مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: طلاق VIP در بهزیستی معنایی ندارد و تنها 10 درصد متقاضیان طلاق بدون اینکه به سیستم مشاوره ارجاع داده شوند با تشخیص مددکار به‌طور مستقیم می‌توانند طلاق بگیرند.

توضیحات مدیرکل بهزیستی درباره طلاقVIP  درمشهد
به گزارش قدس آنلاین ، حمیدرضا پوریوسف در مراسم طرح مشترک مداخله در طلاق با عنوان «5 هزار سازش، 5 هزار زندگی» که در مرکز اورژانس اجتماعی شهید مهرحقی برگزار شد؛ با بیان اینکه طرح مداخله در طلاق تلاشی برای حفظ کانون خانواده است؛ گفت: زمانی که 5 هزار زوج تصمیم به سازش و از سر گرفتن زندگی مشترک می‌کنند، 5 هزار زن سرپرست خانوار و 5 هزار کودک طلاق و 50 کودک بی‌سرپرستی که باید در مراکز شبانه‌روزی در 5 مرکز شبه خانواده نگهداری شوند، کاهش می‌یابد. 

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: زمانی این 5 هزار زوج که سازش کردند زندگی پایدارتری دارند که این افراد بعد از سازش رها نشوند و با سیستم مشاوره، درمان آنها ادامه پیدا کند. 

وی با بیان اینکه باید خدمات تخصصی داده شود؛ اظهار کرد: در این طرح باید کیفیت کار بالا برده شود که لازمه آن تقویت رویکرد علمی مشاوران، بالا بردن توان علمی همکارانی که طرح غربالگری را انجام می‌دهند و به‌روز کردن سامانه است. 

پوریوسف با بیان اینکه طرح مداخله در طلاق در ایران به‌دلیل بستر فرهنگی کشور لزوم آن احساس می‌شد؛ عنوان کرد: یکی از مشکلات اصلی طلاق در کشور ما دخالت والدین است و در حال حاضر 46 هزار زوج متقاضی طلاق در سامانه طلاق ثبت‌نام کرده‌اند و به این منظور سیستم طلاق به‌جای اینکه سیستم قضایی و حقوقی باشد به یک سیستم اجتماعی تبدیل شده است. 

طلاق VIP در بهزیستی معنایی ندارد

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به طلاق VIP که در برخی دفاتر مشاوره و حقوقی انجام می‌شود؛ تصریح کرد: در این مراکز ادعا می‌شود که طلاق طی 4 تا 10 روز انجام می‌شود که این روند در بهزیستی تحت شرایطی و به‌تشخیص متخصصین بهزیستی در زمان کمتری نیز طلاق انجام می‌شود. 

وی با بیان اینکه طلاق VIP در بهزیستی معنایی ندارد؛ افزود: 10 درصد متقاضیان طلاق بدون اینکه به سیستم مشاوره ارجاع داده شوند به‌طور مستقیم می‌توانند طلاق بگیرند که در این موارد ممکن است مددکار تشخیص دهد، تاخیر در طلاق یا مشروط به جلسات مشاوره سبب آسیب به خانواده می‌شود، در غیر این‌صورت 90 درصد طلاق‌ها لازم است سیستم مشاوره را بگذرانند.

پوریوسف متذکر شد: طرح مداخله در طلاق توسط حراست بهزیستی و حراست دادگستری به‌شدت نظارت می‌شود و اگر مرکز دولتی یا غیردولتی آسیبی داشته باشد به‌معنی نداشتن صلاحیت این مرکز برای ادامه طرح است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه در 5 ماه اول سال جاری میزان متقاضیان طلاق افزایش یافته است؛ اظهار کرد: افزایش طلاق استان در 5 ماه اول سال جاری به‌دلیل افزایش متقاضیان طلاق است و نه کم‌کاری مراکز اورژانس اجتماعی، همکاران ما میزان 17 درصدی سازش را حفظ کرده‌اند. 

رشد 0.9 درصدی ازدواج در خراسان رضوی 

وی افزود: در 5 ماه اول امسال نسبت به‌سال گذشته روند ازدواج استان مثبت 0.9 درصد شده است.  

در ادامه مراسم معاون فرهنگی، اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: طرح مداخله در طلاق از اول خرداد ماه سال 1395 در استان شروع شد و قانون برنامه ششم توسعه، طرح تقسیم کار ملی، دستورالعمل‌های بهزیستی، قانون حمایت از خانواده دادگستری قوانینی بود که به‌استناد آن می‌توانستیم طرح مداخله در طلاق را اجرایی کنیم. 

85 درصد طلاق‌ها در طرح مداخله در طلاق پوشش داده می‌شود

غلامحسین حقدادی بیان کرد: 6 ماه اول این طرح در مشهد و 9 ماه بعد در شهرستان‌ها با طلاق‌های مختلف این طرح اجرا شد، که 85 درصد طلاق‌های استان را پوشش می‌دهیم و در سال گذشته این طرح ملی شد.  

وی با بیان اینکه این طرح در 12 استان کشور اجرا می‌شود؛ اظهار کرد: طرح مداخله در طلاق برکات زیادی دارد که منجر به‌کاهش تعداد کودکان بی‌سرپرست، زنان سرپرست خانوار، کودکان کار، خشونت‌های خانگی می‌شود. 

معاون فرهنگی، اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: در این طرح بسیاری از خانواده‌ها توانستند خدمات مشاوره رایگان بگیرند، همچنین در تحکیم و تعالی بنیان خانواده این طرح تاثیر به‌سزایی داشته است. 

حقدادی با بیان اینکه 204 مشاور در سطح استان در این طرح همکاری می‌کنند؛ عنوان کرد: در 20 شهرستان 96 کارشناس دولتی مسئول انجام وظیفه در این طرح هستند، همچنین 25 کلینیک مددکاری و 43 مرکز مشاوره که در مجموع 68 مرکز مشاوره و مددکاری می‌شود در این طرح همکاری می‌کنند. 

وی با اشاره اینکه پیش از اجرایی شدن طرح مداخله در طلاق میزان سازش 5 درصد بود؛ یادآور شد: در حال حاضر میزان سازش استان 17 درصد است، همچنین نرخ طلاق استان 2.8 در هزار بوده و اکنون به 2.7 رسیده که نشان‌دهنده میزان طلاق در استان است. 

معاون فرهنگی، اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: نرخ طلاق در مشهد 3.3 درصد بوده و اکنون 3 درصد شده است و تعداد طلاق در مشهد، سال قبل از اجرایی شدن طرح مداخله در طلاق 10 هزار و 500 بوده که در سال گذشته این میزان به 9 هزار رسید، همچنین مشهد در استان رتبه 4 را دارد، این در حالی است که پیش از اجرا شدن طرح رتبه اول را داشت. 

حقدادی با بیان اینکه نسبت ازدواج به طلاق به‌دلیل کاهش ازدواج مناسب نیست؛ متذکر شد: طرح مداخله در طلاق منجر به این شد که تعداد ورود پرونده‌ها به دادگستری بسیار کاهش یابد و مهم‌ترین دستاورد آن 5 هزار سازش، 2 هزار انصرافی و باقی‌ماندن سایه والدین بر سر 6 هزار فرزند است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها