پیشینه زالو درمانی به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در مصر می‌رسد. این درحالی است که زالو درمانی در ایران، مصر، روم و بعدها در اروپا رواج پیدا کرد. یکی از درمان هایی که از گذشته‌های دور در بین مردم برای درمان بیماری هایی چون دردهای مفاصلی، کمر درد، واریس، سکته مغزی و قلبی، جوش صورت و...رواج داشته است.

حمایت شویم زالوها را صادر می‌کنیم

این بار با زن و شوهری که به همت آن‌ها یک مرکز پرورش تولید زالوی طبی را در مشهد راه اندازی کرده‌اند به گفت و گو می‌نشینیم.

 زالو درمانی و دریافت مجوزها

مهری محمدزاده، متولد ۱۳۵۹ و دیپلم تجربی است او از ورودش به این کار می‌گوید: از دوستانم اطلاعاتی را درباره زالو درمانی شنیدم و به صورت جدی اطلاعاتم را به صورت تئوری و عملی تکمیل کردم. شرایط محیطی برای پرورش زالو را با کمک همسرم مهیا کردیم وبرای مجوزهای لازم و استعلام‌ها از شیلات، دامپزشکی و جهادکشاورزی اقدام کردیم وما اولین مرکزپرورش زالو طبی درمشهد هستیم که خوشبختانه روند اداری برای دریافت مجوزها را طی کردیم.

 به روز بودن و آموزش

وی تصریح می‌کند: برای ارتقای علمی کارم دوره‌های زالو درمانی را نزد رئیس حجامت استان گذراندم و سایردوره‌ها و تحقیقات و پژوهش درباره زالو را با همسرم انجام می‌دهیم تا کاملاً به روز باشیم. وی که در بحث آموزش نیز حضوری فعال دارد، توضیح می‌دهد: یکی از فعالیت‌های ما آموزش به کارآموزان این رشته است که دوره‌های این رشته را از طریق جهاد کشاورزی و سازمان فنی و حرفه‌ای باید به صورت عملی و تئوری دروس مرتبط به زالو درمانی را آموزش ببینند که بخشی از این کلاس‌ها در مرکز پرورش زالو درمانی ما انجام می‌شود.

محمد زاده اظهار می‌دارد: معمولاً کلاس‌ها ۱۶ نفره برگزار می‌شود و بازدیدهای گروهی ۳۰ نفره است و بیشتر علاقه مندان به این رشته را آقایان تشکیل می‌دهند و ما همه سعی مان را برای ارائه آموزش و انتقال تجربیاتمان انجام می‌دهیم.

 زنان بیشترین مراجعه

وی در پاسخ به این سؤال که بیشتر مراجعه کنندگان چه جنسیتی هستند، می‌گوید: بیشتر مراجعه کنندگان خانم‌ها هستند و براساس سن، جنس، توان بدن هربیمار، تعداد زالو برای درمان متفاوت است.

 مراحل پرورش زالوها

همسر این بانوی پرتلاش درباره پرورش زالو می‌گوید: پرورش زالو و برای تبدیل شدن به مولد طی سه مرحله انجام می‌شود. مراحلی چون تغذیه که به مدت ۲ ماه و نیم تا هشت ماه طول می‌کشد. مرحله بعدی کوکون هاست که تعداد ۵۰۰ کوکون (تخم) های درشت‌ را جدا می‌کنیم وشرایط زمستان و تابستان را برایشان با تغییردما مهیا می‌کنیم و بعد تخم گذاری انجام می‌شود.

جعفری تصریح می‌کند: در هر تخم گذاری ۱۰ الی ۱۵ لارو وجود دارد و این درحالی است که زالوها معمولاً سایز ۶ الی ۸ سانتیمتر برسند، طبی می‌شود و زالو طبق تحقیقاتی که تاکنون

در این باره انجام شده است، بیش از ۱۲۰ آنزیم دارد که برای بدن مفید است. زالوهای خیلی ریز را معمولاً برای جوان سازی و درمان جوش صورت استفاده می‌شود که نیش آن بسیارکوچک است.

 تفاوت زالو صیدی و طبی

وی درباره تفاوت زالو صیدی و درمانی یا طبی نیز توضیح می‌دهد: زالو صیدی و طبی باهم متفاوت هستند و زالوهای صیدی از تالاب‌ها، مرداب‌ها و گندآب که معمولاً در شالیزارها و دریاچه‌ها قرار دارد صید می‌شوند و این در حالی است که این زالوهای صید شده باید در آب تصفیه وضدعفونی شده درشرایط قرنطینه قرار گرفته و بعد مورد استفاده قراربگیرد.

وی همچنین خاطر نشان می‌سازد:اثر درمانی و غلظت میزان پروتئین در بزاق زالو پرورشی بیشتر از زالو صیدی است. زالوی پرورشی شناسنامه داراست یعنی دوران قرنطینه را گذرانده و باید برای درمان بیمار کاملاً از سالم بودن زالو مطمئن باشد. درغیراین صورت زالو، حکم یک سرنگ آلوده متحرک را خواهد داشت.

 زالو یک بارمصرف است

این بانوی پرتلاش در پاسخ به این سؤال که آیا زالویی که یک باربرای درمان استفاده شده، دوباره برای درمان قابل استفاده است و خطرانتقال بیماری را به مصرف کننده بعدی دارد؟ می‌گوید: دمای خون بدن انسان ۳۷ درجه است واین درحالی است که این دما برای بدن زالو مناسب نیست و در نهایت زالو حداکثر دما ۳۰ تا ۳۲ درجه برایش مناسب است و این اختلاف دمای بیشتر از ۵ درجه ناگهانی رانمی تواند تحمل کند و مریض می‌شود و می‌میرد.

محمدزاده تصریح می‌کند: از طرفی درصورتی که زالو بعد ازمکیدن خون بدن انسان زنده بماند، ماه‌ها به طول می‌انجامد تا آن خون را هضم کند و تا پایان هضم کامل زالو تحت هیچ شرایط نیشش را در بدن فرو نخواهد کرد. این درحالی است که این مدت زمان هضم طی ۳ الی ۴ ماه به طول می‌انجامد و سایز زالو بزرگ می‌شود و دیگر کارایی برای طب و زالو درمانی ندارد، زیرا نیش آن بزرگ می‌شود ومحل نیش خونریزی زیادی می‌دهد و حتی محل نیش لکه‌اش به جا می‌ماند و اثر درمانی‌اش کم می‌شود.

او تأکید می‌کند: برای نگهداری زالوها باید دما ۱۸ تا ۲۰ و برای کوکون‌ها بین ۲۴ تا ۲۶ درجه و درمرحله زمستان بین ۸ تا ۱۰ و برای تغذیه ۲۴ تا ۲۶ درجه باشد و دمای بالاتر موجب کاهش اکسیژن و تلفات زالوها می‌شود.

وی می‌افزاید: اگر زالویی بعد از استفاده طبی در شرایط قرنطینه ۳ الی ۴ ماه زنده بماند دیگر سالم است، اما به دلیل بزرگ شدن دیگر قابل استفاده در طب زالو درمانی نخواهد بود.

وی درادامه درخصوص کارش می‌گوید:۲۰ میلیون تومان وام اشتغال زایی از کمیته امداد دریافت کردم که خوشبختانه کمک خوبی برای کارم بود وامیدوارم درجهت توسعه نیزهمچنین از حمایت‌های این مرکزحمایتی برخوردار شویم.

 زمینه تولید، صادرات و اطمینان

وی درپایان خاطر نشان می‌سازد: امیدوارم با اعطای مجوز به مراکز استاندارد پرورش زالو، بتوانیم علاوه برتأمین نیاز مراکز درمانی این رشته در شهرمان و کشور امکان صادرات آن نیز فراهم شود و بیماران و پزشکان باخرید از مراکز استاندارد پرورش زالو با اطمینان خاطر به این بحث درمانی

 بپردازند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها