بر اساس یک سند محرمانه افشا شده سازمان ملل، این نهاد کمک به بازسازی سوریه را منوط به توافق برای انتقال قدرت در این کشور کرده است.

افشای سند محرمانه سازمان ملل درباره آینده سوریه

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، بر اساس یک سند داخلی سازمان ملل، که به دست رسانه‌ها رسیده است، این نهاد بین‌المللی تا زمانی که توافق برای انتقال قدرت در سوریه صورت نگیرد، کمک‌های بشردوستانه خود را در اختیار این کشور جنگ‌زده قرار نمی‌دهد. این در حالی است که پیشتر سازمان ملل وجود چنین سندی را تکذیب کرده بود.

روزنامه کامرسانت روسیه روز گذشته سند محرمانه سازمان ملل درباره کمک سوریه را منتشر کرد. این سند دو صفحه‌ای که تاریخ آن مربوط به اکتبر سال 2017 است، چارچوبی را برای تمامی عوامل فعال سازمان ملل در سوریه مشخص می‌کند تا از این طریق از حمایت از تمامی مناطق سوریه اطمینان حاصل شود.

بر اساس اطلاعات درز یافته سازمان ملل، در بخشی از این سند محرمانه، که با فونت برجسته نوشته شده، آمده است: سازمان ملل تنها زمانی آماده کمک به بازسازی در سوریه خواهد بود، که یک توافق مذاکره شده از سوی تمامی طرفین درگیر برای یک انتقال سیاسی جامع و عینی حاصل شود.

پیش از این سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ابراز نگرانی کرده بود که سازمان ملل کمک‌های بشردوستانه خود برای کمک به بازسازی سوریه را منوط به یک روند انتقال سیاسی در این کشور نماید. وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: یک دستور محرمانه، که در اکتبر سال گذشته میلادی منتشر شد، نهادهای سازمان ملل را از آماده شدن برای کمک به بازسازی اقتصادی سوریه باز می‌دارد.

لاوروف در این خصوص گفت: بعد از آنکه یونسکو، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد درخواست مسکو برای کمک بازسازی بناهای میراث جهانی در شهر باستانی پالمیرا در استان حمص سوریه را رد کرد به وجود چنین دستورالعملی در درون سازمان ملل شک کردم.

وزیر خارجه روسیه انتشار سند داخلی سازمان ملل را به موضع کاملا انحرافی آمریکا در مسئله بازسازی سوریه ربط داد. واشنگتن هرگونه کمک مالی به برنامه‌های بازسازی سوریه در مناطق تحت کنترل دولت را رد کرده و سیاست پیشین خود مبنی بر اینکه «اسد باید برود» را دنبال می‌کند.

بر اساس منابع روزنامه کامرسانت روسیه، سند محرمانه افشا شده سازمان ملل در ابتدا از سوی جفری فلتمن، دیپلمات سابق آمریکا که در حال حاضر به عنوان یک مقام ارشد در این سازمان فعالیت دارد، نوشته شده است. استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونتو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در این باره اعلام کرد: هیچ دستورالعمل محرمانه‌ای در این خصوص از سوی هیچیک از بخش‌های سازمان ملل صادر نشده است.

سند داخلی سازمان ملل با عنوان «پارامترها و اصول کمک سازمان ملل در سوریه» در اکتبر سال 2017، بدون تصویب در شورای امنیت این سازمان، از سوی هئیت دبیران آن منتشر شد. در این سند آمده است هر گونه کمک سازمان ملل برای بازسازی در این کشور تنها پس از انتقال سیاسی در سوریه امکان پذیر خواهد بود. همچنین در این سند به دلایل مختلف همکاری آژانس‌های این سازمان را با دمشق محدود کرده و حتی در آن عنوان شده سازمان ملل از بازگشت آورگان به سوریه حمایت نمی‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها