۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
کد خبر: 619154

همزمان با افزایش دانش و دانسته های علمی هر روز جنبه های مختلفی از سودآوری رشته های شغلی جدید و البته گاه غریب در عرصه های متعدد رخ نمایی می کند که پرورش عقرب به واسطه زهرگیری از آن یکی از این موارد است.

تجارت سم عقرب از رویا تا واقعیت

به گزارش قدس آنلاین ، رونق کسب و کارهای مجازی و اطلاع رسانی در فضای مجازی هم روند خبر رسانی در خصوص سودآوری یک فعالیت و به اصطلاح زیاد شدن دست در آن زمینه را به مراتب بیشتر از گذشته کرده و همین امر به نوعی موجب عجله فراوان برخی برای حضور در زمینه های جدید سرمایه گذاری و شغلهای جدید بدون تحقیق و بررسی دقیق و چند و چون فعالیت در آن زمینه شده است.

در این میان کلاهبرداران و افراد سودجو نیز از شرایط و فضای موجود نهایت بهره را می برند و از بی اطلاعی و ناآگاهی مردم سوءاستفاده کرده و به راحتی در رقمهای سنگین کلاهبرداری می کنند.
طی چند هفته اخیر انتشار اخبار متعدد از کشف کارگاههای خانگی پرورش عقرب به یکی از خبرهای مهیج، عجیب و البته خواندنی و پرمخاطب بدل شده است. فعالیتی که گسترش روزافزون آن و در ادامه افزایش کشف و برخورد با متخلفان در این زمینه ذهن هر پرسشگری را به این سئوال می رساند که مگر چه خبر شده و پرورش عقرب چه استفاده و درآمدی حاصل می کند؟
ارزش 800 میلیون ریالی هر گرم زهر عقرب پاسخی است کوتاه به این پرسش. البته تحقق کامل این سودآوری از زمان خرید، راه اندازی کارگاه، پرورش و تا مرحله زهرگیری عقرب و سپس فروش آن به ارزش ادعا شده، چیزی شبیه هفت خوان رستم است که البته تاکنون کسی به خان هفتم آن نرسیده است.

* سوءاستفاده از پرورش عقرب
فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مراکز غیرقانونی پرورش عقرب کشف شده در مشهد این روزها بسیار فراوان شده اند که ناشی از تبلیغات دروغین و سراب سودآوری این کار است.
ابوالفضل شعبانی افزود: در کارگاههای مکشوفه، پرورش عقرب انواع زرد و سیاه این گونه بندپا به صورت توامان انجام می شود و همه بررسیها نشان می دهد افراد فعال در این زمینه همه طعمه کلاهبرداران حرفه ای شده اند.
وی ادامه داد: در هیچکدام از موارد نحوه زهرگیری به افراد آموزش داده نشده و صرفا در حوزه برگزاری کلاسها و فروش عقرب از آنها کلاهبرداری شده است. ناآگاهی مردم عامل اصلی سوءاستفاده کلاهبرداران در این زمینه است.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: برای فعالیت اقتصادی در هر زمینه ای افراد پیش از هر اقدامی باید از سازمانهای متولی آن حوزه کسب اطلاع کرده و وجوه قانونی آن فعالیت را بررسی کنند تا دچار مشکلات و مالباختگی نشوند.

* پرورش سودآور عقرب سرابی تبلیغاتی
یکی از مالباختگان در زمینه پرورش عقرب، به خبرنگار ایرنا گفت: پرورش فعالیت سودآور عقرب سرابی است که برخی افراد و شرکتهای جعلی و بدون مجوز در این زمینه به راه انداخته اند.
وی که خواست نامش ذکر نشود افزود: پرورش این گونه بندپا و زهرگیری از آن به هیچوجه کار مردم عادی نیست و صرفا شرکتهای داروساز، افراد مرتبط و دارای مجوز با این شرکتها قادر به انجام چنین کاری هستند.
او ادامه داد: زهر عقرب ارزش دارویی فراوانی دارد. کلاهبرداران و افراد سودجو در این زمینه با ارائه اطلاعات ناقص و حساب شده اقدام به گول زدن مردم می کنند.
این مالباخته گفت: شرکتهای بدون مجوز در این زمینه پس از شناسایی افراد به روشهای مختلف اقدام به برگزاری کلاس آموزشی برای متقاضیان می کنند که هنوز هم در مشهد و شهرهای دیگر فعالیت دارند. برای یک دوره هشت ساعته آموزش پرورش عقرب بین 350 هزار تا 500 هزار تومان از هر فرد دریافت می کنند.
وی افزود: در این کلاسها یک سری اطلاعات معمولی ارائه می دهند و هدف خود را از ارائه آموزشها به افراد جدید برای پرورش، ضرورت تمرکز خودشان در زمینه بازاریابی در رابطه با فروش زهر عقرب اعلام می کنند.
این شهروند مالباخته در سراب پرورش عقرب ادامه داد: گواهینامه گذراندن دوره آموزشی در این شرکتها نیز کاملا غیرمجاز و مدرک آنها بی ارزش است.

* فروش عقرب 46 برابر قیمت بازار
این مالباخته در ادامه گفت: این افراد به جز کلاهبرداری در زمینه برگزاری کلاسهای آموزشی، در زمینه فروش عقرب نیز اقدام به کلاهبرداری می کنند. این مسئله را بعد از کشف عقربهایم توسط محیط زیست متوجه شدم.
وی افزود: این افراد عقربهای خریداری شده از صیادان خوزستانی را که هر یک از آنان 30 هزار ریال ارزش داشته به قیمت یک میلیون و 400 هزار ریال به من فروختند. توجیه آنها در بالا بودن بهای عقربها، پرورشی بودن گونه های فروش رفته و بالغ بودن آنها بود که متاسفانه من هم همانند بسیاری دیگر گول حرفهایشان را خوردم و اقدام به خرید کردم.
او ادامه داد: 300 میلیون ریال از سرمایه ام به این طریق از دست دادم. 200 عقرب را با هدف بچه گیری و سپس زهرگیری از بچه های آنها خریداری کردم اما در همان اوایل راه دچار مشکل و فهم کلاهبرداری شدم.
این پرورش دهنده ناکام عقرب گفت: گرفتن و جمع آوری زهر عقرب به هیچوجه کار یک فرد عادی نیست زیرا نیاز به تخصص دارد. به این نتیجه رسیدم که کلاهبرداران در این زمینه از سادگی من سوءاستفاده کرده اند.

* خطرات پرورش عقرب
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: پرورش عقرب در منازل خطرات جانی به همراه دارد و به هیچوجه قانونی نیست. پرورش این گونه بندپا شرایط و ضوابط خاص خود را دارد و خارج از این ضوابط هرگونه اقدام به پرورش می تواند توام با مخاطرات جانی باشد.
محمد عرفانی افزود: همه مراکز پرورش غیرقانونی که تاکنون کشف شده اند فعالیت خود را در منازل طراحی و اجرا کرده اند که این امر بسیار خطرناک است و فرار حتی یک عقرب می تواند جان مجاوران و همسایگان را تهدید کند.
وی ادامه داد: شرایط زهرگیری از این گونه نیز کاملا محیط خاص و آزمایشگاهی را طلب می کند که به هیچوجه افراد عادی نمی توانند آن را عملی کنند لذا پرورش عقرب در محیطهای مسکونی اقدامی خلاف قانون است و با متخلفان برخورد قانونی می شود.

* مرکز مجاز پرورش عقرب نداریم
عرفانی در ادامه گفت: هیچ مرکز دارای مجوز قانونی برای پرورش عقرب در خراسان رضوی وجود ندارد. تبلیغات فراوان در فضای مجازی در خصوص ارزش زهر عقرب و ارزش فوق العاده آن موجب راغب شدن افراد بسیاری برای ورود و فعالیت در این زمینه شده است.
وی افزود: حتی اگر فردی دوره کامل پرورش را سپری کند و عقرب را به زهرگیری برساند باز هم روند زهرگیری و فروش زهر دو مرحله ای است که به هیچوجه افرادی عادی موفق به اجرای آن نمی شوند.
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: هر فردی که علاقه مند به فعالیت در این زمینه باشد، این اداره کل آمادگی صدور مجوز و اعلام شرایط، محیط خاص و ضوابط حاکم بر آن را دارد. هم اینک یک نفر متقاضی دریافت این مجوز در خراسان رضوی شده که در حال طی کردن مسیر دریافت مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست است.
وی گفت: عقربهای کشف شده از مراکز غیرقانونی پرورش آنها، به مرکز سرم سازی رازی در مشهد انتقال داده شده اند زیرا مصرف زهر عقرب صرفا در مراکز سرم سازی امکانپذیر است. همچنین تاکنون گزارشی از انتقال زهر عقرب مراکز غیرمجاز به خارج از کشور دریافت نشده و بسیار بعید است خریدار خارجی برای زهر تولید شده به این روش وجود داشته باشد زیرا می بایست شرایط استریل و بهداشتی خاصی بر روند زهرگیری و بسته بندی زهر عقرب حاکم باشد.

* خرید زهر نداریم
رئیس موسسه سرم سازی رازی مشهد هم به خبرنگار ایرنا گفت: به هیچوجه خرید زهر از افراد در این موسسه انجام نمی شود.
دکتر حمیدرضا فرزین افزود: مرکز اصلی موسسه رازی در کرج دارای مرکز ویژه پرورش عقرب است که روند زهرگیری و استفاده آن در موارد دارویی در همان مکان انجام می شود بنابراین نیازی به خرید زهر عقرب از افراد عادی وجود ندارد.
وی ادامه داد: مراجعه کننده ای برای فروش زهر عقرب تاکنون در مشهد نداشته ایم. تحت هیچ شرایطی نه عقرب و نه زهر عقرب از افراد عادی در این موسسه خریداری نمی شود.
منبع : ایرنا

انتهای پیام /

برچسب‌ها