۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 617037

وزیر دفاع آمریکا مدعی شد این کشور در تجاوز به یمن مداخله نظامی نمی‌کند و تنها ناظر بر تحولات آن است.

ادعای متیس: در یمن، دخالت نظامی نداریم

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد ارتش این کشور در تجاوز ائتلاف به سرکردگی عربستان به یمن مداخله‌ای ندارد و تنها ناظر بر آن است. این در حالیست که شواهد حاکی از حمایت واشنگتن از ائتلاف سعودی است.

وزیر دفاع آمریکا با رد مداخله این کشور در جنگ یمن اظهار داشت واشنگتن در حال نظارت بر تصمیمات عملیاتی نیروهای انصارالله هستند. او در این خصوص گفت: در یمن ما خارج از میدان جنگ هستیم و بر شکست گروه تروریستی داعش و القاعده در شبه جزیره عرب تمرکز داریم. این همان کاری است که ما انجام می‌دهیم. ما خود را در حال نظارت بر این جنگ می‌بینیم و بر پیچیدگی آن واقف هستیم.

متیس درباه حمله به اتوبوس مدرسه در یمن اعلام کرد پنتاگون به طور مداوم در حال بررسی سیاست‌های خود درباره حمایت از ائتلاف عربی است. وزیر دفاع آمریکا مدعی شد: طی چند سال اخیر با همکاری با عربستان و امارات هر آنچه را که برای کاهش آسیب و کشتار افراد بی‌گناه لازم است، به کار گرفته‌ایم.

اظهارات جدید وزیر دفاع آمریکا در تناقض آشکار با گزارش‌های اخیر درباره منطقه است که نشان می‌دهد ارتش آمریکا احتمالا در حال گسترش نقش خود در یمن است.

ماه گذشته روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد نیروهای ویژه ارتش آمریکا با نابودی انبار مهمات و سایت‌های پرتاب موشک بالستیک انصارالله، به طور مخفیانه در حال کمک به عربستان در جنگ یمن هستند. این روزنامه به نقل از چندین مقام آمریکایی و دیپلمات اروپایی جزئیاتی از چگونگی استقرار نیروهای ویژه ارتش آمریکا در مرز یمن و عربستان در دسامبر سال 2017 ارائه داد و آن درست یک ماه پس از آن بود که انصارالله یک موشک بالستیک  برکان-2 را به فرودگاه بین المللی ریاض شلیک کرد. در آن جا نیروهای ویژه ارتش آمریکا به نیروهای عربستانی درباره چگونگی دفاع از مرزهای خود آموزش داده و به آنها در تخریب سخت افزارهای نظامی انصارالله کمک می‌کنند. این گزارش در تعارض جدی با ادعاهای پیشین وزارت دفاع آمریکا است که گفته بود ارتش این کشور تنها ائتلاف سعودی را از طریق انجام عملیات سوخت‌گیری و ارائه پشتیبانی اطلاعاتی مورد حمایت قرار می‌دهد.

گزارش نیویورک تایمز و همچنین گزارش اخیر سی ان ان مبنی بر اینکه بمبی که اتوبوس دانش‌آموزان یمنی را در اوایل این ماه هدف قرار داد، ساخت شرکت آمریکایی لاکهید مارتین بوده و بر اساس توافق به عربستان فروخته شده، تردیدهای بسیاری را درباره اینکه آیا آمریکا حمایت خود را از ائتلاف عربی محدود خواهد کرد، باقی می‌گذارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها