رئیس‌جمهور روسیه در نشستی که روز جمعه در تهران برگزار خواهد شد، درباره اقدامات تحریک‌آمیز احتمالی کشورهای غربی برای راه‌اندازی حمله شیمیایی در سوریه با مقام‌های ایران و ترکیه رایزنی می‌کند.

پوتین در تهران درباره تحرکات شیمیایی احتمالی در «ادلب» رایزنی می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، «یوری یوشاکوف»، دستیار ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه‌ای گفته پوتین در نشست روز جمعه در تهران احتمالاً با مقام‌های ایران و ترکیه درباره اقدامات تحریک‌آمیز احتمالی در شهر «ادلب» سوریه رایزنی خواهد کرد.

یوشاکوف در مصاحبه‌ای با روزنامه «ایزوستیا» درباره گزارش‌های موجود پیرامون احتمال وقوع حمله شیمیایی در سوریه  گفت: «درباره این موضوع و  تمامی جنبه‌های سازش در سوریه و مسائلی که اوضاع را وخیم می‌کنند، رایزنی می‌کنیم.»

خبرگزاری اسپوتنیک نوشته پوتین با «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه و «حسن روحانی»، رئیس‌جمههور ایران دیدارهای جداگانه‌ای برگزار خواهد کرد. 

وزارت دفاع روسیه پیش از این هشدار داده تروریست‌های «هیئة تحریر الشام» که جبهه النصره رکن اصلی آن است، در شرف انجام یک اقدام تحریک آمیز برای متهم کردن ارتش سوریه به استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه غیرنظامیان در «ادلب» هستند.

بهانه‌تراشی برای حمله به سوریه

مقام‌های روس همچنین پیشتر اعلام کرده بودند که سازمان جاسوسی انگلیس در راستای فراهم کردن بهانه برای حمله آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه در حال همکاری با تروریست‌ها برای انجام یک سناریو در خصوص استفاده از سلاح‌ شیمیایی در این کشور است.

علاوه بر این، وزارت دفاع روسیه پیشتر اعلام کرده نمایندگان گروه موسوم به «کلاه سفیدها» محموله‌های عظیم مواد سمی را به یک انبار مورد استفاده تروریست‌ها در استان ادلب منتقل کرده‌اند.

این اولین باری نیست که کشورهای غربی دولت سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم می‌کنند و پیش از این دو بار به همین بهانه حملاتی به این کشور انجام داده‌اند.

حملات قبلی به سوریه

اولین بار، فروردین ماه سال ۱۳۹۶ بود که آمریکا به بهانه حمله شیمیایی در «خان شیخون»، به پایگاه هوایی «الشعیرات» ارتش سوریه در در استان حمص حملات موشکی کرد. 

دومین حمله به بهانه سلاح‌های شیمیایی، ۲۵ فروردین سال جاری توسط سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس انجام شد و آنها جمعا ۱۰۰ موشک به سوریه شلیک کردند.

وزارت دفاع روسیه درباره این حمله اعلام کرده بود که پدافند ارتش سوریه ۷۰ درصد از موشک‌های مهاجمین را ساقط کرد. 

همزمان با هشدارها درباره بهانه‌جویی‌های غرب، رسانه‌های آمریکایی از قبیل «بلومبرگ»، از هشدار واشنگتن به مسکو درباره «اقدام نظامی قوی» آمریکا در سوریه خبر دادند.

ادعاها قبل از عملیات‌های ارتش سوریه

گمانه‌زنی‌های اخیر درباره حمله احتمالی غرب، در حالی صورت گرفته که ارتش سوریه از چندی قبل در حال تدارک برای عملیات در «ادلب» به منظور پاکسازی آخرین استان در دست تروریست‌ها است.

این اولین بار نیست که همزمان با تدارک ارتش سوریه برای عملیات آزادسازی یک منطقه مهم، مخالفان دولت این کشور درباره توسل ادعایی دمشق به سلاح شیمیایی جنجال به راه می‌اندازند.

پیش از این، در آستانه آزادسازی نهایی شهر «حلب» و همچنین منطقه «غوطه شرقی»، ادعاهای بسیاری درباره حملات شیمیایی ارتش سوریه مطرح شده بود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها