رییس هیات روابط پارلمانی ایـران با پارلمان اروپا با بیان اینکه در مسیر حفظ برجام بار سنگینی بر دوش اروپا است، گفت: اروپا برای حفظ برجام گام هایی عملی در این زمینه بردارد و تنها به شعار اکتفا نکند تا ماندن جمهوری اسلامی ایران در این توافق منطقی باشد.

جلالی: اروپا برای حفظ برجام اقدام عملی و جدی انجام دهد/بورژوا:دلار سلاح آمریکا برای مجازات کشورهاست

 به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، هیات روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا که به ریاست کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس و نایب رییس اتحادیه بین‌المجالس جهانی به منظور دیدار و گفتگو با مقامات سیاسی و مسئولان پارلمان اروپا،‌ بلژیک و لوکزامبورگ، به این منطقه سفر کرده است، امروز (دوشنبه ۱۲ شهریور ماه) با گیرت بورژوا نخست وزیر منطقه فلاندر بلژیک دیدار و گفتگو کرد.
کاظم جلالی با اشاره به روابط تاریخی همکاری‌های ایران و بلژیک، گفت: جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های خوب و گسترده‌ای با بلژیک دارد که امیدواریم با برنامه‌ریزی مدون روند این همکاری‌ها علیرغم بدعهدی و میل آمریکا،‌ گسترش پیدا کند.
وی با اشاره به زمینه‌های موجود همکاری‌ میان ایران و بلژیک در حوزه‌های مختلف، با توجه به ظرفیت‌های منطقه فلاندر بلژیک برایجاد و گسترش همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های گوناگون تاکید کرد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات،‌اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به روند توافق هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و ۵+۱ و امضای برجام و بدعهدی آمریکا در این زمینه، تصریح کرد: با وجود کارشکنی‌ها و پیمان‌شکنی آمریکا در برجام، اروپا باید به تعهداتش در این زمینه پایبند باشد و برای اجرای آن اقدامات عملی و جدی انجام دهد.
وی با بیان اینکه پیمان‌شکنی آمریکا در برجام موجب شد تا بار اجرای این توافق بر دوش اروپا بیفتد، تاکید کرد: اقدام آمریکا در برجام نشان داد که قابل اعتماد نیست و نمی‌شود با این کشور مذاکره کرد.
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس یاد آور شد: ۱۲ گزارش آژانش بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهداتش در برجام عمل کرده و به طور واقعی بر این تعهد پایبند بوده است.
وی با تاکید براینکه اکنون در مسیر حفظ برجام بار سنگینی بر دوش اروپا است، خاطرنشان کرد: ما به عنوان نمایندگان ملت بزرگ ایران اسلامی اکنون در مقابل سوال برحقی از سوی مردم قرار داریم که چرا اقدامات عملی و درخور شانی از سوی اروپا برای حفظ برجام صورت نمی‌گیرد؟
نایب رییس اتحادیه بین‌المجالس جهانی در ادامه با اشاره به لزوم اقدام جدی اروپا برای حفظ برجام، عنوان کرد: اروپا برای حفظ برجام گام‌هایی عملی در این زمینه بردارد و تنها به شعار اکتفا نکند تا ماندن جمهوری اسلامی ایران در این توافق منطقی باشد.
رییس هیات روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا در پایان تاکید کرد: اتحادیه اروپا اگر می‌خواهد هویت مستقلی از آمریکا داشته باشد، اکنون و در زمان عهدشکنی آمریکا در برجام، بهترین فرصت برای این کار است.
گیرت بورژوا نخست وزیر منطقه فلاندر بلژیک نیز در این نشست با ابراز خرسندی از حضور هیات روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا در این منطقه،‌ این حضور را فرصتی مغتنم برای مسئولان منطقه فلاندر بلژیک دانست و بر لزوم ایجاد و توسعه همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های مختلف تاکید کرد.
وی با اشاره حضور در ایران، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران کشوری متمدن با مردمانی با تحصیلات و فرهنگ بالا هستند و از همین‌رو ما علاوه بر روابط اقتصادی خواهان گسترش روابط همکاری‌های دوجانبه در حوزه فرهنگ و تمدن با جمهوری اسلامی هستیم.
نخست وزیر منطقه فلاندر بلژیک در این نشست این منطقه را موتور اقتصادی کشور بلژیک دانست بر لزوم گسترش همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و بلژیک تاکید کرد.
وی توضیح داد: منطقه فلاندر بلژیک با درآمد سالیانه ۳۱۷ میلیارد یورو بالاتر از آلمان قرار دارد و نقش مهمی در اروپا اقتصاد و توسعه اروپا برعهده دارد.
وی خروج آمریکا از برجام را اقدامی نامناسب دانست و یادآور شد: ما برجام را به هیچ‌ عنوان ترک نخواهیم کرد.
وی با اشاره به نقش اروپا در حفظ برجام، تصریح کرد: ما درباره حفظ برجام به تکرار به اتحادیه اروپا تاکید کرده‌ایم.
گیرت بورژوا با تاکید براینکه بانک سرمایه‌گذاری اروپا از سرمایه‌گذاری در ایران حمایت می‌کند،‌ گفت: در راستای حفظ برجام به دنبال تقویت قانون مسدودسازی در اروپا در برابر اقدامات آمریکا هستیم.
وی با اشاره به اینکه شرکت‌های اروپایی از تحریم‌ها و مجازات آمریکا رنج برده‌اند،‌ تصریح کرد: آمریکا از دلار به عنوان سلاحی برای مجازات کشورها استفاده می‌کند.
نخست وزیر منطقه فلاندر بلژیک در پایان با ابراز علاقمندی نسبت به تعمیق همکاری‌های با جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برنامه افق ۲۰۲۰ بلژیک،‌ توضیح داد: امیدواریم تا همکاری با جمهوری اسلامی اسلامی ایران در بخش‌های تحقیق و توسعه، فناوری دیجیتال و حوزه نفت و انرژی ایجاد و گسترش پیدا کند و براین اساس به دنبال تشکیل اتحادیه‌های اقتصادی مشترک با جمهوری اسلامی ایران هستیم.
شایان ذکر است در این دیدار پیمان سعادت سفیر ایران در بلژیک،‌ غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، مهدی فرشادان عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و ‌ زهرا ساعی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و همچنین دبیر روابط خارجی، ‌مدیر بخش روابط تجاری و اقتصادی و مشاور ارشد نخست وزیر منطقه فلاندر حضور داشتند.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/

برچسب‌ها