هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با حضور مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افتتاح شد.

هفته فرهنگی ایران در روسیه افتتاح شد

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در سخنرانی خود در آیین افتتاحیه هفته فرهنگی ایران در روسیه در مالی تئاتر مسکو گفت: در شرایطی که هیأت‌های رسمی بلندپایه دو کشور در روزهای آتی برای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی، جلسات تشکیل می‌دهند، اجرای برنامه‌های فرهنگی برای ارتقای روابط و شناخت در این عرصه نیز اهمیت خاصی دارد.
وی با اشاره به سنت، فرهنگ و هنر چند هزارساله ایران و سطح بالای ادبیات و هنر روسیه در عرصه بین‌المللی گفت: این مؤلفه‌ها امکان مناسبی برای گسترش همکاری‌های فرهنگی را در کنار حوزه‌های اقتصادی و سیاسی و همچنین بشردوستانه فراهم می‌کند.
سنایی افزود: با اضافه شدن برنامه‌های فرهنگی، علمی و دیپلماسی مردمی به عرصه همکاری‌های ایران و روسیه، همه جوانب ممکن پوشش داده می‌شود.
وی ضمن تشکر از دست‌اندرکاران این هفته فرهنگی، اظهار امیدواری کرد در آینده نیز شاهد تداوم و برگزاری چنین برنامه‌هایی باشیم.

وجود اشتراکات فرهنگی بین ایران و روسیه
ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در سخنان کوتاهی به پیام صلح و دوستی ملت ایران به جهانیان اشاره کرد و گفت: امروز هنرمندان مسلمان ایرانی برای نشان دادن پیام دوستی، برادری و صمیمیت ملت ایران با سایر مردم جهان از جمله روسیه، هنر خود را در هفته فرهنگی ایران به نمایش می‌گذارند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: فرهنگ و هنر ایران اسلامی مانند رودخانه‌ای است که از دوستی و صمیمیت سرچشمه گرفته است و هر کجا که می‌رود، پیام‌آور صلح و دوستی میان ملت‌هاست.
وی در ادامه افزود: بین دو کشور ایران و روسیه مشترکات فرهنگی بی‌شماری وجود دارد و هر دو کشور آثار مخرب جنگ را تجربه کرده‌اند و پدران ما با کوله باری از تجربه تصمیم گرفتند که روابط فرهنگی گسترده‌ای را با یکدیگر برقرار کنند.
ابراهیمی‌ترکمان خاطرنشان کرد: حدود ۲۰۰ سال پیش نخستین کتاب فارسی به روسی ترجمه و در مقابل یکصد سال پیش در ایران نخستین کتاب روسی به فارسی برگردان شد و ما اینجا آمده‌ایم که بگوییم، «زنده باد صلح و دوستی میان ملت‌ها».

تأکید بر گسترش بیشتر روابط فرهنگی دو ملت ایران و روسیه
ولادیمیرویچ استپانوف، معاون وزیر فرهنگ روسیه نیز در این مراسم پیام وزیر این کشور را خواند که بدین شرح است: «ایران و روسیه در سالیان اخیر روابط فرهنگی خود را روز بروز بیشتر کرده‌اند و هنرمندان، موسیقی دانان، سینماگران و سایر فعالان هنری ایران روابط دوجانبه و تنگاتنگی با یکدیگر پیدا کرده‌اند. رفت و آمد هیأت‌های فرهنگی دو کشور و ارتباطات مستقیم ناشران و هنرمندان ایران و روسیه گویای نزدیکی بیش از پیش دو کشور به یکدیگر است و ما امیدواریم روز بروز شاهد گسترش بیشتر روابط فرهنگی دو ملت باشیم.»
در ادامه این مراسم، از ویتالی نائو مکین، رییس انستیتوی مطالعات شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه، میخائیل باریسویچ پتروفسکی، مدیر موزه ارمیتاژ و ولادمیر سرگویچ مالیشف، رییس انستیتوی نسخ خطی روسیه به خاطر فعالیت‌های ارزشمندی که در شناساندن هر چه بیشتر فرهنگ و هنر ایرانی به مردم روسیه داشتند، تجلیل به عمل آمد.
بنابر اعلام این خبر، هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، ۱۲ تا ۱۸ شهریورماه جاری به همت رایزنی فرهنگی ایران در روسیه و با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت فرهنگ روسیه و با هماهنگی سفارت ایران در این کشور، در شهرهای مسکو و اوفا برگزار می‌شود.
در طول برگزاری هفته ایران در روسیه، برنامه‌های مختلفی توسط گروه‌های موسیقی و هنرمندان فعال در زمینه صنایع دستی، قهوه خانه و سفره خانه سنتی، نقالی، کتاب آرایی برگزار می‌شود و محصولات ایرانی به نمایش در خواهند آمد.
تعدادی فیلم سینمایی و مستند ایرانی نیز در هفته فرهنگی ایران در مسکو به نمایش گذاشته می‌شود و یک هیأت رسمی از ایران برای رایزنی و گفت‌وگو با مقامات فرهنگی روسیه به این کشور سفر می‌کنند.
فیلم سینمایی «نفس»، «شیار ۱۴۳»، «پری دریایی»، «سکوت رعنا» و «فصل نرگس» در طول هفته فرهنگی ایران در مسکو به نمایش گذاشته می‌شوند.
نمایشگاه صنایع دستی ایران نیز در مسکو گشایش یافت، در این نمایشگاه که از روز دوشنبه (۱۲ شهریورماه) به مدت یک هفته در مسکو دایر است، آثاری همچون فرش، گلیم، خاتم کاری، نقاشی، مینا کاری روی کاشی و بشقاب، سفالگری، ملیله کاری روی نقره، قلم زنی روی چرم، خوش نویسی و خطاطی به نمایش درآمده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها