رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به به مجوز اعطا شده به صرافی ها و صادرکنندگان برای ورود اسکناس ارز به کشور، گفت: صرافی ها از امروز به طور گسترده شروع به واردات اسکناس ارز به کشور کرده‌اند.

رئیس کل بانک مرکزی: واردات اسکناس ارز به کشور از امروز شروع شد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، عبدالناصر همتی امروز و در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: علاوه بر صرافی‌ها، به صادرکنندگان نیز مجوز داده‌ایم که بخشی از ارز حاصل از صادرات خود را نیز به شکل اسکناس وارد کشور کرده و از طریق سامانه نیما و تحت نظارت بانک مرکزی در بازار عرضه کنند.

وی افزود: ۲.۵ میلیارد یورو با متوسط قیمت ۹ هزار تومان برای واردات کالاهای ضروری، مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها و تولید از طریق سامانه نیما و بازار ثانویه در اختیار فعالان اقتصادی قرار گرفته است.

رئیس شورای پول و اعتبار به اظهار نظر هفته گذشته خود مبنی بر اینکه «ذخایر ارزی، ناموس بانک مرکزی است» اشاره کرد و افزود: نکته ای در این رابطه باید بگویم؛ ذخایر بانک مرکزی متعلق به تمام ملت ایران است و ما مجاز نیستیم، این ذخایر را به بازار تزریق کنیم.

وی با بیان اینکه ذخایر بانک مرکزی ظرف یک ماه گذشته تقویت قابل توجهی یافته است، اظهار داشت: ذخایر بانک مرکزی باید تقویت شوند؛ ورود ارز حاصل از صادرات محصولات نفتی و غیرنفتی برای تامین نیازهای اساسی کشور کافی است.

رئیس کل بانک مرکزی به روند کاهنده نرخ ارز ظرف یک ماه گذشته اشاره کرد و افزود: در طول یک ماه گذشته درباره اینکه نرخ ارز کاهش یافته یا افزایش می‌یابد، اظهار نظری نکردم و مردم خود باید به مسائل توجه کرده و ریسک آن را در نظر بگیرند.

همتی به اظهارات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره جنگ اقتصادی و جنگ رسانه‌ای دشمن اشاره کرد و گفت: دشمن جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی را همراه جنگ اقتصادی خود کرده است، ولی موفق نخواهند شد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره صادرکنندگانی که ارز خود را به بازار تزریق نمی‌کنند، گفت: میزان صادرات صادرکنندگان اصلی مانند پتروشیمی ها، شرکت های فولاد، فلزات رنگی و معادن مشخص است و می‌دانیم که آنها سال گذشته چه میزان کالا صادر کرده‌اند.

وی به اظهارات صبح امروز رئیس جمهوری در همایش شهید رجایی اشاره کرد و افزود: صادرکنندگان موظف هستند، ارز حاصل از صادرات خود را به کشور وارد کنند و اگر این اقدام را انجام ندهند، با آنها برخورد می شوند؛ دولت و نظام از این موضوع کوتاه نخواهد آمد.

همتی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که پیمان سپاری ارزی برای صادرکنندگان ضروری شده است و صادرکنندگان قبل از صادرات باید تعهدنامه ای را امضا کرده و متعهد شوند که ظرف دو ماه ارز حاصل از صادرات خود را به کشور وارد کنند.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: مطمئن هستیم، با توجه به اینکه قیمت ارز برای صادرکنندگان خوب شده است، باید ارز حاصل از صادرات خود را به داخل از کشور بیاورند و جریان واردات و صادرات به خوبی انجام شود.

رئیس شورای پول و اعتبار در پاسخ به سوال دیگری درباره پیمان‌های پولی و مذاکرات حاشیه‌ای روز گذشته در تهران بین ایران، روسیه و ترکیه گفت: روز گذشته و در حاشیه اجلاس سران سه کشور، بحث‌های مفصلی داشتیم و توافقات خوبی درباره صادرات نفت، گاز، مبادله پول و حل مشکلات بانکی حاصل شد.

همتی با بیان اینکه هر سه کشور تاکید دارند که مبادلات باید نیاز به دلار انجام شود، تصریح کرد:  علاوه بر مذاکراتی که با همتای تُرک خود درباره پیمان پولی دوجانبه خواهیم داشت، در ماه‌های آینده به مسکو سفر می‌کنم و با همتای روس خود نیز درباره اجرایی شدن سریعتر پیمان پولی بین دو کشور مذاکره خواهم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: براین اساس یک نرخ واحد برای پول‌های ملی ایران با کشورهایی که با آن پیمان پولی دوجانبه امضا می شود، مشخص شده و معاملات بر آن اساس انجام می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها