رئیس دادگستری استان تهران طی دستوری خواستار رسیدگی ویژه و خارج از نوبت به پرونده ورمی کمپوست با ۱۳ هزار شاکی شد.

دستور رئیس دادگستری تهران برای رسیدگی خارج از نوبت به پرونده "ورمی‌کمپوست"

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، پرونده معروف به «ورمی کمپوست» یکی از پرونده‌های بزرگ سال‌های اخیر در رابطه با کلاهبرداری است؛ پرونده‌ای که تا کنون 13 هزار شاکی دارد و متهم ردیف اول آن، فردی به نام الف.ش است که بیش از چهار سال پیش به‌ عنوان کارآفرین نمونه مورد تجلیل وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت.

این فرد با همدستی دو نفر از بستگان خود و پنج نفر دیگر در پوشش فروش کودهای ورمی کمپوست و پرورش کرم خاکی، شهروندان استان‌های مختلف کشور را (حدود 20 استان) به سرمایه‌گذاری در شرکت خود ترغیب کرد اما پس از مدتی دست به کلاهبرداری 200 میلیارد تومانی زد.

متهم ردیف اول این پرونده و همدستانش که 22 اسفند 95 در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک محاکمه شدند، با استفاده از پول‌های به دست آمده، چند باب دفتر،‌ چند دستگاه خودروی خارجی گران‌قیمت و چند دستگاه خودروی برف‌بازی خریده بودند.

در این پرونده هزاران مالباخته از یک‌ میلیون تا یک‌ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند اما بیشتر آنها مبالغی بین 40 تا 50 میلیون تومان از دست داده‌اند.

نهایتاً فروردین سال 96، دادگاه حکم پرونده ورمی کمپوست را صادر کرد که پرونده با اعتراض دادستانی تهران به عنوان مدعی‌العموم، به دیوان عالی کشور ارسال شد.

دادستان تهران دوم آبان سال 96 ضمن تشکر از سرپرست ناحیه 31 (جرایم اینترنتی) به لحاظ اعتراض به حکم صادره در پرونده موسوم به ورمی کمپوست، اظهار کرد: دادگاه برخی متهمان را تبرئه کرده بود که با اعتراض سرپرست دادسرا به این رأی، دیوان عالی کشور، حکم صادره از سوی دادگاه را در بخش مربوط به برائت نقض کرد و پرونده پس از رفع نقص مجدداً به دادگاه ارسال می‌شود.

بر اساس این گزارش، در حکم دادگاه بدوی، متهم ردیف اول به 10 سال حبس محکوم شده و سایر متهمان پرونده تبرئه شده‌اند که حالا قرار است آن طور که دادستان تهران گفته به پرونده افرادی که برائت گرفته‌اند در شعبه هم عرض مجدداً رسیدگی شود.

یکی دیگر از ایراداتی که دیوان عالی کشور به پرونده مزبور گرفته، رعایت نشدن تشریفات است که با توجه به وجود 13 هزار شاکی، بحث رعایت تشریفات و ثبت تک به تک شکایت‌ها زمان بسیاری می‌برد اما بر اساس تصمیمی که در جلسه رئیس کل دادگستری استان تهران با مسئولان دادگاه کیفری یک استان گرفته شده، قرار شده پرونده ورمی کمپوست خارج از نوبت و به طور ویژه در دستور کار قرار گیرد.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها