سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به برگزاری کارگروه دریای خزر با حضور کارشناسان وزارت خارجه، گفت: کنوانسیون در چارچوب منافع ملی تنظیم و به تایید مقامات کشور رسیده است.

مفاد کنوانسیون دریای خزر در چارچوب منافع ملی تنظیم و به تایید مقامات عالی رتبه کشور رسیده است

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، علی نجفی خوشرودی در توضیح نشست کارگروه دریای خزر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و ادامه بررسی اجلاس سران کشورهای عضو دریای خزر در قزاقستان درباره رژیم حقوقی دریای خزر، گفت: در هفته‌های گذشته جلسه‌ای در کمیسیون با حضور آقای ظریف و نمایندگان سوال کننده درباره نشست سران کشورهای حاشیه دریا و امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر برگزار شد و وزیر امور خارجه توضیحاتی را ارایه کردند.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نمایندگان سوال کننده در نشست کمیسیون تقریبا از پاسخ وزیر قانع شدند اما برای بررسی جزئیات کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر مقرر شد تا جلسه کارشناسی با مسئولان مرتبط وزارت امور خارجه برگزار شود لذا روز گذشته(۱۱ شهریور ماه) این جلسه برگزار شد.

مفاد کنوانسیون دریای خزر در چارچوب منافع ملی تنظیم و به تایید مقامات عالی رتبه کشور رسیده است

وی افزود: تعدادی از نمایندگان سوال کننده در این نشست حضور پیدا کردند، مفاد کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در حضور کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که مفاد کنوانسیون در چارچوب منافع و امنیت ملی کشور تنظیم شده و پیش از این به تایید مقامات عالی رتبه کشور رسیده است.

نجفی خوشرودی یادآور شد: با توجه به نگرانی‌هایی که در مورد تعیین حدود و سهم کشورها از دریا مطرح است، به این موضوع هم در جلسه مذکور پرداخته شد و کارشناسان وزارت امور خارجه تاکید کردند که در کنوانسیون به تعیین سهم و حدود کشورها از دریا پرداخته نشده و این مسئله به ادامه مذاکرات پنج کشور در اینده موکول شده است.

کشورهای حاشیه خزر تا ۱۵ مایل حق بهره‌برداری از منابع انرژی دارند/ امکان بهره‌برداری همه کششورها در محدوده پهنه آبی مشترک

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آقای صابر دبیرخانه دریای خزر در جلسه کارگروه حضور پیدا کرده بود، گفت: محدوده دریای سرزمینی ۱۵ مایل تعیین شده لذا هر کشوری از ساحل خود تا ۱۵ مایل حق بهره برداری از انرژی‌های نفتی و گازی دارد و بیش از این میزان پهنه آبی مشترک است که برای همه کشورها قابل بهره‌برداری است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نمایندگان سوال کننده قرار شد بعد از جمع بندی نهایی نظر خود در رابطه با قانع شدن یا نشدن از پاسخ‌ها را به کمیسیون اعلام کنند.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/

برچسب‌ها