دولت وفاق ملی لیبی به ریاست «فائز السراج» در حال تدوین یک طرح امنیتی با حمایت هیأت سازمان ملل و برخی کشورها برای جلوگیری از سیطره شبه‌نظامیان بر طرابلس پایتخت لیبی است.

طرح امنیتی دولت وفاق ملی لیبی برای مقابله با شبه‌نظامیان در طرابلس

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، یک منبع نزدیک به دولت وفاق ملی از تدوین یک طرح امنیتی با حمایت بین‌المللی برای جلوگیری از سیطره شبه‌نظامیان بر طرابلس خبر داد و گفت که هدف از این طرح تحت کنترل درآوردن شبه‌نظامیان از طریق تعیین فرماندهان جدید برای این گروه‌هاست.

وی تصریح کرد که السراج ابتدا فرماندهان این شبه‌نظامیان را در صورت مخالفت با تصمیمات اتخاذ شده، تهدید کرده و آن گروه مذکور را در فهرست گروه‌های غیرقانونی قرار خواهد داد.

این منبع در مصاحبه با روزنامه قطری «العربی‌الجدید» گفت که شبه‌نظامیان «کتیبة ثوار طرابلس» به فرماندهی «هیثم التاجوری» هدف اصلی السراج است به خصوص اینکه این گروه به تکروی در تصمیمات امنیتی در مناطق تحت سیطره خود به ویژه در شرق طرابلس تمایل دارد و تخلفات زیادی از جمله وادار کردن مسئولان به امضای قراردادهایی با بازرگان حامی این شبه‌نظامیان، مرتکب شده و علاوه بر آن در قاچاق انسان و مواد مخدر دست داشته است.

به گفته این منبع، طرح امنیتی مذکور نیز شامل کمک گرفتن از دیگر گردان‌های مخالف تاجوری همانند گردان‌های نظامی در منطقه ترهونه است که پیش از این نیز با گردان تاجوری درگیری نظامی داشته است و علاوه بر آن مشارکت دادن نیروی ویژه دولت در این طرح است.

طرح السراج همچنین شامل تحت کنترل درآوردن دیگر شبه‌نظامیان و گروه‌های نظامی همانند شبه‌نظامیان امنیت مرکزی به فرماندهی «عبدالغنی الککلی» است که به نظر می‌رسد این گروه نیز در تصمیمات امنیتی خود تک‌روی دارد.

طبق این گزارش، هدف از این طرح امنیتی جدید، جلوگیری از نفوذ شبه‌نظامیان است و این طرح از حمایت خارجی از جمله هیأت سازمان ملل در لیبی برخوردار است همچنانکه این هیأت هفته پیش نیز از دولت وفاق ملی خواست تا شبه‌نظامیان مستقر در طرابلس را مهار کند.

جمعه گذشته «علی محمود» رئیس موسسه سرمایه‌گذاری لیبی در نشست با «استفانی ویلیامز» معاون رئیس هیأت سازمان ملل از مداخله شبه‌نظامیان در تصمیمات این موسسه خبر داده و گفته بود که این دخالت‌ها باعث شد موسسه مقر خود را به مکان دیگری منتقل کند.

گردان «اللواء الثامن» به دنبال استقرار مجدد در منطقه جنوب شرقی طرابلس

گردان پیاده‌نظام موسوم به «کتیبة اللواء الثامن» در منطقه ترهونه که اخیرا مورد هجوم گروه‌های وابسته به شبه‌نظامیان «ثوار طرابلس» قرار گرفته بود، روز جمعه اعلام کرد که تصمیم دارد بار دیگر در منطقه قصر بن غشیر در جنوب شرقی طرابلس مستقر شود.

این گردان که وابسته به وزارت دفاع دولت وفاق ملی است، می‌گوید که از سوی دولت مأمور استقرار در منطقه مذکور شده است.

«اللواء الثامن» همچنین شبه‌نظامیان «ثوار طرابلس» را به دست داشتن در عملیات فروش و قاچاق مواد مخدر متهم کرده و تأکید می‌کند که سیطره این گروه بر منطقه بن غشیر، راه‌های نفوذ قاچاقچیان را مسدود می‌کند.

شبه‌نظامیان «ثوار طرابلس» بر اکثر بخش‌های تاجوراء و جنوب شرقی طرابلس و نیز بخشی از بازار جمعه نزدیک به فرودگاه و پایگاه معیتیقه سیطره دارد.

گذشته از این گروه همچنین شبه‌نظامیان دیگری نیز که به قاچاق انسان و مواد مخدر شهرت دارند، در منطقه قصر بن غشیر مستقر هستند.

روز پنج‌شنبه (یک شهریور) نیز لیبی شاهد یک حمله مسلحانه بود و در این حمله که در ایست امنیتی «بوابه کعام» واقع در ساحل غربی لیبی در فاصله ۱۵۰ کیلومتری شرق طرابلس رخ داد،هفت نظامی کشته و پنج نفر نیز زخمی شدند.

وزارت کشور وابسته به دولت وفاق ملی لیبی نیز تمامی دستگاه‌های امنیتی را به آماده‌باش، هماهنگی و هوشیاری جهت مقابله با داعش فراخواند.

داعش با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت حمله مذکور را بر عهده گرفت.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها