مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: طرح‌ جامع گردشگری به‌ دلیل اینکه براساس نیازسنجی دقیقی طراحی نشده بود، موفقیت‌آمیز نبوده است و لازم است با امکان‌سنجی، سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت ظرفیت‌های گردشگری شهرستان‌ها هدایت کنیم.

شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری باید به سمت شهرستان‌ها هدایت شوند

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی‌فر در همایش بررسی راهکارها و فرصت‌های تمرکززدایی سرمایه‌گذاری از مشهد که در سالن همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد، به موفقیت‌آمیز نبودن طرح جامع گردشگری در استان اشاره کرد و گفت: این طرح به‌دلیل اینکه براساس نیازسنجی دقیقی صورت نگرفته، موفقیتی نداشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: ۵۰ درصد واحدهای اقامتی استان در شهر مشهد تمرکز یافته و از  ۲۵۰ پروژه گردشگری، ۷۰ درصد آن در شهر مشهد است که برای بیش از ۱۰ هزار نفر توانسته اشتغال ایجاد کند.

وی با بیان اینکه هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی و ۱۰ روستای دارای بافت تاریخی در سطح استان داریم، تأکید کرد: باوجود اینکه در سطح شهرستان‌های استان ظرفیت‌های بالایی در حوزه گردشگری داریم، اما انباشت و تمرکز سرمایه در این حوزه، در مشهد است.

مکرمی‌فر مزیت‌های توجه به گردشگری و بوم‌گردی در استان را برشمرد و افزود: این امر باعث رونق اشتغال در شهرستان‌ها و ایجاد فرصت برای مهاجرت معکوس به روستاها یا شهرستان‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین سرمایه‌گذاری اندک و برگشت سرمایه و ماندگاری مسافر در استان، از دیگر مزایای توسعه گردشگری در مناطق مختلف استان است.

مدیرکل میراث  فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به تغییر رویکرد و احیای بافت‌های تاریخی روستاها و شهرهای استان و نتایج این اقدامات، اظهار کرد: در زمان انجام مطالعات مقدماتی بافت تاریخی روستای ریاب گناباد، برخی میراث فرهنگی را تحت فشار قرار می‌دادند که بنای تاریخی آن‌ها را ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان بخریم و تمایلی به احیای بافت نداشتند اما اکنون با راه‌اندازی اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی، دیگر نمی‌خواهند بناهای تاریخی خود را بفروشند.

وی ادامه داد: در تربت جام مجموعه تاریخی شیخ جامی ظرفیت جهانی شدن دارد و پرونده آن در حال تهیه برای ثبت جهانی است.

مکرمی‌فر با بیان اینکه باید با امکان‌سنجی و نیازسنجی، سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت شهرستان‌های استان هدایت کنیم، افزود: این سرمایه‌گذاری محدود به مجموعه‌های تاریخی و طبیعی نیست، بلکه در کارگاه‌های صنایع دستی هم می‌تواند صورت گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی همچنین در جمع خبرنگاران درخصوص نحوه جذب سرمایه‌های خارجی در گردشگری، گفت: در نمایشگاه امسال چهار همایش در حوزه سرمایه‌گذاری و فرصت‌های آن برگزار کردیم که متخصصان درباره آن به بحث و تبادل نظر پرداختند.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها