خوزستان- آرش فروزان هزینه های بیماران تصادفی در استان خوزستان را مبلغ سرسام آور ۴۰ میلیارد تومانی اعلام کرده و گفت: با این میزان می توان دو بیمارستان ۳۲ تخت خوابی احداث کرد.

هزینه بیماران تصادفی، معادل احداث دو بیمارستان است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین- آرش فروزان مشاور درمان در امور اورژانس استان خوزستان در نشست خبری پیام رسان سلامت در روز سلامت قلب صبح امروز(چهارشنبه) با اصحاب رسانه، از هزینه‌های سرسام آور بیماران تصادفی در استان خبر داد و اذعان کرد: این میزان ۴۰ میلیارد تومان است که با آن  می توان دو بیمارستان ۳۲ تخت‌خوابه ساخت و به همین دلیل جلوگیری و کاهش میزان تصادفات اهمیت زیادی دارد.


آرش فروزان با بیان اینکه  از نظر وقت تصادفات را در سه حالت می توان در نظر گرفت؛ عنوان کرد: ابتدای حادثه وقتی است که مردم و رهگذران در کنار آسیب دیده اند، بعد رسیدن نیروهای امدادی است و در آخر بیمارستانها که دو مورد آخر آموزش لازم را دیده اند و نکته مهم بحث زمان حادثه است که بعد از  ۱۰ دقیقه بیمار باز نمی گردد در حالیکه که اقداماتی برای جلوگیری از خونریزی، برگشت هوشیاری، و قلب برای آموزش دیده ها کاری بسیار ساده است.

نقش رسانه ها در کاهش تصادفات مانند یک انقلاب است
وی با اشاره به اینکه این تلاش ها جدا از سوانح است که به سرعت باعث مرگ می شوند مثل پارگی رگ قلب که ۳۰ ثانیه فرد از دست می رود، افزود: با توجه به هدر رفت هزینه ۴۰ میلیاردی برای بیماران تصادفی نقش رسانه در بالا رفتن آگاهی مردم بسیار مهم است و می تواند یک انقلاب در سلامت و جلوگیری از نقص عضو ایجاد کند.

دکتر کوروش نعمانی مدیر گروه بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان در ادامه جلسه میزان تصادفات در شهریور را بالاترین آمار کشور اعلام و خوشبختانه این ماه را در استان خوزستان کمتر دانست و گفت: در خوزستان به خاطر ورود زائرین و راهیان نور دو ماه مهر و آبان پر حادثه تر است و اگر برنامه های فرهنگ سازی برای کاهش میزان تصادفات در کشور را جدی نگیریم این میزان از یک میلیون و ۲۰۰ نفر به یک میلیون و ۸۰۰ نفر افزایش می یابد که یک فاجعه به حساب می آید، ایران در سوانح منطقه رتبه دوم و در جهان رتبه ۸ مرگ و میر در حوادث دارد. 

تاثیر مرگ و میر در اثر سوانح، بر تولید ناخالص ملی 

نعمانی با اعلام اینکه ۲ میلیون سال عمر به علت مرگ و میر زود رس ناشی از حوادث تلف می شود این میزان را با ۸ درصد تولید ناخالص  ملی مقایسه کرده  ؛ اظهار کرد: میزان مرگ و میر در روستا بیشتر از شهر است و گروه خطر استان خوزستان بین ۱۸ تا۲۴ سال می باشد، چرا که استفاده از کلاه ایمنی کمتر از ۵ درصد بوده که گرما بهانه آن است اما دلیل اصلی آن عدم اعمال قانون است و ۳۰ درصد تصادفات را موتور سواران و دوچرخه سواران دارند.

وی ادامه داد: در سال ۹۶، ده درصد از مرگ ها ناشی از ترافیک کمتر شده بود و در ۳ ماهه اول سال آمار متاسفانه افزایش داشته و به همین بر اساس کمپین "ایمن برانیم" اقدامات بازدارنده صورت گیرد.

این مسئول در پایان گفته های خود تاکید کرد: ۶۰ درصد سوانح را ۳۰ کیلومتری نزدیک شهرستانها ایجاد می شود و این مناطق را باید منطقه خطر خواند و بیشتر مورد توجه قرار داد.

جاده سالم رکن جلوگیری از حوادث غیر مترقبه

در ادامه خجسته حسینی نژاد مدیر اجرایی معاونت درمان با اشاره به اینکه  در سازمان جهانی شاخص های عدالت در محور سلامت جامعه رسیدن به یک جامعه سالم جزیی از آن است، گفت: قاعدتا رسیدن مردم به جاده سالم یک رکن در جلوگیری از حوادث غیر مترقبه است باید تلاش کنیم با کیفیت بالای جاده ها حوادث را کمتر کنیم، توجه کنید وقتی بیمار به دست ما می رسد آسیب دیده است.

حسینی نژاد راه کم کردن هزینه هایی که تصادفات بر دوش استان می گذارد را با آگاهی دادن به مردم و خانواده ها ممکن دانست و اذعان کرد: بیماری های قلبی رو به افزایش است و یک سوم مرگ و میرها را بیماری های قلبی و عروقی در بر می گیرند به همین دلیل از سال۲۰۹۷ تا ۲۰۱۱ تلاش برای کاهش آن در برنامه های جهانی قرار گرفته است.


وی با اشاره به اینکه بیماری های قلبی دیر علائم خود را نشان می دهد، ادامه داد: اکثر مردم زمانی به پزشک مراجعه می کنند که به فشار خون مبتلا شده اند و این به خاطر عوض شدن سبک زندگی، پیاده روی کم و علاقه روز افزون به فست عددها و خانه نشینی است که افزایش دیابت و فشارخون را به دنبال داشته و حتی بیماران دیالیزی در استان را نیز افزایش داده است.

لازم به ذکر است؛ همه سنین بالاتر از ۳۰ سال می توانند به مراکز بهداشت مراجعه کرده و نسبت به در آسیب بودن سکته های مغزی و قلبی مورد بررسی قرار گیرند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها