کسانی که فساد سکه و ارز را به وجود آوردند، همان آقازاده‌ها و اشراف‌زاده‌ها هستند که از نفوذ پدرانشان استفاده کردند و حتی احتمال جاسوسی کردنشان هم وجود دارد. اگر با این‌ها برخورد نشود، مردم به‌نظام پشت خواهند کرد

تحریم ، ندای فروپاشی آمریکاست

گروه سیاسی قدس آنلاین -  سیاست در دیدار اخیر رئیس‌جمهور روسیه با رهبر معظم انقلاب، ایشان بر نکته قابل‌توجهی تأکید کردند و آن‌هم قابل ‌مهار بودن آمریکا در موضوعات مختلف است. مفهوم قابل مهار بودن آمریکا چیست؟ آمریکایی که این روزها با غول تحریم در حال ترساندن جامعه و افکار عمومی کشورمان است، به چه دلیلی قابل مهار است. در گفت‌وگو با دکتر ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس و مردم‌شناس دانشگاه تهران وضعیت فعلی آمریکا را مورد بررسی قرار دادیم، وی معتقد است تحریم کردن ندای ضعف و نابودی کشور تحریم کننده است و امروز آمریکا به روش‌های مختلف تمام کشورهای دنیا را تحریم کرده است و این معنایی جز نابودی و شکست آمریکا نیست. در ادامه این گفت‌وگو را بخوانید.

■ نگاه شما به‌عنوان یک مردم‌شناس به موضوع تهدیدهایی که غرب علیه ایران در قالب تحریم می‌کند چیست؟
تحریم یعنی انفعال، کسی که شکست می‌خورد یا در حال شکست است، طرف مقابلش را تحریم می‌کند تا جلوی شکست خودش را بگیرد. آمریکا امروز در حال شکست در مقابل کل جهان است و برای همین کل جهان را تحریم کرده است، روسیه، چین و حتی کشورهای اروپایی را تحریم کرده است. آمریکا در حال فروپاشی و شکست است و رفتارش را باید با این شاخص تجزیه‌ و تحلیل کرد.
تحریم ندای شکست است و امروز آمریکا می‌خواهد از این طریق زمان به دست بیاورد و اگر صبورانه در مقابل آمریکا رفتار کنیم و از درون قوی بشویم، شاهد شکست آمریکا خواهیم بود، آن وقت دومینوی شکست‌ها در میان جریان سرمایه‌داری جهانی را خواهیم داشت.

■ استدلال شما برای این موضوع چیست؟
 به نظر من شکست آمریکا ساختاری است؛ چون کسی که ضعیف شده یا در حال ضعیف شدن است، دست به عمل غیراخلاقی می‌زند، هر فردی در چنین شرایطی خطرناک است و آمریکای در حال مرگ هم خطرناک است، شما می‌بینید که یک عربده‌کش مثل ترامپ چگونه در جهان رفتار می‌کند و همه را تحریم می‌کند. البته ترامپ جمهوری‌خواه با دموکرات‌ها فرقی ندارد، همه می‌دانند که آمریکا در حال مرگ است و هر دو هم به این خاطر خطرناک هستند. فرقشان در این است که یکی می‌گوید با پنبه سر می‌برم و دیگری شمشیر علنی دست گرفته است. در قصه برجام هم آمریکایی‌های دموکرات نابودی ایران را می‌خواستند ولی پنهان می‌کردند، اما امروز ترامپ آن را علنی کرده است.

■ یعنی آمریکا به این سرعت دست خود را رو می‌کند؟
علت در سرعت گرفتن مرگ آمریکاست، برای همین خود به‌ خود ترامپی را سرکار می‌آورند که هیچ قاعده اخلاقی سرش نمی‌شود و همه قواعد حقوقی و بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد.
تحریم یک کار کاملاً غیراخلاقی است که از سوی یک انسان در حال مرگ سر می‌زند، اگر ما در مقابل تحریم زمان کافی را به دست بیاوریم، کار آمریکا هم تمام خواهد شد.
تمام دست‌وپا زدن‌های ترامپ و حاکمیت آمریکا هم برای کاهش سرعت نابودی‌شان است. برای همین می‌بینید که کشورهایی مثل روسیه یا ایران فقط صبوری می‌کنند، صبوری فعالانه خودبه‌خود موجب تشدید فروپاشی آمریکا می‌شود.
اولین بار طی چند دهه اخیر است که ژاپن و روسیه به یکدیگر نزدیک شده‌اند، ژاپنی که کاملاً آمریکایی بود، امروز به سمت روسیه و دشمن آمریکا رفته است؛ چون فهمیده آمریکای فعلی قدرت تأمین امنیت ژاپن در مقابل تهدیدهای کره شمالی را ندارند، ولی روسیه می‌تواند کاملاً این موضوع را کنترل کند و یک مجموعه منسجم در دریای ژاپن و مناطق اطراف آن به وجود آورد.
بنابراین نابودی آمریکا به‌صورت ساختاری و جدی است، بنیان‌های این کشور در حال ضعیف شدن است و آمریکا از صحنه بین‌المللی در حال کنار رفتن است. این حرف‌ها را گفتم تا بدانید افق و نتیجه تحریم‌ها چیست.
در مقابل کشورهایی مثل ایران هستند که بشدت روبه‌جلو حرکت می‌کنند، روسیه، چین، پاکستان و اروپای جدید یعنی کشورهایی مثل آلمان حرکت روبه‌جلو و مخالف با آمریکا را شروع کرده‌اند، برای همین توسط آمریکا تحریم می‌شوند. 
تعرفه بستن روی واردات یا صادرات کالا خودش نوعی تحریم است که آمریکا علیه اروپا و برخی کشورهای دیگر در حال پیاده‌سازی است.
اکنون آمریکا ژاپن را هم تهدید کرد که اگر به سمت روسیه بروی، تو را تحریم می‌کنم؛ چون نخست‌وزیر ژاپن این روزها در روسیه است و طرح مشترک ماشین‌سازی را می‌خواهند با هم در روسیه اجرا کنند، در عوض روسیه که فناوری بالایی در هوافضا، موشک، هواپیما و وسایل جنگی دارد، به امنیت ژاپن کمک کند.
روسیه امروز در فناوری لوازم‌خانگی ضعیف است و برای همین ژاپن در بازار روسیه سرمایه‌گذاری خواهد کرد که صنایع متوسط و بدنه‌ای روسیه را رشد و توسعه بدهد.
آمریکا از این رابطه روسیه و ژاپن عصبانی است و اعلام کرده این کشور را تحریم خواهد کرد و بر روی برخی کالاهای ژاپنی تعرفه خواهد بست.
در نتیجه این روابط آمریکا یک حالت سادیسمی روانی پیدا می‌کند، به‌کل جهان بدبین است و می‌خواهد کل جهان را تحریم کند، اما عملاً خودش را تحریم کرده است.
آمریکا تا یک یا دو سال آینده خودبه‌خود منزوی و تحریم خواهد شد، مثل دلارش که امروز کشورها شروع به تحریم آن کردند، روزی هم خواهد رسید که دلار از زندگی مردم جهان حذف شود.
آمریکا در مقابل دنیای روبه‌جلو ایستاده و می‌خواهد دنیای آسیا و ایران را کنترل کند تا کشورهایی مثل چین، هند و ژاپن و ایران پیشرفته نشوند.

■ شرایط آمریکا در منطقه خاورمیانه را چگونه تحلیل می‌کنید؟
آمریکا مثل آدم درشت و بزرگ هیکلی است که در حال غرق شدن است و سقوطش موج‌هایی را درست می‌کند، تحریم و اقداماتی شبیه به این، همان موج‌های سقوط است.
حتی یازده سپتامبر هم در همین چارچوب قابل‌تحلیل است، حمله به برج‌های دوقلو یک خودزنی بود برای اینکه آمریکا را حفظ کنند و حمله کنند به کشورهای خاورمیانه تا منابع انرژی جدید نفتی و گازی به دست بیاورند. البته این هدفشان هم به نتیجه نرسید و شکست خوردند. درواقع سقوط و شکست آمریکا پس از شکست در افغانستان و عراق شدیدتر شده است.
در همین افغانستان روزبه‌روز مشکلات آمریکا بیشتر می‌شود چون مردم به خودآگاهی رسیدند، در عراق هم همین‌گونه است، در یمن هم چنین شرایطی برای آمریکا و همپیمانانش یعنی عربستان پیش آمده است.
آنچه در عراق و بصره اتفاق افتاد، دست و پای آخر آمریکایی‌هاست برای اینکه جریان ضد ایرانی به وجود آورند که آن هم شکست خورده است. آمریکا باید کم‌کم آسیای غربی یا همان خاورمیانه را ترک کند.
 این کشور دیگر نه پول و نه قدرت ماندن در منطقه را دارد. هر روز هم احتمال فروپاشی نظم نظامی‌اش در منطقه وجود دارد و امکان دارد کشت و کشتار زیادی از خود آمریکایی‌ها در خاورمیانه رخ بدهد و حتی جنازه‌های آمریکایی‌ها به کشورشان هم برنگردد.
آمریکا با چنین تهدید امنیتی روبه‌روست و مجبور است که منطقه را خالی کند. برای همین است که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند به هر بهانه‌ای در ادلب سوریه نیروهایش را نگه دارد تا بگویند هنوز در منطقه هستیم.
آمریکای در حال غرق امکان دارد که به هر چیزی چنگ بیندازد، کشورهای مقابل آمریکا صبورانه در مقابل اقدامات آمریکا فقط جاخالی می‌دهند تا خودش خودبه‌خود غرق شود.
آمریکا جنگ شروع بکند یا نکند، باز هم در حال سقوط است و نابود خواهد شد.
اکنون حتی دوستان آمریکا هم تلاش دارند خودشان را از او جدا کنند، مثل ژاپن تا در فرایند فروپاشی آمریکا با او غرق نشوند. به اعتقاد من اقدامات آمریکا کنترل جهان نیست، بلکه مرگ آمریکاست و ترامپ مظهر مرگ آمریکاست.

■ این تحریم‌ها که به تعبیر شما آخرین اقدامات و چنگ زدن‌های یک فرد در حال غرق است، چه تأثیری بر مردم و جامعه ایرانی دارد؟
ببینید هر زمان که ادیان توحیدی به وجود آمدند، این محاصره‌ها و تحریم‌ها توسط مشرکان و کفار شروع شده است، در قوم بنی‌اسرائیل یا پیروان مسیحیت یا به‌طور کل ادیان ابراهیمی همیشه مشرکان موحدان را محاصره کرده‌اند و همیشه هم شکست‌خورده‌اند، چون تحریم و محاصره و شرک و کفر ضد ذات و فطرت انسان، ضد اخلاق و حکمت است و در نتیجه شکستش قطعی است.
وقتی این جریان به این نتیجه می‌رسد که شکستشان قطعی است، تحریم‌ها و محاصره اقتصادی هم شروع می‌شود. مثل محاصره اقتصادی پیامبر در مکه، محاصره اقتصادی بنی‌اسرائیل توسط فرعونیان یا محاصره مسیحیان توسط رومی‌ها و یهودی‌ها.
محاصره اقتصادی به‌طور کل یک محاصره شرک‌آلود و کفر آلود در مقابل توحید است. نمونه‌های زیادی هم در تاریخ 1400 ساله اسلام داریم، حتی پس از پیامبر. در ماجرای جنگ صفین پسر همان کسی که پیامبر و مسلمانان را در شعب ابی‌طالب محاصره کرده بود، آب را بر سپاه امام علی(ع) بست و در واقع محاصره اقتصادی کرد، اما در مقابل وقتی امام علی(ع) به آب‌دست یافت، اجازه می‌دهد که سپاه معاویه هم از آن استفاده کند.
در ماجرای کربلا یزید هم امام حسین(ع) را محاصره اقتصادی کرد و آب را بر کاروان ایشان بست. ابوسفیان، معاویه و یزید که پدر، پسر و نوه می‌شوند همه‌شان، سیستم تحریم را داشته‌اند، اکنون هم عربستان که همان فرزندان ابوسفیان هستند با آمریکا در تحریم علیه ایران همکاری می‌کنند.
تحریم یک مؤلفه مشترک و یکسان بین مشرکان و کفار در طول تاریخ بوده است. 
همان‌طور که در تاریخ این تحریم‌ها شکست‌خورده، امروز هم شکست خواهد خورد. درست مثل شعب ابی‌طالب که مسلمانان را تحریم کردند، اما وقتی شکست خورد، چند ماه بعد مسلمانان به مدینه رفتند و حکومت اسلامی را تشکیل دادند و در جنگ بدر این کفار تحریم کننده را شکست دادند.
اینکه گفته می‌شود پیامبر در جنگ بدر چاه‌های آب را بست درست نیست، بلکه واقعیت ماجرا این بوده که مشرکان می‌خواستند چاه‌های آب را خراب کنند تا به دست مسلمانان نیفتد برای همین هم پیامبر به مقابله با آن‌ها پرداخت؛ یعنی پیامبر هیچ‌گاه در جنگ آب را نبست و تحریمی نکرد، بلکه مشرکان بودند که می‌خواستند به‌وسیله آن مسلمانان مدینه را تحریم کنند.
پیامبر هیچ‌گاه تحریم اقتصادی نکرد؛ چون تحریم غیراخلاقی و ضد فطرت است؛ بنابراین چون تحریم ضد ذات بشری و فطرت انسان و اخلاق است و مردم این را درک می‌کنند، با آن هم مقابله می‌کنند. زمانی که مردم مقابله می‌کنند، خودبه‌خود تحریم و آن‌کسی که تحریم را شروع کرده شکست می‌خورد.
مردم ایران به‌عنوان کسانی که تابع امام علی(ع) و امام حسین(ع) هستند در مقابل تحریم خواهند ایستاد و شکست آن قطعی است.
همان‌طور که امروز می‌بینیم که امام حسین(ع) پیروز صحنه تاریخ است، ما هم می‌توانیم پیروز شویم.
شما نگاه کنید که امروز مزار امام حسین(ع) کجاست و چه وضعیتی دارد و قبر قاتلش یعنی یزید کجاست و چه وضعیتی دارد؟ همان‌جایی که امام حسین(ع) شهید شد و ضد امام بود، اکنون محل تجمع شیعیان و دوستداران وی است، از خود نجف و کربلا و کوفه تا خود سوریه که امروز محل تمرکز شیعیان شده است.
در نتیجه پیروزی با آن‌هایی است که فکر اخلاقی و فطرت داشته‌اند، پس ما نباید عقب‌نشینی کنیم چون اکنون اوج شکست دشمنان است.

■ با توجه به شروع ایام محرم چگونه می‌توان روحیه ظلم‌ستیزی و مبارزه با ظالم که روح و جوهره حرکت امام حسین(ع) بود را در جامعه امروز پیاده کنیم؟
کاری که باید در محرم بکنیم، این است که همین موضوع را برای مردم تبیین کنیم و بگوییم که مشرکان و کفار شکست خواهند خورد.

■ جریان رسانه‌ای که تلاش می‌کند از تحریم‌های آمریکا غولی بسازد با توجه به این آموزه‌ها چه میزان محکوم‌به شکست است؟
کسانی که این کار را می‌کنند، غربگرا هستند، آن‌ها از ابتدای شکل‌گیری‌شان در ایران تاکنون همیشه ظرفیت‌های داخلی را نادیده گرفته‌اند؛ یعنی در مقابل غرب تسلیم می‌شوند و خیال می‌کنند همه قدرت در غرب است و غیر غرب قدرت و توانی ندارند.
این جریان خیال می‌کنند که در آمریکا خبری جز موفقیت و پیروزی نیست و در حال فروپاشی هم نیست، بلکه زنده و سرپاست. حتی درحالی‌که خود آمریکایی‌ها می‌گویند ما سرپا نیستیم و در حال نابودی هستیم و همه هم آن را تأیید می‌کنند و می‌گویند در مقابل چین و روسیه کار آمریکا تمام است، اما این غربگرایان می‌گویند که آمریکا سرپاست.
عده‌ای از سیاسیون در کشورمان که متأسفانه خیلی غربگرا هستند، کارشان ندیدن توانایی‌های داخلی شده است. آمده‌اند که جامعه را از اعتمادبه‌نفس تهی کنند. از ابتدایی که سرکار آمدند گفتند ما فقط می‌توانیم آبگوشت بزپاش درست کنیم، اما از خودشان نمی‌پرسند که این همه موشک و فناوری پیشرفته در مواردی مثل نانو از کجا آمده؟ خود غربی‌ها به توانایی‌ها ما اعتراف می‌کنند، اما این غربگرایان آن را نمی‌بینند. همین جریان یکدیگر را متهم می‌کنند و یکی به یکی دیگر می‌گوید قاچاقچی.
این جریان مسکن مهر را که با تمام ضعف‌هایش توانسته بود اشتغال به وجود آورد و به مردم کمک کند را متوقف کردند و الان هم برای خلاصی از فشار افکار عمومی در حال تکمیل آن هستند.
جریان غربگرا در کشورمان عملاً سپاه دشمن در داخل هستند و منافقانه رفتار می‌کنند. چون ایران اوج گرفته، طبیعتاً نفاق هم اوج گرفته است، درست مثل زمان پیامبر که هرچه ایشان قوی‌تر می‌شد، جریان نفاق هم فعال‌تر می‌شد.
در زمان تحریم مدینه و پیامبر همان جریان نفاق به ایشان گفتند که مقاومت نکنید، همان‌ها سقیفه را به وجود آوردند. اشراف قریش و انصار ولایت را قربانی کردند. در عصر حاضر هم همان جریان جام زهر را پیشنهاد می‌دهند.
غربگرایان عاشق دشمن و غرب هستند، کاری می‌کنند که ما زمان را از دست بدهیم و هیچ کاری برای قوی شدن خودمان نکنیم؛ یعنی کشور را معطل می‌کنند، مسکن مهر را معطل می‌کنند، اقتصاد را معطل می‌کنند. رهبری می‌گویند که شب و روز نشناسید و کار کنید اما این غربگرایان در حال تفریح هستند.
جریان غربگرا همان جریان نفاق زمان پیامبر است که می‌گفتند ایستادگی نکنید، برگردید به داخل شهر تا در صورت شکست، از پیامبر انتقام بگیرند، اما در نهایت خودشان شکست خوردند و کفار هم نابود شدند، مکه فتح شد و ابوسفیان، عمروعاص و همه مجبور شدند که مسلمان شوند. امروز هم همان فروپاشی جهان سرمایه‌داری نزدیک است.
ولی منافقان می‌گویند که آمریکا هنوز ابرقدرت است یا می‌گویند اگر یک بمب بزند کل ایران نابود می‌شود.
امروز آقازاده‌ها و اشراف‌زاده‌ها در صف منافقان قرارگرفته‌اند و پیشنهاد تسلیم شدن در برابر آمریکا را می‌دهند.
داشتن نگاه تاریخی برای تحلیل شرایط امروز بسیار مهم است، همین اشراف‌زاده‌ها و آقازاده‌ها 18 میلیارد دلار ذخیره ارزی مردم را در بازار هدر دادند و اقتصاد کشور را به ورشکستگی کشاندند تا در نهایت به آمریکا واگذار کنند.

■ در چنین شرایطی که شاهد حضور پررنگ جریان‌های مفسد و منافق در اقتصاد و سیاست کشور هستیم، چه باید کرد؟
اول باید به عدالت بپردازیم، آن هم عدالت قضایی. باید همه مفسدان و منافقان اقتصادی را مجازات کرد. به کسی که خیانت کرده است نباید رحم کرد.
قوه قضائیه باید در این قضیه محکم باشد چراکه اگر مفسدی مستحق اعدام باشد و نشود، مردم به ما پشت خواهند کرد. ما باید بین فساد و مردم یکی را انتخاب کنیم، فساد و تحریم همه ضد مردم، ضد اخلاق و ضد فطرت انسان‌هاست. ما باید به سمت مردم برویم و مفسدان و منافقان را نابود کنیم.
مرحله دوم عدالت اقتصادی است، باید این پول‌های حرامی که مفسدان و منافقان جمع کرده‌اند، مصادره شود و به دست مردم برسد وگرنه همین پول‌ها دوباره فساد ایجاد می‌کند.
پول بی‌حساب آقازاده‌ها فساد ایجاد می‌کند، درحالی‌که برخی از مردم نان شب ندارند، این آقازاده‌ها با ماشین‌های گران‌قیمتشان در تهران مانور تجمل می‌دهند.
کسانی که فساد سکه و ارز را به وجود آوردند، همان آقازاده‌ها و اشراف‌زاده‌ها هستند که از نفوذ پدرانشان استفاده کردند و حتی احتمال جاسوسی کردنشان هم وجود دارد. اگر با این‌ها برخورد نشود، مردم به‌نظام پشت خواهند کرد. 
آن‌ها می‌خواهند جمهوری اسلامی را با این همه خون شهید و زحمت نابود کنند. مردم به ما هو مردمی سالم هستند، اما این اشراف‌زاده‌ها و آقازاده‌ها هستند که امر به فساد می‌کنند.

■ به اعتقاد شما آمریکا دیگر هژمونی سابق خود را ندارد، پس چرا مدام از تغییر رژیم در ایران صحبت می‌کند؟
متأسفانه ما باور می‌کنیم که آمریکا می‌خواهد حکومت ایران را سرنگون کند، بله واقعاً می‌خواهد ولی در واقع خودش در حال سرنگونی است.
اینکه حرف‌های آمریکایی‌ها را باور و مدام تکرار کنیم نوعی حماقت است که برخی سیاستمداران و رسانه‌های ما دچار آن شده‌اند. آمریکا مگر می‌تواند ایران را سرنگون کند، درحالی‌که چین و هند و خیلی از کشورهای دیگر به‌طور عملی در حال سرنگونی آمریکا هستند؛ چون اقتصاد خودشان را تقویت و فناوری‌شان را پیشرفته می‌کنند.
فناوری‌های متفاوت در کشورهای مختلف به وجود آمده است و دیگر انحصار آمریکا وجود ندارد. امروز ژاپن می‌خواهد از دست آمریکا خلاص شود و به سمت کشورهایی مثل ایران بیاید، چین و روسیه هم همین‌طور هستند.
فضای روابط بین‌الملل و جهانی چنین حالتی دارد و ما وقتی شعار می‌دهیم مرگ بر آمریکا، واقعاً این کشور در حال مرگ شده است.
خود آمریکا هم می‌داند که تحریم‌ها علیه کشورهای دیگر و بویژه ایران، علیه خودش تمام می‌شود، ولی می‌داند که راه و چاره دیگری هم ندارد.
اکنون کنترل جهان، نظریه‌های جهانی‌شدن و... همه باطل‌شده است. آمریکا در مرحله حفظ بقاست، برای همین است که می‌بینیم کشوری مثل انگلستان هم در حال نارو زدن به آمریکاست تا خودش دچار مشکل نشود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها