نتایج تحقیق و بررسی یک اندیشکده آمریکایی نشان می‌دهد بر خلاف ادعاهای دولت ترامپ، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ایران و القاعده در اجرای حملات تروریستی همکاری کرده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، نتایج جدیدترین تحقیق و مطالعه اندیشکده "نیو آمریکن" حاکی است که علی رغم ادعاهای دولت ترامپ مبنی بر وجود روابط نزدیک بین ایران و القاعده، هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ایران و القاعده برای انجام حملات تروریستی، همکاری داشته اند.

بر اساس این گزارش نتایج تحقیق و بررسی انجام شده توسط اندیشکده نیو آمریکن بر اساس تجزیه و تحلیل اسناد کشف و ضبط شده از مخفیگاه اسامه بن لادن در سال ۲۰۰۱ میلادی به دست آمده است.

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا به تازگی مدعی شده است که ایران در جریان حملات ۱۱ سپتامبر در ایالات متحده با القاعده همکاری کرده است.

اسناد کشف شده از اسامه بن لادن که شامل یک سند ۱۹ صفحه ای است و تا نوامبر گذشته فاش نشده بود، نشان می دهد که ایران از حضور تروریست های القاعده در خاک خود ناراضی بوده است. این مطلب را نلی لحود نویسنده این گزارش و کارشناس القاعده گفته است.

وی افزود: در ابتدا ایران سعی کرده است تا آنجا که ممکن است اعضای القاعده را به یک کشور ثالث منتقل کند.

بعدا ایران اعضای القاعده را بازداشت کرد که تعدادی از اعضای خانواده بن لادن نیز جزء آنها بوده اند.

این گزارش افزود: سیاست های ایران در قبال القاعده پس از اشغال عراق توسط آمریکا تشدید شده و اعضای القاعده را بازداشت کرده و اجازه ترک خاک ایران را به آنها نداده است.

لحود گفت: من به دنبال شواهد و اسنادی بودم که نشان دهد ایران و القاعده روابط عملیاتی در انجام حملات تروریستی داشته اند ولی هرگز به چنین اسنادی دست پیدا نکردم.

ترامپ در بیانیه مربوط به خروج ایالات متحده از توافق هسته ای مدعی شده بود که ایران از گروه های تروریستی مثل القاعده حمایت می کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها