یک کارشناس انرژی گفت: قبل از توافق اخیر وضعیت حقوق انرژی ایران در دریای خزر تثبیت شده بود اما توافق اخیر ابهاماتی ایجاد کرده که لازم است شفاف شوند.

ایران و آذربایجان درباره توسعه دو میدان مشترک به توافق رسیدند

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، آرمان علمایی با اشاره به توافق‌نامه اخیری که میان ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر در خصوص رژیم حقوقی این دریا امضا شده است، گفت: مفاد این توافق تا حدودی مبهم است و بهتر است دقیقا اعلام شود در چه مواردی توافق شده است.

وی با اشاره به وضعیت میادین نفتی و گازی ایران در دریای خزر گفت: تا پیش از امضای این توافق اقدامات خوبی از سوی مجموعه نفت خزر به منظور تثبیت وضعیت انرژی ایران در این دریا صورت گرفته بود که اولین کار موضوع میدان گازی سردار جنگل است که به عنوان یک سیاست‌گذاری موفق می‌توان از آن یاد کرد و هم‌اکنون پرچم ایران در این میدان برافراشته شده است.

علمایی با اشاره به مذاکرات سخت و نفس‌گیری که سال گذشته با مجموعه صنعت نفت در کشور آذربایجان داشتیم، گفت: بر اساس توافق صورت‌گرفته بین ایران و آذربایجان دو میدان البرز و الوند به عنوان میادین مشترک بین ایران و آذربایجان با سهم ۵۰ درصدی شناخته شد و مقرر شد که شرکت نفت خزر از طرف ایران و شرکت سوکار، شرکت مشترکی را به منظور توسعه این دو میدان تأسیس کنند.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: همان‌طور که می‌دانید میادین البرز و الوند بسیار جلوتر از میدان سردار جنگل واقع شده‌اند و دقیقاً در مرز آبی با آذربایجان بودند که این موضوع یک اقدام موفقیت‌آمیز در راستای تثبیت حقوق انرژی ایران در دریای خزر بود به طوری که کشور آذربایجان نیز به‌طور رسمی میدان البرز و الوند را مشترک با ایران می‌داند، اما موافقت‌نامه اخیری که با کشورهای حاشیه دریای خزر به امضا رسید ابهاماتی ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: اگر کمی تحمل می‌کردیم و اجازه می‌دادیم تا این موضوع از طریق دیپلماسی انرژی پیش رود قطعاً منافع ایران در دریای خزر بیشتر تامین می‌شد و می‌توانستیم بعدها موضوع رژیم حقوقی را از منظر سیاسی پیگیری کنیم.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه ایران و روسیه مرز مشترکی در دریای خزر ندارند گفت: مشخص نیست که بحث‌هایی که اخیراً مطرح می‌شود در خصوص درخواست روسیه به منظور تعیین تکلیف رژیم حقوقی دریای خزر به چه دلیل مطرح شده است.

به گفته علمایی بیشترین بحث ایران با کشورهای ترکمنستان و آذربایجان بود که در خصوص مسائل انرژی در دریای خزر با آنها هیچ گونه مشاجره و زدوخورد نظامی نداشتیم و می‌توانیم مشکلات را برطرف کرده و سهم ایران را از انرژی در دریای خزر حفظ کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در ۶ ماه گذشته قبل از امضای این توافق مذاکرات دیپلماسی انرژی با کشور آذربایجان به‌طور جدی صورت گرفته بود، گفت: ابهام توافق سیاسی اخیر مذاکرات قبلی در حوزه انرژی را به حاشیه برد و مشخص نیست تکلیف ایران در میادین نفتی و گازی دریای خزر چه خواهد شد و حتی ممکن است مسائل حقوقی و شکایات بین‌المللی در این زمینه مطرح شود.

وی افزود: به همین دلیل انتظار ما این است که هرچه سریع‌تر مسئولان دیپلماسی و سیاسی کشور این موضوع را باز و شفاف کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها