۵ اتفاق مهم این هفته بازارهای جهان (دوشنبه تا جمعه) را تحت تاثیر قرار خواهد داد و اخبار خبرگزاری‌ها هم حول آنها رقم خواهد خورد.

۵ چالش مهم بازارهای جهان در هفته پیش‌رو

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، آن‌چه در ادامه می‌آید ۵ اتفاق مهمی است که این هفته بازارهای جهان (دوشنبه تا جمعه) را تحت تاثیر قرار خواهد داد و اخبار خبرگزاری‌ها هم حول آنها رقم خواهد خورد.

۱-کار سخت بانک‌های مرکزی در اقتصادهای درحال ظهور

بلاخره بانک مرکزی ترکیه تصمیم گرفته است نرخ بهره خود را در ۱۳ سپتامبر بالا ببرد، اما درحالی که چالش اقتصادی در این کشور بالاگرفته و تورم به ۱۸ درصد رسیده است، ممکن است برای این کار دیر شده باشد.

در آرژانتین نرخ بهره تا ۶۰ درصد بالا برده شد اما این کار هم در کنار مداخلات ارزی سنگین، نتوانست از سقوط ۵۰ درصدی ارزش پزو جلوگیری کند. واقعا مشخص نیست که در اجلاس روز سه‌شنبه این بانک، دیگر چه اقدامی برای کمک به اقتصاد می‌توان انجام داد.

روسیه در مقایسه با این کشورها از وضعیت بسیار بهتری برخوردار است و ذخایر ارزی قدرتمند آن و ترازنامه مثبت بانک‌ها آن را در موقعیت خوبی قرار می‌دهد، اما احتمال تمدید و توسعه تحریم‌های غربی که رشد اقتصادی این کشور را کاهش داده است، باعث شده است تا پس از ۳ سال تسهیل فضای مالی، احتمال افزایش نرخ بهره در جلسه روز جمعه بانک مرکزی وجود داشته باشد.

۲-داده‌های تجاری ماه آگوست آمریکا: فروش خرده‌فروشی‌ها، تورم و اجاره

۱۴ سپتامبر داده‌های فروش خرده‌فروشی‌ها منتشر خواهد شد که انتظار می‌رود پس از رشد ۰.۶ درصدی ماه جولای، در ماه آگوست با رشد ۰.۵ درصدی روبرو شود.

تورم اصلی مصرف‌کننده (سی‌پی‌آی) که در روز ۱۳ سپتامبر منتشر می‌شود، احتمالا مانند ماه قبل ۰.۲ درصد باقی بماند. انتظار می‌رود مولفه مهم تورم، اجاره‌بها در بخش غیرکشاورزی، هم که در ماه قبل با کاهش روبرو شده بود، این ماه تثبیت شود.

۳- دو اقتصاد حساس آسیایی

وقتی شما اقتصادی با نرخ بالای بهره باشید که با کسری تجاری روبروست و برای توازن مالی خود به ارز خارجی نیاز دارید، نمی‌توانید از مشکلات جلوگیری کنید. این چیزی است که برای اقتصادهای شکننده هند و اندونزی اتفاق افتاده است.

این دو کشور علی‌رغم رشد اقتصادی قدرتمند، سود واقعی شرکت‌ها و سیاست‌گذاری درست، با کاهش شدید ارزش ارز خود روبرو شده‌اند. روپیه هند به پایین‌ترین رکورد خود سقوط کرده است، درحالی‌که روپیه اندونزی به سطح پس از بحران اقتصادی ۲۰ سال پیش خود نزدیک می‌شود.

اگر این هفته دولت ترامپ تعرفه‌های خود بر ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چین را اجرایی کند و باعث ایجاد اقداماتی تلافی‌جویانه از سوی پکن شود، با تاثیرات منفی‌ای که بر بازارهای درحال ظهور خواهد گذاشت، روپیه هند و اندونزی با آزمون سختی روبرو خواهند شد.

۴- اجلاس بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلیس

اجلاس بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلیس که در روز پنج‌شنبه برگزار می‌شود، تاثیرگذاری خیلی کمتری نسبت به اجلاس بانک مرکزی ترکیه و یا روسیه خواهد داشت.

احتمال دارد که بانک مرکزی اروپا خاتمه برنامه محرک اقتصادی ۲.۶ تریلیون یورویی خود در ماه اکتبر را مورد تاکید قرار دهد، اما ممکن است اعلام کند در پایان ۲۰۱۸ از این برنامه خارج خواهد شد.

بانک مرکزی انگلیس هم قبلا به دنبال افزایش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره در ماه آگوست، اعلام کرده است که می‌تواند نرخ بهره خود را یک بار در سال افزایش دهد. بنابراین احتمالا دیدگاه‌های اعضای این بانک در مورد مذاکرات برگزیت، بیشتر مورد توجه سرمایه‌گذاران بازار ارز قرار خواهد گرفت.

۵- سقوط کرون

نرخ کرون سوئد امسال به شدت آسیب دیده است و در برابر یورو به پایین‌ترین میزان ۹ ساله خود رسیده است. در کشورهای توسعه‌یافته، کرون بیش از هر ارز دیگری سقوط کرده است. نتیجه انتخابات این کشور که در آخر هفته اعلام خواهد شد به این نگرانی‌ها اضافه خواهد کرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها