همدان- رئیس سازمان صنعت ،معدن وتجارت همدان گفت :با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور وافراد شرایط ناامنی بازار دامن می زنند روند افزایشی قیمت ها را شاهدیم که ذهنیت مردم این مسیله را به گران فروشی نسبت میدهد در حالی که در اکثر کالاها افزایش قیمت داشتیم

گرانفروشی خاصی  در همدان نداریم / افتتاح ۶ واحد تولیدی
به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا متیندر رئیس سازمان صنعت ،معدن وتجارت همدان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حیثیت اصناف و بازاریان برای ما بسیار محترم است، اظهار کرد: در استان همدان حتی یک بنکدار با طیف توزیع و تأمین کشوری نداریم و از این نظر اگر افزایش قیمتی بر اثر احتکار رخ دهد خارج از استان است و انبارهای بزرگی در استان وجود ندارد.
وی در مورد آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران مبنی بر رتبه اول استان همدان در تورم نقطه‌ به‌ نقطه مردادماه با ۲۳.۲ درصد نرخ شاخص تورم، گفت: به سبب آن‌که املاک استان همدان مورد اقبال برای استان‌های همجوار است این افزایش تقاضا در بخش مسکن روی نرخ تورم تأثیر می‌گذارد در حالی‌ که اقلام اساسی ما هیچ افزایش نداشته است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان در پاسخ به این‌که چرا استان مازندران با وجود انبوه ویلاسازان و املاک مرغوب در بحث تورم نقطه‌ به‌ نقطه کمترین میزان تورم در کشور را دارد، بیان کرد: مورد دیگری که بر تورم استان تأثیر می‌گذارد بحث مرکزیت همدان در بهداشت و درمان است بنابراین مراجعه افراد از استان‌های مجاور برای درمان به این استان در بحث تورم اثرگذار است.
وی با بیان اینکه گرانفروشی خاصی در همدان نداریم، گفت: آقای حسین محرابی رئیس اتاق اصناف مرتبا گلایه دارند که چرا مزاحم اصناف می‌شوید و ما در همین مورد دستور دادیم برخورد غیر منطقی با بازار نشود.
متین با بیان اینکه ما مدعی صفر بودن گرانفروشی نیستیم، گفت: گرانی اقلام در استان همدان ناشی از افزیش قیمت است و متاثر از گرانفروشی‌های موردی نیست.
وی با نفی افزایش بی‌ضابطه قیمت لباس مدرسه و اقلامی مانند روغن و برنج تصریح کرد: به‌ هر حال قیمت پوشاک متأثر از نرخ پارچه و دوک است که هر دو افزایش قیمت را شاهد بوده‌اند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان یادآور شد: از ۴۹ پرونده که برای انبارها تشکیل‌ شده ۱۶ پرونده منجر به احتکار تشخیص داده‌ شده و کالاهای آن‌ها در شمار ۲۴ قلم کالای اعلام‌شده در شمول احتکار بوده است.
وی ادامه داد:‌ مابقی هم انبارهای ثبت‌ شده بودند، اگرچه عدم مطابقت موجودی داشته‌اند اما مشمول احتکار نبوده‌اند.
متین گفت: به سبب شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، تحریم‌ها و افرادی که به شرایط ناامنی بازار دامن می‌زنند روند افزایشی قیمت‌ها را شاهد هستیم که ذهنیت مردم این مسئله را به گران‌فروشی نسبت می‌دهد در حالی‌ که در اکثر کالاها افزایش قیمت را شاهد هستیم.
وی با بیان اینکه گران‌فروشی اگرچه وجود دارد اما عامل اصلی گرانی‌ها نیست، افزود: در مورد کالاهای اساسی خداوند کمک کرد از طریق ارائه ارز دولتی بازار را آرام نگاه داشتیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان اظهار کرد: در مورد سایر بازارها که از ارز شناور استفاده می‌کنند هم افزایش قیمت دارند و هم عرضه خود را کاهش داده‌اند که به سبب کاهش تولید کارخانجات به علت نداشتن سرمایه در گردش برای تأمین مواد اولیه است.
وی افزایش قیمت در بخش ارزاق را غیر چشمگیر و در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد توصیف کرد و گفت: شیر تنها کالایی بوده که ۳۲ درصد افزایش قیمت داشته است که این البته در مورد محصولات لبنی دارای افزودنی متاثر از متغیرهای دیگر است.
متین متذکر شد: بازگشت این کاهش تولید به روند عادی چند ماهی زمان می‌برد که هم سرمایه در گردش و مواد اولیه سطح تولید مورد نظر تأمین شود هم سهامداران سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهند.
*افزایش قیمت کالاهای بسته‌بندی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در ادامه گفت: این مسئله در مورد محصولات پتروشیمی مضاعف بوده زیرا علاوه بر این مشکلات از روند افزایش قیمت جهانی هم متأثر شده‌اند.
وی افزود: افزایش قیمت پلاستیک و پی‌وی‌سی در این ناحیه موجب بالا رفتن قیمت کالاهای بسته‌بندی نیز شده است ضمن اینکه این محصولات از ارز شناور استفاده می‌کنند که در این زمینه پیشنهاد دادیم ارزی با نرخ میانگین اختصاص داده شود که شاهد ارائه کالاها در بسته‌بندی‌های بزرگ و افزایش قیمت نباشیم.
متین ادامه داد: در مورد قیر و محصولات پالایشی هم پیشنهاد قیمتی میانگین را داده‌ایم که تولیدکنندگان آسفالت و ایزوگام که در احداث زیرساخت‌ها نقش دارند از این ناحیه متضرر نشوند.
وی با اشاره به اینکه در بورس فلزات شاهد افزایش چشمگیر قیمت بودیم، افزود: مقرر شده ۵۰ درصد محصولات تولیدکنندگان شمش و میلگرد با ظرفیت بالا در بورس ارائه شود که در مورد فولاد کنترل قیمت اعمال و از رشد بی‌رویه قیمت جلوگیری شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان تأکید کرد: البته اگر همه تولیدکنندگان این حوزه محصولات خود را وارد بورس کنند کاهش قیمت بیشتری رخ می‌دهد.
وی بیان کرد: کارخانجات سیمان مقداری محصولات خود را افزایش دادند که با ورود سازمان صنعت، معدن و تجارت از افزایش بیشتر جلوگیری شد و در مورد بسته‌بندی محصولات هم تصمیماتی اتخاذ شد.
به گفته متین، سایر مصالح ساختمانی به‌ جز کاشی و سرامیک، اعم از سیمان‌سفید و گچ افزایش منطقی ۱۰ تا ۱۲ درصد داشته‌اند و خیلی التهاب‌زا نبوده است.
وی در ادامه با بیان این که در مورد محصولات غذایی هم خیلی افزایش چشمگیری نداشتیم، افزود: تنها روند رو به رشد را در مورد قیمت مرغ شاهد بوده‌ایم که در استان همدان افزایش قیمت هر کیلو تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان متوقف شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان این که التهاب بازار گوشت قرمز از طریق پیگیری استاندار و توزیع گوشت وارداتی با قیمت تنظیم شده کنترل شد، ادامه داد: در حال حاضر در میدان دام هر کیلو گوشت به قیمت هر کیلوگرم ۵۰ تا ۵۱ هزار تومان به فروش می‌رسد.
وی ادامه داد:‌ به سبب تفاوت قیمت دام کشتار شده بر اثر جداسازی احشام و کسر وزن، این کسری روی قیمت اعمال می‌شود، در بازار گوشت راسته بین ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان و مخلوط با قیمتی کمتر به فروش می‌رسد.
*توزیع گوشت وارداتی در ۱۱ مرکز صنفی
متین در ادامه گفت: گوشت وارداتی بین هر کیلو ۳۷ هزار تومان تا ۴۵ هزار تومان ارائه می‌شود که بنابر دستور استاندار فعلاً به‌صورت فله‌ای و غیر بسته‌بندی عرضه خواهد شد.
وی تصریح کرد: البته افزایش حجم گوشت وارداتی سقفی دارد چون عرضه بی‌ضابطه کسب‌وکار قصابان را با مشکل مواجه می‌کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: از آن جا که شاید برخی اقشار محروم امکان حضور در فروشگاه‌های بزرگ را نداشته باشند ۱۱ مرکز صنفی برای توزیع گوشت وارداتی در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: ممکن است ایام محرم و ورود حجاج و کاهش جوجه‌ریزی در کردستان ما را با افزایش تقاضای گوشت و مرغ مواجه کند که تدابیری در این زمینه اندیشیده شده و از طریق رایزنی عرضه کنترل شده است.
متین با بیان اینکه بازرسان میدانی ما در همدان ۱۶ نفر هستند که به همراه نمایندگان فرمانداری، بهداشت، استاندارد یا تعزیرات در این حوزه فعالیت می‌کنند، گفت: در سطح استان نیز ۶۰ بازرس فعال است که با احتساب دستگاه های دیگر تعداد آنها به ۱۲۰ نفر می‌رسد.
وی در ادامه با بیان اینکه احتکار خاصی جز یک یا دو مورد در ملایر و نهاوند نداشته‌ایم، بیشترین شکایات را مربوط به گرانفروشی دانست و اضافه کرد: باز تاکید می‌کنم که گران بودن با گرانفروشی فرق دارد، در موارد بسیاری پس از تحقیق مشخص شده که فرد تخلفی مرتکب نشده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان اعمال سیاست‌های تعذیری و کنترلی را از نظر لطمه به اصناف و بازاریان دارای محدودیت دانست و عنوان کرد: به دنبال اصلاحاتی در بحث ارزش افزوده در بخش تولید هستیم که امیدواریم از مهرماه محقق شود.
*افتتاح ۶ واحد تولید با اشتغالزایی برای ۴۷۰ نفر
وی در تشریح فعالیت‌های این مجموعه در بخش صنعت گفت: ۶ واحد قابل افتتاح در اسدآباد، کبودراهنگ، جوکار و تویسرکان با حضور احتمالی معاون اول رئیس جمهور آغاز به کار می‌کنند که برای حدود ۴۷۰ نفر اشتغال ایجاد خواهند کرد.
متین خاطرنشان کرد: قراردادی بین شرکت شوکت با سازمان بهینه‌سازی انرژی مبنی بر تولید ۲ میلیون عدد بخاری منعقد شد و یک‌هزار و ۱۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد داشت.
وی با اشاره به فعال شدن و توسعه طرح‌های سه واحد فروسیلیس استان عنوان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی برای تولید منیزیم در استان و افزایش قیمت جهانی آن طی سالهای آتی شاهد رونق این بخش از تولید استان خواهیم بود.
در این نشست پرسش‌های متعدد خبرنگاران پیرامون کمرنگ بودن بازرسی‌ها و عدم تناسب تعداد بازرسان با تعداد اصناف، ارائه کالاهای از قبل موجود با قیمت جدید و گرانفروشی در سطح بازار مرتبا با پاسخ‌های متین مبنی بر لزوم رعایت کردن اصناف مواجه شد.
این مسؤول همچنین در مورد دلیل عدم پخش گزارش‌های رسانه‌ای از برخورد با محتکران مانند استان‌های دیگر، به لزوم حفظ آبروی افراد اشاره کرد.
منبع: فارس
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.