جانشین دبیرستاد خدمات سفر استان خراسان رضوی گفت: بزودی برای حل یکسری مشکلات زائرانی که برای درمان به مشهد سفر می‌کنند شورای راهبری گردشگری در معاونت هماهنگی زیارت استانداری و معاونت خدمات سفر تشکیل می‌شود تا بتوانیم از این طریق در رفع معضلات گردشگران سلامت راهکارهایی را فراهم کنیم.

سودجویی با زبان عربی از زائران بیمار/ضرورت ساماندهی گردشگران سلامت مشهد/اختلاف دولتی ها برسر گردشگری سلامت مشهد

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: گردشگری سلامت و توریسم درمانی یکی از حوزه هایی است که می تواند نقشی بسزا در توسعه گردشگری ایفا نماید و دامنه ای بسیار گسترده را شامل می شود.  گردشگری سلامت به این منظور انجام می‌شود که در آن گردشگر از کشور خود به سایر نقاط دنیا سفر می‌کند تا از خدمات پزشکی کشور مقصد  بهره‌مند شود.

اما گاهی در این میان نبود یک زبان مشترک برای هر کدام از طرفین مشکلاتی را به همراه می‌آورد و گاهی عرصه را برای افراد سود جو در این خصوص فراهم می‌کند. برای پاسخ به این مسائل با سید جعفر صدیق زراعتی جانشین دبیرستاد خدمات سفر استان خراسان رضوی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که می‌خوانید:

قدس آنلاین: اخیرا شاهد بوده‌ایم که زائران و مسافران عرب زبان در مطب‌های پزشکان سرگردان هستند انهم به این دلیل که یا آن‌ها زبان فارسی نمی‌دانند یا پزشکان اشرافی به زبان آن‌ها ندارند. سئوال اینجاست که آیا بهتر نیست تورهای مشخص یا آژانس‌های مشخصی تعیین شوند که توریست‌های خارجی و عرب زبان را که برای سلامت مراجعه می‌کنند هدایت و راهنمایی کنند؟

زراعتی:ما در مشهد تقریبا ۹ شرکت گردشگری سلامت داریم و چند آژانس بند (ب) که وظیفه این‌ها لینک کردن زائرانی است که بیشتر قصد گردشگری سلامت دارند که در حال انجام است اما این معضلی که شما از آن یاد می‌کنید به این شکل است که برخی از این‌ها تور لیدرهای عرب زبان دارند که با آن‌ها مسافرت می‌کنند و خب ما هم هیچ اطلاعی از تعداد آن‌ها و فعالیتهایی که انجام میدهند نداریم.

اما اخیرا بنا بردستوراستاندار خراسان رضوی قرار شده شورای راهبری گردشگری سلامت یا همان کمیته ویژه‌ای در این خصوص درمعاونت هماهنگی زیارت استانداری و معاونت خدمات سفر تشکیل شود و در خصوص این موضوعات صحبت کنیم تا بشود این معضل را برطرف کنیم و راهکاری برایش فراهم کنیم.

البته این قضیه منوط به این است که دانشگاه علوم پزشکی و دستگاه‌های مربوط با استانداری و میراث فرهنگی بنشینند و در خصوص این شورای راهبری  صحبت کنند که اقدامات آن اجرایی شود.

در بحث گردشگری سلامت هستند افرادی سود جو که برای اینکه می‌خواهند پولی به جیب بزنند در امور گردشگری دخالت می‌کنند که باید با توجه به قوانین با آن‌ها برخورد و البته ساماندهی شوند. من فکر می‌کنم اولین اقدامی که باید این کمیته انجام بدهد همین بحث ساماندهی زائران است.

قدس آنلاین:دقیقا چه برنامه‌ای برای سریع‌تر اجرایی شدن این کمیته دارید؟

زراعتی: نا گفته نماند که تا الان اقداماتی در این خصوص انجام شده است اما مقداری ناهماهنگی در خصوص اینکه آیا میراث فرهنگی یا سازمان علوم پزشکی متولی این قضایا باشد که خوشبختانه الان این مشکلات دربحث بیمه شدن ، ویزاهای پزشکی و...رفع شده است. اما هنوز مشکلاتی وجود دارد که من فکر می‌کنم این اولین اقدامات شورای راهبری  باید حل همین مشکلات باشد.

قدس آنلاین:چرا تا کنون ایجاد یک مرکز درمانی مخصوص زائران خارجی ایجاد نشده است؟ آیا تا کنون نبود یک چنین مرکزی احساس نشده است؟

زراعتی:تاسیس مراکز درمانی  برای زائری که برای انجام یکسری امورات درمانی به مشهد می‌آید جزو الزامات است و گردشگر سلامت باید به کلنیک‌های مجاز هدایت شود این درحالی است که نبود یک چنین جایی به صورت متمرکز باعث شده که در این میان پای یکسری سود جو که کمی زبان عربی  بلدند به این مسائل باز شده و مشکلاتی را برای این افراد فراهم کرده اند.وجود یک چنین مرکزی می‌تواند این مشکل را حل کرده و دلالان را از این گردونه خارج کند.

البته به نظر من طراحی سایتی که مخصوص گردشگران سلامت باشد جزو الزامات است که دانشگاه علوم پزشکی برای این قضیه زیر شاخه‌ای دارد ولی از آن جایی که این شاخه گردشگری خیلی مهم است و می‌تواند درآ مد زا باشد نیاز به طراحی سایتی داریم که بتواند به چند زبان ارائه خدمات داشته باشد تا هم زائر بتواند بیشتر اعتماد کند و هم بتوانیم خدمات بهتری ارائه بدهیم.

قدس آنلاین:آیا هم مراکز درمانی مشخصی هستند که بشود تا توریست های خارجی برای درمان به آنجا مراجعه کنند؟

زراعتی:بله کلینک ها و بیمارستان هایی هستند که از دانشگاه علوم پزشکی برای این منظور مجوز دارند مثل بیمارستان قائم، مهر، رضوی، بنت الهدی و... و. دارای مجوز در حوزه گردشگری سلامت هستند که استاندارد ها را رعایت می کنند البته در کنار اینها یکسری کلینیک ها حتی مطب های خصوص هستند که از این افراد سوء استفاده می شود.

برچسب‌ها