقم پایینی برای خانواده محترم فرهنگ تخصیص یافته است. طبیعی است هر کاری بخواهیم انجام دهیم فاصله زیاد است.

وزیر ارشاد در ادامه به حوزه لباس و مد اشاره کرد و با بیان اینکه ما بحثی را باید طبعا در ارتباط با اینکه حوزه طراحان ما کما و کیفا افزایش یابند، گفت: مسیر در حال طی شدن است اما سرعت آن با یکی دو دهه قبل قابل مقایسه نیست هر چند طراحان لباس ایرانی رو به افزایش هستند و انجمن طراحان مد و لباس فعال هستند. اینکه ما بتوانیم به حوزه طراحی و لباس توجه کنیم باید با توجه به ذائقه مصرف‌کننده باشد ضمن اینکه طراحی‌ها ریشه در هویت ما داشته باشد. باید بتوانیم این حوزه را با اقتصاد فرهنگ مرتبط کنیم.

*۴۲۲ میلیارد برای نقشه سه ساله در ۷ استان امضا شد

وی در پایان سخنان خود درباره اینکه ایران فقط تهران نیست و آیا این تنها یک شعار است، گفت:‌من در سال جاری ۷ سفر استانی خارج از برنامه داشتم که در آنها توافقنامه‌هایی با استانداری‌ها امضا شد تا بدانند کارهای اجرایی چه باید باشد. در این ۷ استان ۴۲۲ میلیارد تومان برای نقشه سه ساله در استان‌ها تنظیم شد. با این نگاه‌ها سفرها ادامه دارد تا موافقتنامه‌های استانی تنظیم شود. در بودجه برش‌های استانی پیش‌بینی شده تا هر معاونت ۲۰ تا۳۰ درصد حمایت‌هایش به استان‌ها تخصیص یابد حتی در برخی مجموعه‌ها بالای ۵۰ درصد حمایت صورت می‌گیرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها