رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با حضور در نشست شورای عالی خانه هنرمندان ایران گفت: متاسفانه در حال حاضر ۶ تا ۷ درصد کل بودجه کشور به فرهنگ و هنر اختصاص پیدا کرده است که بودجه بسیار ناچیز است.

 تلاش برای تصویب قانون صنفی هنر/ اختصاص ۶ تا ۷ درصد بودجه به فرهنگ

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست شورای عالی خانه هنرمندان ایران با حضور ابراهیم حقیقی رئیس شورای عالی و مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، اعضای شورای عالی و حجت‌الاسلام احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خانه هنرمندان برگزار شد.

مجید رجبی معمار در ابتدای این نشست گفت: خانه هنرمندان ایران یک نهاد مسقل و غیرسیاسی است که ۲۰ سال پیش تاسیس شده و اساسنامه آن به ثبت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است. در خانه هنرمندان ایران ۱۲ انجمن و خانه اصلی عضو هستند و از هر یک از این انجمن‌ها، نماینده‌ای به عنوان عضو شورای عالی خانه هنرمندان ایران انتخاب شده است و کار اعضای شورای عالی خانه هنرمندان، تصمیم‌گیری کلان فعالیت‌های خانه، عزل و نصب مدیرعامل خانه و نظارت بر فعالیت‌های عملکرد خانه هنرمندان ایران است.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در ادامه با اشاره به پیشینه ساختمان و بنای خانه هنرمندان ایران گفت: پارک و خانه هنرمندان به انضمام تماشاخانه ایرانشهر از امکانات منحصر به فردی برخوردار است و همین امر این مجموعه را در سطح کشور ممتاز و بی‌مانند کرده است. در این مجموعه سالانه بیش از ۳۰۰ رویداد فرهنگی و هنری رقم می‌خورد و در فضای نمایشگاهی خانه سالانه بیش از ۱۰۰ نمایشگاه برپا می‌شود.

رجبی معمار افزود: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت توجه ویژه به حوزه هنر و حمایت از هنرمندان است که با تشکیل نظام صنفی هنر در آینده ابعاد مختلف آن بهتر و بیشتر مشخص خواهد شد. در برنامه ششم توسعه به دولت تکلیف شده که حمایت‌های بیشتری از هنرمندان داشته باشد و نمایندگان باید اجرای این قانون را پیگیری کنند.

وی گفت: پیگیری‌های لازم برای طرح نظام صنفی هنر در کشور انجام شده و امیدواریم با تصویب آن در مجلس شورای اسلامی زمینه اجرایی شدن آن فراهم شود.

رجبی معمار با اشاره به ضرورت افزوده شدن واژه هنر به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در گذشته نیز این وزارت خانه واژه هنر را در عنوان خود داشت اما از ۴۰ سال پیش تاکنون واژه هنر از عنوان وزارت فرهنگ حذف شده است. پیشنهاد می‌کنم این واژه فاخر بار دیگر به عنوان وزارتخانه بازگردد.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران تصریح کرد: نکته مهم دیگری که به عنوان خواسته همه انجمن‌ها و شورای عالی مطرح است؛ رفع مشکلات صنفی از جمله مسائل بیمه هنرمندان است و با وجود تلاش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت کار و رفاه و وزارت بهداشت، اما بخش زیادی از هنرمندان هنوز بیمه نیستند و مسائل قانونی و صنفی جوامع هنری مشخص نیست.

رجبی معمار گفت: سال‌هاست که صنوف مختلف جامعه مانند مهندسان‏، پزشکان و وکلا دارای نظام صنفی و طبقه‌بندی مشاغل هستند اما هنرمندان از این وضعیت برخوردار نیستند و با چالش‌های زیادی در این موضوع مواجه هستند.

به گفته رجبی معمار، بودجه فرهنگ و هنر در طول سال ۹ هزار میلیارد است اما متاسفانه خانه هنرمندان ایران از این بودجه حتی یک ریال هم سهم ندارد. ما در طول سال با پیگیری‌های متعدد شاید ۵۰ تا  ۱۰۰ میلیون تومان از وزارت فرهنگ و ارشاد کمک بگیریم این رقم در مقایسه با بودجه‌هایی که برخی از اشخاص، برای برگزاری تنها یک برنامه در طول سال دریافت می‌کنند قابل مقایسه نیست.

در ادامه ایرج راد گفت: تاکنون جلسات متعددی برای لایحه نظام صنفی هنر تشکیل شده است اما هنوز جزئیات این طرح تکمیل نشده است. متاسفانه هنوز بسیاری از هنرمندان از بیمه محروم هستند و وضیعت حقوق ایام بیکاری هنرمندان مشخص نیست. امیدوارم که تا پایان شهریور در خصوص لایحه نظام صنفی به جمع بندی برسیم و بتوانیم آن را در مجلس مطرح کنیم.

او افزود: طبق برنامه ششم توسعه این لایحه باید در شهریور سال ۱۳۹۵ آماده می‌شد و در مجلس ارائه داده می‌شد اما تاکنون میسر نشده است. امیدوارم که این لایحه در آینده نزدیک به بهترین شکل تصویب شود تا مشکلات هنرمندان برطرف شود و رشته‌های هنری به عنوان شغل رسماً شناخته شوند.

*  نسبت به داشته‌های هنری خود بی‌اعتنا هستیم

غلامحسین امیرخانی نیز در ادامه این نشست گفت: فرهنگ و هنر ما میراث گران‌بهایی هستند که از نسل‌های گذشته به ما ارث رسیده است و هنرمندان همواره با آثار هنری متعددی که خلق کرده‌اند به این گنجینه افزوده‌اند و آن را پربارتر کرده‌اند. هنرمندان ایرانی نه تنها در عرصه ملی، بلکه درعرصه بین‌المللی نیز آثار درخشانی در حوزه‌های مختلف هنرهای تجسمی، تئاتر، سینما و ادبیات ارائه کرده‌اند.

او افزود: اما پرسش اساسی اینجاست که آیا از هنرمندان در مقایسه با سایر عرصه‌ها آن گونه که شایسته آنها بوده حمایت شده‌اند؟ پاسخ آن را همه ما می‌دانیم. در دورانی که کشورهایی که هیچ تاریخ و فرهنگی ندارند با سرمایه‌گذاری و هزینه کردن قصد دارند که برای خود پیشینه فرهنگی و تاریخی بسازند، چرا ما نسبت به داشته‌های خود بی‌اعتنا هستیم و ارزش‌های هنرمندان‌مان را نادیده می‌گیریم.

نگار نادری‌پور در ادامه این نشست با اشاره به قانون ششم توسعه گفت: متاسفانه اسامی رشته‌های هنری در قانون حمایت از مولفان ذکر نشده است و از ما هنرمندان نیز به عنوان اصحاب هنر یاد می‌شود. اگر اسامی این هنرها تک تک ذکر شود زمینه‌ای فراهم می‌شود تا قوانینی برای شکوفایی و رشد رشته‌های مختلف هنری مطرح شود.

نادری‌پور با اشاره به بند ج ماده ۹۲ قانون ششم توسعه گفت: در این بند مطرح شده است که دولت و شهرداری‌ها و سازمان آب و فاضلاب مکلفند با ارائه تعرفه فرهنگی و یا پروانه ساختمان در زمینه آب و برق و گاز، حمل و نقل و پست، با استفاده از کاربری فرهنگی در فضاهای مسکونی از کتابفروشان، ناشران و مطبوعات که دارای مجوزهای قانونی لازم هستند حمایت کنند.

او افزود: در این ماده قانونی انجمن‌های هنری و موسسات هنری جا افتاده‌اند. باید این نقایص برطرف شود.

در ادامه کامران ملکی با اشاره به حضور مازنی رئیس کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جشن سینما گفت: زمانی که آقای مازنی در کنار علیرضا محجوب دبیرکل خانه هنگام اهدای جوایز روی سن ایستاده بود، سخنان ارزشمندی گفت و در این سخنان مطرح کردند که در شأن خانه سینما نیست که صنوفش به عنوان صنف «کارگری» ثبت شود، سخنان او نوید بزرگی به اعضای خانه سینما بود.

او ادامه داد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در دیداری که با اعضای شورای عالی خانه سینما داشتند عنوان کردند که وضیعت هنر در برنامه ششم بر روی زمین مانده است، ما اهالی سینما امیدواریم که هر چه زودتر وضیعت لایحه نظام صنفی هنر به سرانجام برسد.

فرزاد فرجی رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان سفالگر نیز در سخنان کوتاهی گفت: متاسفانه نه تنها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان هنر حذف شده است، بلکه در کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز نامی از هنر دیده نمی‌شود.

او افزود: در بودجه سالانه فرهنگی کشور هیچ سهمی به انجمن‌ها اختصاص داده نشده است، امیدوارم که در مصوبات مالی کشور تغییری در این بخش بوجود آید.

* در تلاشیم قانون صنفی هنر را تصویب کنیم

حجت‌الاسلام احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز دهه اول محرم گفت: اگر امروز عاشورا زنده است، مدیون هنرمندان و فعالیت آنها هستیم. هنرمندان با آثاری که خلق کرده‌اند سهم به سزایی در ترویج مکتب عاشورا داشته‌اند. هنرمندان امروز را از نسل هنرمندانی می‌دانم که عاشورا را زنده نگاه داشته‌اند. من نیز به عنوان یک مسئول تلاش می‌کنم که ادامه مکتب امام حسین (ع) باشم.

وی با بیان اینکه نظام صنفی هنر ضرورتی است که جامعه هنری به شدت به آن نیاز دارد ادامه داد: معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز خبر از تهیه لایحه مرتبط با این موضوع داده است به همین دلیل ضمن درخواست سرعت دادن به این کار، در تدوین نظام هنر پیگیری کردم که براساس پیگیری‌های انجام شده تاکنون طرح مدونی برای آن تدوین و ارائه نشده است.

این نماینده مجلس گفت: در واقع اگر نظام صنفی هنر مد نظر قرار بگیرد صنوف بسیار وسیع‌تری را در بر می‌گیرد. امید است با تصویب این نظام شرایط هنرمندان تغییر کند و چارچوب حق و حقوق و مسائل مرتبط با آنها مشخص شود.

وی گفت: در تلاش هستیم تا در مجلس، قانون صنفی هنر را تصویب کنیم، زیرا هنرمندان فاقد این قانون هستند و همین مسئله مشکلاتی را ایجاد کرده است. در حال‌ حاضر هنرمندان مانند کارگران باید از طریق وزارت رفاه به دنبال حقوق خود باشند که این امر در ‌شأن آنها نیست. امیدوارم این قانون هرچه سریع‌تر توسط مجلس تصویب شود.

مازنی ادامه داد: در دفتر کارم در خارج از مجلس شورای اسلامی جلسات متعددی برای تهیه و تدوین طرح کامل نظام صنفی هنر برگزار کرده‌ایم و در این جلسات از نظرات افراد صاحب نظر در این حوزه بهره گرفته‌ایم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: برای مطرح کردن این طرح در مجلس باید به مسائل مختلف فکر کنیم. اگر این طرح را بدون در نظر گرفتن مسائل مالی بخواهیم در مجلس مطرح کنیم با امضای ۱۵ نماینده می‌توان آن را در صحن مجلس مطرح کرد. اما اگر بخواهیم به مسائل مالی هم فکر کنیم باید محل تامین بودجه این بخش را نیز مشخص کنیم.

مازنی افزود: اگر اساسنامه در مجلس تصویب شود از نظر مالی نیز می‌توانیم از صندوق ذخیره ارزی کمک بگیریم. متاسفانه در حال حاضر ۶ تا ۷ درصد کل بودجه کشور به فرهنگ و هنر اختصاص پیدا کرده است که بودجه بسیار ناچیز است.

او ادامه داد: در جنگ جهانی دوم چرچیل را به مجلس فرا خواندند تا از بودجه فرهنگ بکاهند و به بودجه وزارت دفاع بیفزایند چرچیل در پاسخ گفت ما برای چه می‌جنگیم؟ با این سخن او موضوع کسر بودجه فرهنگ به نفع بودجه دفاع منتفی شد. اما متاسفانه با این که مدعی فرهنگ و هنر هستیم هر جا که کم بیاوریم از بودجه فرهنگ و هنر می‌زنیم.

مازنی با بیان این مطلب که با تصویب طرح نظام صنفی هنر می‌توانیم امنیت و آرامش را در جامعه فرهنگ و هنر به‌وجود آوریم گفت: سینما صنعتی پول ساز است. باید قبول کنیم که همه رشته‌های هنری صنعت هستند ما باید تلاش کنیم که این صنایع به خود اتکایی برسند.

در این نشست محمد سریر، ایرج راد، نگار نادری‌پور، کامران ملکی، غلامحسین امیرخانی، ناصر نصیر، ابراهیم حقیقی و افشین شاهرودی حضور داشتند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها