رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در گفت‌وگو با یک روزنامه آلمانی ضمن تأکید بر راهکار مذاکره برای پایان بحران یمن، از اینکه سازمان ملل زیر فشار عربستان و امارات است انتقاد کرد و در بخشی از گفت‌وگو تصریح کرد که رژیم صهیونیستی دنبال کنترل دریای سرخ است.

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، «محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن از سازمان ملل متحد خواست که  در برابر عربستان سعودی و امارات عربی متحده سر خم نکنند.

محمد الحوثی ضمن تأکید بر راهکار گفت‌وگو، آن را نخستین گام برای تحقق صلح برشمرد اما به دلیل سیاست فعلی ائتلاف سعودی معتقد است که چشم‌انداز تحقق صلح در یمن در کوتاه مدت اندک است.

الحوثی در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی «زوددویچه» به تشریح دیدگاه‌های خود درباره تحولات یمن و آینده این کشور پرداخته است خبرنگار روزنامه آلمانی با اشاره به اینکه همچنان الحدیده و صنعا ناآرام هستند و قرار است روز ششم سپتامبر  (۱۵ شهریور)، «مارتین گریفیث» نماینده سازمان ملل در نشست صلح یمن در ژنو حاضر شود. از الحوثی پرسید که آیا شما امیدوارید که به این وسیله جنگ در یمن پایان یابد یا دست‌کم آتش‌بس در یمن حکمفرما شود؟

الحوثی گفت: «من به تازگی با مارتین گریفیث تلفنی صحبت کردم. این مذاکرات را می‌توان نخستین گام در راستای تحقق صلح ارزیابی کرد. ما برای هر گفت‌وگویی آمادگی داریم و مخالف مذاکره نیستیم. امکان دستیابی به صلح به خواست قاطع طرف‌های دیگر و اهدافی که  به صورت صادقانه دنبال می‌شوند، بستگی دارد. باید عربستان سعودی و امارات عربی متحده و حتی آمریکا، بریتانیا  و فرانسوی‌ها و همه کشورهایی که از ائتلاف (سعودی) حمایت می‌کنند هم چنین تمایلی داشته باشند».

وی افزود: «جهان باید آنها را وادار کند که حملات خود را به یمن متوقف کنند. بمباران شبیه آنچه در الحدیده و صنعا رخ می‌دهد در همه استان‌های یمن وجود دارد. یک اتوبوس مدرسه در استان صعده یمن هدف قرار گرفت و بیش از  ۴۰کودک کشته شدند. اما واضح است که مردم یمن مرعوب نشده‌اند. این موضوع در چهار سال گذشته روشن شده است. ما دست از مقاومت بر نمی‌داریم و تا پایان ایستاده‌ایم».

زوددویچه در ادامه به قطعنامه سازمان ملل‌متحد در زمینه تحقق صلح در یمن اشاره کرد و گفت که درخواست‌هایی در همین مورد از حوثی‌ها مطرح شده مبنی بر اینکه آنها شبه‌نظامیان خود را از شهرها خارج کنند و تسلیحات سنگین را به ارتش یمن تحویل دهند و ائتلاف هم از این تصمیم شورای امنیت استقبال کرده است. آیا  شما برای این اقدامات آمادگی دارید؟

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن پاسخ داد: « من با سفرای کشورهای اروپایی در این مورد صحبت کرده‌ام و آنها هم پرسش‌های مشابهی را مطرح کرده‌اند. من برای آنها روشن کرده‌ام که مردم یمن فقط تسلیحات قدیمی دارند و ما آمادگی داریم که این تسلیحات را به ارتش تحویل دهیم این ارتشی است که با ائتلاف می‌جنگد. ژنرال‌های ارتش طرفدار ما هستند. آنچه ما داریم، موشک‌هایی است که به ارتش یمن تعلق دارد. حتی این تسلیحات را هم می‌توانند به پایگاه‌ها باز گردند ما فقط آنها را نگهداری کرده‌ایم تا از حملات هوایی در امان بماند».

این مقام یمنی در ادامه گفت: «ما همچنین درخواست کرده‌ایم که تسلیحاتی که در اختیار گروه‌های تروریستی و مزدوران قرار گرفته‌ هم به ارتش تحویل شود. آنها بیشتر تسلیحات مدرن در اختیار دارند. همراه با ائتلاف (سعودی) هم تروریست‌هایی می‌جنگند که به ارتش یمن حمله می‌کنند».

کنترل سازمان ملل بر بندر الحدیده دیگر موردی بود که خبرنگار آلمانی درباره آن نظر الحوثی را پرسید و او گفت: «من در این مورد با فرستاده سازمان ملل صحبت کرده‌ام. ما در این مورد آمادگی داریم اما سوال اینجاست که آیا ائتلاف هم چنین چیزی را می‌خواهد. ائتلاف ادعا کرده که می‌خواهد از بندر حفاظت کند. این دروغی است که درباره عدن هم گفته شد. آنها نمی‌خواهند از بندر حفاظت کنند بلکه نیت دیگری دارند. آنها ادعا می‌کنند که ما از بنادر سلاح قاچاق می‌کنیم که این هم دروغ است.همه کشتی‌ها را ائتلاف زیرنظر دارد. در چنین شرایطی ما چطور می‌توانیم سلاح قاچاق کنیم؟ ضمن اینکه سازمان ملل درباره تحولات در الحدیده اطلاعات دارد».

سازمان ملل از عربستان و امارات پول می‌گیرد و تحت فشار آنان است

الحوثی افزود: «سازمان ملل از جانب ائتلاف تحت فشار سنگینی قرار دارد. آنها پول زیادی از عربستان سعودی و امارات می‌گیرند. این پول‌ها به عنوان کمک پرداخت می‌شود. آنها (سازمان ملل ) به این پول نیاز دارند تا هزینه‌های خود را تامین کنند و دستمزد نیروهایشان را بپردازند. به همین دلیل سازمان ملل ما را تحت فشار می‌گذارد. آنها به سازمان ملل کمک میلیاردی می‌کنند اما همزمان میلیاردی یمن را بمباران می‌کنند و کشور و زیر ساخت‌هایش را خراب می‌کنند. سازمان ملل ضعیف است و از جانب سازمان ملل تحت فشار قرار دارد. بان کی مون دبیر کل پیشین سازمان ملل تائید کرد که عربستان در فهرست کشورهایی است که کودکان را در جنگ می‌کشد و زخمی می‌کند. عربستان در این فهرست قرار گرفت اما حذف شد چرا که تهدید کرده بود که پرداختی‌هایش به سازمان ملل را قطع خواهد کرد. ما امیدواریم که دبیرکل جدید  نگذارد به این شیوه تحت فشار قرار گیرد.»

وی بار دیگر اعلام کرد که یمنی‌ها آمادگی دارند تا کنترل  بندر الحدیده را به گریفیث بدهند اما درباره کنترل شهر آن طور که سعودی‌ها و اتباع امارات می‌خواهند، گفت که با گرفیث درباره عقب نشینی از شهر یا تسلیم سلاح‌های سنگین مذاکره نشده است. الحوثی گفت: «نخستین دور مذاکرات، مذاکراتی برای صلح نبود بلکه تبادل‌نظر و شنیدن پیشنهاد بود. ائتلاف شرایطی را برای مذاکرات صلح گذاشته است. فرستاده پیشین سازمان ملل از ائتلاف مستقل نبود ما امیدواریم که گریفیث طور دیگر رفتار کند و در ماموریتش موفقت باشد. ما امیدواریم که همه کشورهایی که می‌گویند خواهان صلح در یمن هستند، از او حمایت کنند».

این روزنامه آلمانی از الحوثی پرسید: آیا انتظار دارید در نشست شش سپتامبر نمایندگان انصارالله با نماینده دولت «منصور هادی عبدربه» و ائتلاف بر سر یک میز بنشینند؟ وی گفت: «ما فکر نمی‌کنیم که چنین دیداری با نماینده دولت هادی موفقیتی در پی داشته باشد و این موضوع را هم در گذشته تجربه کرده‌ایم. چرا که هیچکدام از این افراد نمی‌توانند تصمیم‌گیری کنند. ما باید با ائتلاف به صورت مستقیم مذاکره کنیم و یک خط‌مشی بیابیم. ائتلاف، جنگ را در یمن راهبری می‌کند البته وقتی که مزدورانشان به توافق احترام بگذارند. اگر ما با ائتلاف به توافق برسیم در این صورت می‌توانیم با هادی و نمایندگانش مذاکره کنیم».

وی افزود: «هر گونه توافقی که ائتلاف آن را بپذیرد، ما هم بلافاصله آن را محترم می‌شماریم. من می‌خواهم به آلمانی‌ها دو مورد را یادآور شوم: میلیاردهایی که برای جنگ هزینه شده‌ (و) آیا شما فکر کردید که هادی را بار دیگر به قدرت باز گردانید؟ شما زیرساخت‌ یمن را به عنوان کشوری ثروتمند خراب می‌کنید و ائتلاف برنامه دیگری دارد. خنده دار است که مدعی شویم که این موضوع به بازگرداندن قدرت مربوط می‌شود بلکه به این ربط دارد که اسرائیل می‌خواهد کنترل دریای سرخ را برعهده بگیرد و ادعا می‌کند که در شرایطی که انصارالله بنادر یمن را در دست دارد، آزادی تردد در دریای سرخ در معرض خطر است. اسرائیل مدعی است که تهدیدی متوجه تنگه باب‌المندب است و این از اینکه ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، بدتر است.»

ارتش یمن، "کشتی نظامی" عربستان را زد

الحوثی در ادامه در توضیح اینکه آنها به دو فروند کشتی سعودی حمله کرده‌اند، هم گفت: «این موضوع واقعیت ندارد. ما کشتی جنگی آنها به نام «الدمام» را هدف قرار دادیم. این کشتی بر خلاف مقررات جهانی در دریای سرخ تردد می‌کرد. پس از آنکه آنها ابتکار عمل ما برای صلح در ساحل را رد کردند، ما به کشتی‌های آنها حمله کردیم، همان کشتی‌هایی که از آنها به ما حمله می‌کردند».

موضوع حمایت ایران از حوثی‌ها هم مسئله دیگری بود که خبرنگار آلمانی به آن پرداخت. رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در پاسخ گفت: «عربستان سعودی مدعی است که پدافند هوایی آنها موشک ما را هدف قرار داده است. «نیکلی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل چطور ادعا می‌کند که این موشک ایرانی است؟ طبق آنچه سعودی‌ها گفته‌اند، موشک منفجر شده و به صورت کامل نابود شده است. چطور تکه‌های آن نشان می‌دهد که موشک ایرانی است؟ ائتلاف و آمریکا همواره ادعا می‌کنند که ما از ایران سلاح می‌گیریم که ادعایی خنده‌دار است. ما هیچ سلاحی از ایران نمی‌گیریم و تمامی این شواهد جعلی است. آنها ادعاهای زیادی دارند از جمله اینکه سربازان ایرانی در اینجا می‌جنگند. همه اینها دروغ است. آیا شما اینجا ایرانی می‌بینید؟ چند نفر ایرانی در جریان حملات هوایی کشته یا زخمی شده‌؟ همچنین اخباری درباره وجود مزدورانی از سودان و دیگر کشورها وجود دارد. آنها اینجا چه‌کار می‌کنند؟».

وی گفت که اگر ائتلاف می‌خواهد علیه ایران یا سوریه بجنگد در این صورت باید به این کشورها برود نه اینکه به یمن بیاید. فاصله میان خاک ایران و امارات ۴۰ کیلومتر است در حالی که فاصله میان امارات تا یمن بیش از هزار کیلومتر است. او افزود: «ما فقط فرودگاه‌هایی که جنگنده‌های سعودی‌ها در آنها مستقر است، هدف قرار دادیم و هیچ هدف غیرنظامی را نزدیم.مین‌های کارگذاری شده هم علیه اهداف غیرنظامی به کار برده نشده‌ است».

الحوثی در پایان این گفت‌وگو اعلام کرد که آنها هیچ زندانی سیاسی ندارند و دوم دسامبر که علیه وابستگان «علی عبدالله صالح»، رئیس جمهور پیشین یمن می‌جنگیدند تعدادی را به اسارت گرفتند که همه آنها جنگجو بودند و آزاد شدند.

منبع: فارس

انتهای‌پیام/

برچسب‌ها