۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 616549

کاروان ایران در حالی در رشته بدمینتون دو نماینده در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ داشت که نتیجه عملکرد آنها حذف در همان مسابقه نخست بود.

بدمینتون در جاکارتا هم مدالی کسب نکرد

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، رقابت‌های بدمینتون هجدهمین دوره بازی های آسیایی ۲۰۱۸ در حالی به پایان رسید که  ایران در این بخش دو نماینده داشت. حضور بدمینتون در این بازی‌ها با حداقل نفرات انجام شد و نتیجه عملکرد هر دو نماینده ایران حذف در همان مسابقه نخست بود.

*رقابت نمایندگان ایران با نفرات برتر جهان

رقابت بدمینتون بازان در مسابقات بر اساس رنکینگ آنها تعیین می‌شود و بر همین اساس با توجه به رنکینگ بالای بدمینتون بازان کشورمان، ثریا آقایی در مرحله نخست مقدماتی جدول ۳۲ نفره و تک حذفی بانوان در قرعه‌ای سخت به مصاف  "ساینا نهوال"  نفلر یازدهم رنکینگ جهانی رفت. نهوال عناوینی نظیر مدال برنز قهرمانی ۲۰۱۷ و نقره ۲۰۱۵ جهان،برنز قهرمانی آسیا ۲۰۱۶، برنز المپیک لندن و برنز بازی های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون را در کارنامه ورزشی خود دارد. آقایی  در ست نخست با نتیجه ٧بر٢١  از حریف عقب ماند و شکست خورد. وی ست دوم را با نتیجه  ۲۰ بر ۹ و با اختلاف ۱۱ امتیاز واگذار کرد.

مهران شهبازی دیگر بدمینتون باز کشورمان نیز در جدول  ۳۲ نفر با آنتونی گینتینگ نفر ۱۲ جدول رده بندی جهان از کشور میزبان به میدان رفت که نتیجه را ۲ بر صفر واگذار کرد و حذف شد. مدال برنز مسابقات قهرمانی جوانان جهان و برنز المپیک جوانان در سال ۲۰۱۴، بخشی از افتخارات حریف اندونزیایی شهبازی بود.

* ادامه رفت و آمدهای بی‌نتیجه به بازی‌های آسیایی

با توجه به برنامه‌های کمیته ملی المپیک برای اعزام کیفی ورزشکاران به بازی‌های آسیایی و همچنین با در نظر گرفتن جایگاه بدمینتون ایران در آسیا و جهان، تنها دو سهمیه به بدمینتون داده شد و با این شرایط ایران حتی در بخش دوبل نماینده نداشت.

در دوره گذشته بازی‌های آسیایی (۲۰۱۴) در اینچئون ثریا آقایی پس از پیروزی برابر حریف مغولستان، با قرعه سختی مواجه شد و به مصاف دارنده مدال برنز المپیک ۲۰۱۲ رفت و برابر این حریف شکست خورد. سروش اسکندری تنها نماینده بدمینتون مردان ایران در بازی‌های آسیایی، در اولین مسابقه خود برابر "سون وان هو" از کره جنوبی قرار گرفت که با نتیجه دو بر صفر شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

تکرار نتایج دوره قبل بازی‌های آسیایی این بار در جاکارتا نشان می‌دهد که بدمینتون نیاز به تلاش بیشتری دارد تا فاصله خود را با آسیا کم کند. جایگاه بدمینتون بازان ایران در رده‌های بالاتر از ۲۰۰ در رنکینگ جهانی حریفانی قدرتمند را در دور نخست مسابقات مقابل نمایندگان ایران قرار می‌دهد و اگر قرار باشد شرایط به همین منوال ادامه یابد در هر دوره از مسابقات دختران و پسران کشورمان باید در همان دور نخست با رقبای قدرتمند روبه‌رو شده و از دور مسابقات کنار روند.

فدراسیون بدمینتون اگر به دنبال تغییر در شرایط این رشته است هیچ راهی جز اعزام بدمینتون بازان به مسابقات مختلف بین المللی ندارد. نباید فراموش کرد که رنکینگ و امتیاز بدمینتون بازان در رنگینگ جهانی ارتقا نمی‌یابد مگر با حضور در مسابقات مختلف.

داورزنی همه ناگفته‌ها را گفت

محمدرضا داورزنی، معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش در مجمع انتخابات فدراسیون بدمینتون  در ۳ مرداد ماه سال جاری این موضوع را یادآوری کرد که تسلیم شدن برابر حریفان و همچنین تکرار و بیان فاصله زیاد بدمینتون ایران و آسیا مورد پسند وزارت ورزش نیست در حالی که سایر رشته‌ها مثل تکواندو و ووشو ثابت کردند که می‌توان این فاصله را کم کرد و حتی از حریفان جلوتر رفت.

داورزنی تاکید کرده بود: در بحث پشتوانه سازی، استعدادیابی دانش روز و امکانات استان‌ها باید در فدراسیون کار بیشتری صورت بگیرد. صرف اینکه بدمینتون در همین سطح بماند و در جمع ۱۶ نفر آسیا باشد، برای رشد این رشته کافی نیست. دلخوش به این نباشیم که از ۱۶ تیم به جمع ۸ تیم رسیدیم و ‌کار فوق العاده‌ای کرده‌ایم. وقتی قهرمانی آسیا را نشانه برویم و آن را باور داشته باشیم و همه اقدامات را بر اساس آن قرار دهیم، رسیدن به هدف سخت نیست. تنها به صرف داشتن یک خانه بدمینتون در خیابان‌ حجاب نباید راضی بود بلکه باید از سراسر نقاط کشور از همه امکانات استفاده کرد و از دانش مربیان روز دنیا بهره برد. نمی‌توان ۱۰ نفر را انتخاب و تنها روی آنها سرمایه‌گذاری کرد بلکه باید با پشتوانه‌سازی در زمان‌ انتخاب بهترین‌ها را داشته باشیم. دایره کوچکتر قدرت انتخاب را محدود می‌کند.

شاید صحبت‌های ماه گذشته داورزنی در مجمع انتخابات فدراسیون بهترین حرف درباره شرایط بدمینتون در بازی‌های آسیایی و پاسخی باشد بر اظهار نظر رئیس فدراسیون بدمینتون که پس از شکست آقایی در دور نخست بازی‌های آسیایی گفت: ثریا آقایی انتظارات جامعه بدمینتون را برآورده کرد!

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها