مجتبی ذوالنوری اظهار داشت: شکایتی که دولت با موضوع تحریم‌های یکجانبه آمریکا به دادگاه لاهه ارائه داده، کافی نیست بلکه باید به موضوع مهم دیگری چون خروج آمریکا از برجام نیز اشاره می‌شد. ممکن است آمریکا در این دادگاه محکوم نشود اما ما با این شکایت می‌توانیم مظلومیت جمهوری اسلامی و ظالم بودن آمریکا را به افکار عمومی دنیا ثابت کنیم.

شکایت ایران در دادگاه لاهه دیر به جریان افتاد/ بعد معنوی شکایت حائز اهمیت است

مجتبی ذوالنوری در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی «قدس آنلاین» درباره شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه و میزان تأثیر گذاری و نتیجه بخش بودن آن، اظهار داشت: تا جاییکه بنده اطلاع دارم در این شکایت حرفی از خروج آمریکا از برجام نیست بلکه  تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران موضوع شکایت است. چند هفته پیش زمانی که آقای ظریف وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی حضور یافت، به ایشان گفتم این شکایتی که دولت با موضوع تحریم‌های یکجانبه آمریکا به دادگاه لاهه ارائه داده، کافی نیست بلکه باید به موضوع مهم دیگری چون خروج آمریکا از برجام نیز اشاره می‌شد.

نمیانده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: من معتقدم شکایت ایران از آمریکا در مجامع حقوقی بین المللی دیر هنگام به جریان افتاد. دستگاه دیپلماسی کشورمان باید همان موقع که آمریکا ار برجام خارج شد از این دولت شکایت می‌کردند. برجام یک معاهده چند جانبه است و خروج آمریکا از آن باعث تحمیل خسارت‌هایی به ایران خواهد شد. گرچه مجامع بین المللی تحت نفوذ قدرت و سلطه آمریکایی‌ها هستند و ممکن است ما امیدی به نتیجه نداشته باشیم اما تکلیف‌مان این است که از منافع ملت دفاع کرده و تمام اقدامات، نفوذ و ابزارهای خود را در مقابل دشمن به کار ببندیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ممکن است آمریکا در این مسئله محکوم نشود اما با این شکایت می‌توانیم مظلومیت جمهوری اسلامی و مردم را به دنیا اعلام کنیم و عهدشکنی و ظالم بودن آمریکا را به افکار عمومی جهان ثابت کنیم.

ذوالنوری ادامه داد: شکایت ایران در دادگاه لاهه تنها برای گرفتن غرامت نیست و بعد معنوی آن هم حائز اهمیت است. چنانچه در برخی از موضوعات دیگر نیز به دادگاه‌های بین المللی شکایت کردیم و به نتایج سازنده‌ای هم دست یافتیم. برای مثال می‌توان به پرونده شکایتی اشاره کرد که برای پس گرفتن ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه کشورمان قبل از انقلاب برای خرید تسلیحات به آمریکا داده بودیم. با توجه به همین شکایت، دولت آمریکا محکوم شد تا با احتساب سود و جریمه‌های آن پول مبلغ ۱میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به ایران بدهد و ایران دقیقاً همین مبلغ را هم تحویل گرفت.

این نماینده مجلس بیان کرد: طبق ضرب المثل معروف که می‌گوید هر چقدر  پول بدهی همان قدر آش می‌خوری، باید گفت دستگاه دیپلماسی ما هر میزان که در راه اعاده حقوق ملت تلاش کند به همان مقدار می‌تواند در راستای تأمین منافع ملی کشور در عرصه بین المللی تأثیر گذاری داشته باشد. دستگاه دیپلماسی نمی‌تواند به بهانه تحت نفوذ بودن چنین دادگاه‌هایی و بی اثر بودن دعوی ایران از شکایت خود صرفنظر کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها