۱۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 618459

اعتراضات بصره شب گذشته، شهر را به صحنه درگیری‌ها و آتش کشیدن ساختمان‌های دولتی و حزبی کشاند. ناآرامی‌هایی که شاید بتوان بازتابی از بحران سیاسی حاضر در بغداد دانست.

ناآرامی های بصره و بحران سیاسی در بغداد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، دور جدید تظاهرات مردم بصره که از عصر سه‌شنبه گذشته آغاز شده است، شب گذشته (پنج‌شنبه) پر آشوب‌ترین صحنه‌های خود را شاهد بود.

به گزارش منابع خبری عراق، وزارت بهداشت این کشور حاصل ناآرامی‌های شب گذشته را یک کشته و 35 زخمی اعلام کرده است که 11 تن آن‌ها از میان نیروهای امنیتی بودند.در سه روز گذشته مجموعا شش تن کشته و 75 تن دیگر زخمی شده‌اند.

تظاهرکنندگان، مشکلات معیشتی، ناکارآمدی نهاد دولت و بحران آب و بیکاری را بهانه اعتراضات خود قرار داده‌اند.

صبح روز گذشته (پنج شنبه) معترضین در میدان التحریر بصره تجمع کردند و شهر تا عصر به صورت پراکنده شاهد شعار دادن‌ها و درگیری‌های جسته و گریخته بود؛ اما شب هنگام و با غروب آفتاب، ناآرامی‌ها و درگیری‌های شدید نیز آغاز شد. به گفته‌ی منابع خبری، بیش از ده مقر دولتی و حزبی در این استان به آتش کشیده شد. ساختمان سازمان بدر، مجلس اعلای اسلامی عراق، حزب الدعوه، جنبش النجباء، حزب الفضیله، عصائب اهل الحق، رادیو النخیل، شبکه العراقیه و یکی از ساختمان‌های استانداری در آتش سوخت.

همچنین این افراد قصد داشتند بیمارستان «ابی الخصیب» را نیز آتش بزنند که با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه شدند.

از سوی دیگر نیروهای امنیتی نیز با متشنج شدن اوضاع، در ساعت 23 به وقت محلی بار دیگر در تمامی استان بصره، قوانین منع آمد و شد اجرا کردند.

صبح امروز نیز دفتر «حیدر العبادی» در صفحه فیس‌بوک خود به نقل از وی از کسانی که در کنار نیروهای امنیتی مانع از آشوب بیشتر شدند، تشکر کرد. به گفته‌ی دفتر العبادی برخی از جوانان در حال تمیز کردن شهر هستند.

گروه‌های حشد الشعبی نیز بیانیه داده‌ و از حیدر العبادی که دوره نخست‌وزیری او به پایان رسیده، خواسته‌اند که فورا استعفا دهد. در این بیانیه آمده است که العبادی و دولت وی مسوول ناکامی در یافتن راه‌حل‌ها برای رفع محرومیت اهالی بصره هستند.

این بیانیه می‌افزاید: «آتش زدن مراکز الحشد الشعبی و گروه‌های مقاومت در بصره، تلاشی برای شعله‌ور کردن آتش فتنه و انتقام از الحشد است که سناریوی داعشی آمریکا و عربستان در عراق را ناکام گذاشته است.»

در این راستا، پایگاه خبری نهرین نت، به هویت کسانی که به مراکز الحشد الشعبی حمله کرده‌اند اشاره کرده و آن‌ها را نفوذی‌های (حزب منحله) بعث و عناصر فرقه «یمانی» (احمد الحسن الیمانی که مدعی جانشینی امام زمان -عج- است) و پیروان «محمود صرخی» (روحانی فراری که خود را مرجع دینی می‌داند و مسئول ناآرامی‌ها در کربلا در سال 1393 همزمان با حمله داعش به شمال عراق است)، دانسته است.

نکته قابل توجه اینکه، شعله‌ور شدن اوضاع این روزهای بصره، با بن‌بست سیاسی حاصل از عدم انتخاب نخست‌وزیر و موکول شدن جلسه به 24 شهریور، همراه شده است. بعضی از ناظران بر این اعتقادند که بحران بصره می تواند بازتاب درگیری سیاسی بر سر قدرت در عراق باشد. 

به نوشته‌ی روزنامه العرب، بعضی از طرفداران العبادی، ائتلاف فتح را متهم می‌کنند که در اعتراض‌های اخیر بصره دست دارند تا برای نخست‌وزیری مجدد العبادی که مورد حمایت ضمنی آمریکا است، ایجاد چالش کنند. در مقابل نیز ائتلاف فتح و طرفداران نوری المالکی و هادی العامری، کشورهای عربی در خلیج فارس را متهم می‌کنند که با دامن زدن به اعتراض‌های بصره، در حال ایجاد شرایطی هستند تا نخست وزیر فعلی بتواند حالت فوق العاده اعلام کند و بتواند برای مدت بیشتری در قدرت بماند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها