رهبر معظم انقلاب بنا به مناسبت‌های مختلف اقدام به اعطای "نشان فتح" به فرماندهان عالی رتبه نیروهای مسلح کرده‌اند.

با نشان فتح بیشتر آشنا شوید+ تصاویر

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، از زمانی که حضرت آیت الله خامنه ای، فرماندهی کل قوا را بر عهده گرفته اند، ایشان بنا به مناسبت‌های مختلف اقدام به اعطای این نشان به فرماندهان عالی رتبه و رزمندگان جان بر کف نیروهای مسلح کرده اند که اولین آن، روز ۵ مهرماه سال ۱۳۶۸ بوده است.
در آن  روز که ششمین روز از هفته دفاع مقدس محسوب می‌شد، ۵۴ نفر ازفرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران که نقش مهمی در عملیات بزرگ و ظفرمندانه بیت المقدس و آزاد سازی خرمشهر در سال ۱۳۶۱ ایفاء کرده بودند، طی مراسمی به افتخار دریافت نشان فتح از رهبر انقلاب اسلامی نائل شدند.
در مراسم مذکور، محسن رضائی و امیر شهید صیاد شیرازی فرماندهان قرارگاه مرکزی کربلا در عملیات بیت المقدس و همچنین یکی از بستگان بسیجی نام آور و پرافتخار "شهید حسین فهمیده" نشان درجه یک فتح را دریافت کردند. همچنین در این مراسم به ۲۱ تن از فرماندهان سپاه و ارتش و یک تن ازجهادگران نشان درجه دو فتح و به ۲۹ تن دیگر از فرماندهان سپاه و ارتش که در علمیات پیروزمندانه بیت المقدس شرکت داشته اند نشان درجه سه فتح تعلق گرفت که توسط حضرت آیةالله خامنه‌ای به آنان اعطاء شد.
رهبر انقلاب در مراسم مذکور همچنین خطاب به فرماندهان نیروهای مسلح تاکید کردند: «این نشان، اولاً نشان سپاسگزاری و قدردانی جمهوری اسلامی از شما عزیزانی است که خدمتی بزرگ و ارزنده را در جنگ تحمیلی، از خودتان نشان دادید. ثانیاً، یک یادگار ماندنی است تا در آینده همه بدانند که در یک فصل بسیار خطرناک و دشواری از زندگی و تاریخ جمهوری اسلامی، صاحبان این نشانها، چه فداکاری‌یی نشان دادند و چه عظمت انسانی‌یی از خودشان بروز دادند. این نشان، یک کار سمبلیک است، والّا قدر کار شما بیش از اینهاست و امیدواریم که همه ملت و کشور و مسؤولان، قدر شما و مجاهداتتان را بدانند و ان‌شاءاللَّه همیشه از شما قدردانی کنند.»
از جمله مشهورترین فرماندهانی که در این مراسم مفتخر به دریافت نشان فتح شدند، می‌توان به سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی، امیر خلبان حبیب بقایی، امیر شهید مسعود منفرد نیاکی، برادر پاسدار علی شمخانی، برادر پاسدار سید رحیم صفوی، برادر پاسدار غلامعلی رشید، برادر پاسدار شهید غلامحسین افشردی، برادر پاسدار شهید مهدی باکری، برادر پاسدار شهید مهدی زین الدین، برادر پاسدار شهید حسین خرازی، برادر پاسدار شهید حاج ابراهیم همت، برادر پاسدارعزیز جعفری، برادر پاسدارقاسم سلیمانی و برادر پاسدار (شهید) احمد کاظمی اشاره کرد.
چند ماه بعد و در ۱۵ بهمن همان سال، به میمنت ایام مبارکه دهه فجر، ۲۱۰ تن از فرماندهان و نیروهای برجسته و فداکار ارتش و سپاه که در دو عملیات پیروزمند کربلای پنج و کربلای هفت نقش مؤثر و مهمی را بر عهده داشتند به افتخار دریافت نشان فتح از دست حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا نائل شدند.
ایشان در این مراسم نیز تاکید کردند: «امیدواریم که خدای متعال به شما کمک کند و ان‌شاءاللَّه این توفیق را هم به ما بدهد که بتوانیم یاد رزمندگان عزیز و شجاعتهای بزرگ آن‌ها را همیشه زنده بداریم. این، یک وظیفه قطعی بر عهده ماست و اهدا و تقدیم این نشان به شما نیز به‌همین معناست. این اقدام، بزرگداشت شجاعت و فداکاری یی است که در آن برهه از شما صادر شد و این چیز کوچکی در مقایسه با آنهاست. آنچه مهمتر و بزرگتر است، سپاس الهی و پاداشِ معنویِ تمام نشدنی است.
فرمانده معظم کل قوا در ۱۳۶۹ و به مناسبت هشتمین سالگرد آزادی خرمشهر از اشغال متجاوزین بعث عراق نیز نشان درجه یک و درجه دو فتح را به ۷۶ تن از فرماندهان، رزمندگان و بازماندگان شهدای عملیات فتح المبین و بیت المقدس اعطاء کردند.  
همچنین رئیس ستاد فرماندهی کل قوا نیز نشان‌های درجه سه فتح را از دست مقام معظم رهبری دریافت و پس از پایان این مراسم به نمایندگی از سوی فرماندهی کل قوا به ۴۱۰ تن ازفرماندهان و رزمندگان منتخب اسلام که در این دو عملیات پیروزمند حضور فعال داشته اند، اعطاء کرد.
در اولین روز شهریورماه سال ۱۳۶۹ نیز، همزمان با آغاز هفته دولت، مقام معظم رهبری به پاس زحمات وفداکاری‌های آقای هاشمی رفسنجانی در طول جنگ تحمیلی نشان درجه یک فتح را به وی اعطا فرمودند.

نگاهی به طراحی نشان فتح 
نشان فتح از سه برگ درخت نخل و گنبد مسجد جامع خرمشهر و نیز پرچم جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است. آنطور که سردار افشار معاون وقت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در سال ۱۳۶۸ اعلام کرده بود: "نشان فتح" به عنوان سمبل عملیات پیروزمندانه رزمندگان اسلام و نشانی برای فاتحان عملیات‌های پیروز رزمندگان اسلام انتخاب شده است.

با نشان فتح بیشتر آشنا شوید+ تصاویر

 

 دریافت کنندگان نشان فتح  درجه دو و سه

نشان فتح ۲
سرلشکر حسین حسنی سعدی، محمدحسن ظرافت فرد، عباس بابایی، علی صفوی، منصور ستاری، محمد دانش پور، علی صفوی، مصطفی اردستانی، منصور ستاری،محمد دانش پور،مسعود منفرد نیاکی،علی‌اصغر جمالی،سید علی‌اکبر موسوی قویدل،سیروس لطفی،غلامحسین مفید،عظیم ازگمی،جلیل زندی وفرض‌الله شاهین‌راد

نشان فتح ۳
ابوالفضل حسن بیگی،  مرتضی قربانی،  احمد کاظمی،  عبدالمحمد رئوفی،  جعفر اسدی،  محمدعلی جعفری،  عبدالله نورانی،  محمد حسین باقری،  علی هاشمی،  قاسم سلیمانی،  امین شریعتی (فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا)، علی فضلی،  فتح‌الله جعفری
حبیب بقایی،  کریم عبادت،  جعفر لهراسبی،  هوشنگ بهرامی،  علی رزمی،  بهروز سلیمانجاه،  فرض الله شاهین راد،  سعید پور داراب،  محمد صابری پور،  بیژن عاصم،  مصطفی شهری،  یعقوب علیاری،  سعدی نام، مجید صارمی،  محمد محمدی،  سرهنگ خلبان شجاعت پاشازاده

اعطای نشان فتح به فرماندهان نیروی دریایی سپاه
سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چهار تن از فرماندهان این نیرو که در جریان توقیف شناورهای امریکایی و بازداشت تفنگداران متجاوز امریکا در محدوده جزیره فارسی، اقدام شجاعانه و بهنگام کرده بودند، به افتخار دریافت «نشان فتح» از دست حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده معظم کل قوا نائل شدند.

با نشان فتح بیشتر آشنا شوید+ تصاویر

اعطای نشان فتح درجه یک به امیر سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، به پاس خدمات شایسته و صیانت از مرزهای آبی کشور و دریای عمان و حفظ منافع ملی و اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد و اهتمام به نوسازی تجهیزات و آبادانی سواحل مکران در مدت تصدی فرماندهی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به دریافت نشان درجه یک فتح از سوی فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مفتخر گردید.

با نشان فتح بیشتر آشنا شوید+ تصاویر

این نشان در مراسم تحلیف و دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش در دانشگاه امام خمینی نیروی دریایی که روز گذشته  با حضور فرمانده معظم کل قوا بر سینه دریادار سیاری نصب شد.

منبع: دانشجو

انتهای پیام/

برچسب‌ها