یک نماینده استان بصره در پارلمان عراق از نقشه بزرگ و خطرناک از پیش طراحی شده کنسولگری آمریکا برای ویران کردن بصره و ایجاد درگیری در درون آن خبر داد و گفت: بخش بزرگی از مسئولیت این امر بر عهده حیدر العبادی نخست وزیر عراق است.

کنسولگری آمریکا در صدد ویرانی بصره است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، فالح الخزعلی نماینده استان بصره در پارلمان عراق گفت: تظاهرات استان بصره در آغاز خود خواسته های مشروع و واقعی را با خود به همراه داشت و ما همه آنها را تایید می کنیم اما انحراف حاصل شده در آن و نفوذ افراد خرابکار و نفوذی که با آتش زدن مقرهای حزبی و کنسولگری ایران و نهادهای دولتی همراه بود، سوالات زیادی را برای ما مطرح می کند. این اقدام طرحی از پیش تعیین شده برای ویران کردن بصره بود.

وی افزود: هدف قرار دادن مقر الحشد الشعبی و رفتن به بیمارستان محل بستری زخمی های الحشد و آتش زدن تصاویر شهدا بیانگر وجود نقشه ای بزرگتر و خطرناکتر است.

الخزعلی گفت: کنسولگری آمریکا به همراه برخی از سازمان های جامعه مدنی مسئول کامل حوادث و رویدادهای جاری بصره است که همراه با کوتاهی دولتی است که نخست وزیر درخصوص بخش بزرگی از آن مسئول است.

وی تصریح کرد: کسانی که این اقدامات را انجام دادند، توطئه گرانی هستند که نماینده بصره یا اهالی واقعی آن به شمار نمی روند و می خواهند درگیری در درون جامعه ایجاد کرده و همبستگی ملی در درون این استان را از هم بپاشند.

این نماینده عراقی گفت: دلایلی داریم که نشان می دهد کاری سیاسی در بصره انجام شد و در تظاهرات نفوذ کردند و طرف های امنیتی باید مسئولیت پذیر بوده و کنترل امنیت این استان را حفظ کنند.

شهر بصره در ماههای اخیر شاهد تظاهرات در اعتراض به کمبود خدمات عمومی و در صدر آنها آب شرب و برق بوده است. به گفته مقامات عراقی، گروهی عناصر خرابکار با نفوذ به درون تظاهرات مسالمت آمیز آن را منحرف کرده و به خشونت کشاندند. در جریان این روند نیز مقرهای حزبی و سیاسی و دولتی و کنسولگری ایران از سوی این افراد خرابکار آتش زده شد که با موج محکومیت داخلی در عراق و نیز مقامات ایران روبرو شد.

پیشتر نیز سیاستمداران عراقی درباره نقشه عربستان و آمریکا برای برهم زدن روابط بین عراق و ایران از طریق چنین تحرکاتی سخن گفته بودند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها