یک رسانه ترکیه‌ای در تحلیلی سیاست «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران را «بازی با آتش» توصیف کرده و نوشته ادامه این سیاست ممکن است او را به سرنوشت «جیمی کارتر»، رئیس‌جمهور آمریکا در دهه ۱۹۸۰ دچار کند.

 شاید ایران دولت ترامپ را همانند دولت «کارتر» سرنگون کند

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، یک رسانه ترکیه‌ای در تحلیلی سیاست «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران را «بازی با آتش» توصیف کرده و نوشته ادامه این سیاست ممکن است او را به سرنوشت «جیمی کارتر»، رئیس‌جمهور آمریکا در دهه ۱۹۸۰ دچار کند. 

وبگاه «سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه» یا «تی‌آرتی» در عنوان این مطلب نوشته است: «ترامپ درباره ایران دارد با آتش بازی می‌کند و این ممکن است نتیجه معکوس بدهد.»

قمار ساده‌لوحانه ترامپ

در ابتدای این تحلیل آمده است: «ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای ایران بر سر این قمار کرده که ایران تلاطم چندانی در اوضاع ایجاد نخواهد کرد. این ممکن است [تحلیلی] ساده‌لوحانه باشد.»

«تی‌آرتی» سپس به سخنان «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران در تیرماه سال جاری اشاره کرده که گفته بود: « آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه در طول تاریخ هستیم ؛ با دم شیر بازی نکنید، پشیمان کننده است.»

ترامپ، ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد و مردادماه سال جاری فرمانی را برای بازگرداندن اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران امضا کرد.

رسانه ترکیه‌ای در همین باره، با لحنی استعاره‌آمیز نوشته است: «ترامپ در واقع دو دستی دم شیر در آن ضرب‌المثل [حسن روحانی] را چسبیده و همتای ایرانی او، فضای مانور چندانی جز تضمین پشیمانی او در آینده ندارد.»

انتخابات میان‌دوره‌ای و دردسرهای ترامپ

در ادامه این یادداشت، آمده است: «ترامپ به خوبی از این واقعیت آگاه است که انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا کمتر از سه ماه دیگر فرا می‌رسند: انتخاباتی سراسری که به احتمال زیاد نقش به سزایی در تعیین این خواهد داشت که آیا ترامپ می‌تواند نیمه دوم اولین دور ریاست‌جمهوری‌اش را به پایان برساند یا خیر.»

اشاره رسانه ترکیه‌ای به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا است که سرنوشت ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان ایالات متحده  و ۳۴ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنای این کشور را مشخص خواهد کرد. 

«تی‌آرتی»، رسوایی‌هایی بی‌سابقه در کاخ سفید ترامپ را عاملی دانسته که سرنوشت رئیس‌جمهور آمریکا را بیش از هر زمان دیگر به نتیجه این انتخابات گره زده است. در صورتی که نمایندگان حزب دموکرات بتوانند اکثریت کرسی‌ها را خودشان اختصاص دهند، احتمال استیضاح و برکناری ترامپ که اکنون زمزمه‌های آن مطرح شده قوت می‌گیرد.

با آنکه، از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید، رسوایی‌های زیادی تاج و تخت او را به لرزده درآورده‌اند سه‌شنبه هفته گذشته از لحاظ افشاگری‌ها علیه او بی‌سابقه بود. 

در آن روز، در حالی که ترامپ در تلاش برای حفظ اکثریت جمهوری‌خواه کنگره آمریکا برای سخنرانی انتخاباتی در مسیر ویرجینیای غربی بود، هیأت منصفه‌ای در آمریکا «پال منافورت» رئیس سابق ستاد انتخاباتی او را در چندین فقره جرم گناهکار اعلام کرد.

این تنها خبر بد سه‌شنبه برای ترامپ نبود، چراکه تنها دقایقی بعد اعلام شد «مایکل کوهن» وکیل سابق ترامپ هم به ارتکاب چندین جرم اعتراف کرده و گفته این اقدامات را به دستور شخص ترامپ انجام داده است.

کوهن هرچند از ترامپ نام نبرده، اما اعتراف کرده که به «دستور نامزد یک سمت فدرال» تلاش کرده تا به «استورمی دنیلز» بازیگر فیلم‌های مستهجن و «کارن مک دوگال» مدل نشریه «پلی بوی» حق‌السکوت بدهد تا آن‌ها درباره روابط نامشروعشان با ترامپ، به رسانه‌ها چیزی نگویند. به گفته کوهن، این اقدام با هدف جلوگیری از اثرگذاری منفی این اخبار بر نتیجه انتخابات، صورت گرفته است.

«تی‌آرتی» درباره این دردسرهای ترامپ می‌نویسد: «ترامپ نه تنها از لحاظ میزان مطلوبیت عملکرد [در نظرسنجی‌ها] در پایین‌ترین رده‌ها در دوران‌ مدرن قرار گرفته، بلکه شاهد بوده که تحقیقات دادگستری آمریکا درباره دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶، وکیل کهنه‌کارش، مایکل کوهن، رئیس سابق ستاد تبلیغاتی‌اش، پال منافورت، معاون سابق رئیس ستاد تبلیغاتش، "ریک گیتس"، مشاور امنتی ملی سابقش، "مایکل فلین" را به دام انداخته و انتظار می‌رود به زودی دامن پسرش، دونالد ترامپ جونیور را هم بگیرد.

وقتی ترامپ از داخل دفتر کارش در کاخ سفید بیرون را نگاه می‌کند مخاطراتی را می‌بیند که دست به دست هم داده‌اند و هر لحظه نزدیک‌تر می‌شوند. توطئه علیه ایالات متحده، مانع‌تراشی در اجرای عدالت، نقض قوانین فدرال انتخاباتی و حتی پولشویی اتهاماتی هستند که در نزدیکی او خانه کرده‌اند.»

سومین شوک نفتی در آمریکا

«تی‌آرتی» نوشته در حال حاضر احتمالاً تنها چیزی که عملاً می‌تواند بین ترامپ و استیضاح فاصله بیندازد این است که حزب سیاسی او کنترل مجلس نمایندگان، مجلس سنا و دیوان عالی ایالات متحده را از دست ندهد.

رسانه ترکیه‌ای در ادامه نقش ایران در گرفتاری‌های ترامپ را به میان کشیده و نوشته در صورتی که روحانی بخواهد تهدیدهایش درباره استفاده از توانمندی‌های نظامی ایران برای بستن تنگه هرمز را به کار بگیرد، ایالات متحده با سومین شوک نفتی بزرگش در تاریخ رو به رو خواهد شد.

به نوشته تی‌آرتی، اولین شوک در سال ۱۹۷۳ رخ داد، زمانی که کشورهای عضو اوپک تصمیم گرفتند آمریکا را بابت حمایت از ارتش اسرائیل در جریان جنگ اسرائیل و اعراب تنبیه کنند و دومین مورد هنگامی ایجاد شد که پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹، باعث افت ناگهانی تولید نفت در دنیا شد.

سرنوشت کارتر در انتظار ترامپ

تی‌آرتی نوشته شوک نفتی بعد از انقلاب ایران نه تنها باعث ایجاد رکود در آمریکا شد، بلکه به یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت جیمی کارتر برای پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۱۹۸۰ تبدیل شد. 

این رسانه نوشته است: «یک تحلیلگر مجرب مسائل نفت و گاز پیش‌بینی کرده قیمت نفت می‌تواند یک شبه از ۶۶ دلار در حال حاضر به بیش از ۲۵۰ دلار برسد. چهاربرابر شدن قیمت نفت، باعث چهاربرابر شدن بهایی خواهد شد که آمریکایی‌ها باید برای سوخت بپردازند و این بحران اقتصادی را برای خانوارهای آمریکایی رقم خواهد زد.

  رأی‌دهندگان آمریکایی، به احتمال قریب به یقین، با توجه به اینکه ترامپ با خروج از توافق چندجانبه‌ای که ایران به آن پایبند بوده عامل ایجاد این بحران بوده، او را مقصر خواهند دید.» 

ایران می‌تواند دولت ترامپ را سرنگون کند

تی‌آرتی نوشته چنین بحرانی باعث خواهد شد که دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره برای اولین بار پس از سال ۲۰۱۰ کنترل مجلسین آمریکا را به دست بگیرند و در چنین وضعیتی، اوضاع نابسامان اقتصادی و رسوایی‌هایی که گرداگرد ترامپ را احاطه کرده‌اند، استیضاح و برکناری او را رقم بزنند.

در پایان این مطلب آمده است: «وضعیت کنایه‌آمیزی که در اینجا وجود دارد، جالب‌تر از آن است که بتوان از آن گذشت. رئیس‌جمهوری که حامیان نومحافظه‌کار و وابسته به اسرائیل او تلاش می‌کنند به سمت براندازی در ایران سوقش بدهند، ممکن است توسط همان حکومتی که می‌خواست سرنگونش کند، سرنگون شود.»

تی‌آرتی با اشاره به شکست جیمی کارتر از «رونالد ریگان» در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۹۸۰  به دلیل شوک نفتی بعد از انقلاب اسلامی ایران نوشت: « ایران یکبار در سال ۱۹۸۰ دولت آمریکا را سرنگون کرد و ممکن است در یک یا دو سال آینده باز هم این کار را تکرار کند.»

منبع: فارس

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها