علیرضا سوزنچی گفت: همکاری ارگان‌های دولتی مثل اداره ارشاد و میراث فرهنگی و در اختیار گذاشتن امکانات و حمایت از گروه‌های سینمایی می‌تواند این اتفاق را برای مشهد رقم بزند، به این صورت که لوکیشن‌ها را به صورت رایگان در اختیار گروه‌ها قرار بدهند.

همکاری ارگان‌های دولتی راز موفقیت مشهد در سینما است
به گزارش قدس آنلاین ، این بازیگر سینما و تلویزیون ، در مورد وضعیت فعالیت‌های سینمایی دراستان اظهار کرد: در حال حاضر تعدادی فیلم در مشهد در حال ساخت است که نقش‌های مهم را به تهرانی‌ها و نقش‌هایی که از اهمیت کمتری برخوردار است را به مشهدی‌ها می‌سپارند و بازیگران مشهدی هم برای دیده شدن، نقش‌ها را بازی می‌کنند.
وی اضافه کرد: تنها فیلمی که در حال حاضر در آن از تعداد زیادی از بازیگران مشهدی استفاده شده فیلمی است به کارگردانی آقای اسدی به نام «بیداری» که تمام بازیگران، مشهدی هستند به جز دو نفر که از تهران قرار است با پروژه همکاری کنند؛ خانم مرادی؛خانم ستایش‌نیا و خود من از مشهد قرار به همکاری داریم و تنها فیلمی است که عوامل آن بومی استان هستند.
علیرضا سوزنچی بیان کرد: برخی از کارگردان‌ها برای ساخت فیلم سینمایی با عوامل و کادر تهرانی کار می‌کنند و تعداد کمی از نقش‌های فرعی را به مشهدی‌ها پیشنهاد می‌دهند؛ این کار به چه معنی است؟
این پیشکسوت تئاترافزود: به واسطه شناخت من با مهدی گلستانه که تهیه‌کننده سریال عاشقانه‌ بود به منوچهرهادی معرفی شدم و اولین روزی که اولین سکانس من فیلمبرداری شد آقای هادی و فیلمبرداران، بازی من را تحسین کردند و گفتند که باید برای سینمای ایران بیشتر کار کنی و تا حالا کجا بوده‌ای.
وی خاطرنشان کرد: مشکل این است که کارگردان‌ها در تهران نشسته‌اند و فقط اطراف خودشان را رصد می‌کنند و به دنبال بازیگر و استعدادهای جدید نیستند تا آنها را به مردم معرفی کنند. نقش‌ها را به تهرانی ‌ها می‌دهند و تصور نمی‌کنند که در مشهد یا دیگر شهرها بازیگرانی هستند که توانایی بازی در این نقش‌ها را دارند.
علیرضا سوزنچی مطرح کرد: در حال حاضر دستیاران کارگردان‌ها به واسطه‌ی مشغله‌ی زیاد آنها تصمیم گیرنده هستند که چه کسی یا چه کسانی چه نقش‌هایی را بازی کنند؛ فیلم محمد رسول‌الله(ص) آقای مجیدی برای انتخاب بازیگر مشهد و چند شهر دیگر را جست‌وجو کردند اما بازهم از بازیگران تهرانی برای بازی استفاده کردند؛ در صورتی که ما بازیگران خوبی در مشهد داشتیم که می توانستند از آنها استفاده کنند.
این بازیگر سینما گفت: در مشهد هرشب چندین تئاتر به روی صحنه می‌رود؛ کارگران‌ها می‌توانند برای انتخاب بازیگر برای فیلم‌ها و سریال‌ها به تماشای تئاترها بنشینند و یکی از بچه‌ها را برای بازی‌ انتخاب کنند.
وی مدعی شد: به عقیده من، تنبلی و نداشتن حوصله باعث کم کاری بازیگران شهرهای دیگر می‌شود، چرا که کارگردان‌ها به دنبال بازیگران شهرهای دیگر نمی‌روند و با بازیگران تهرانی کار می‌کنند؛ مگر چه اتفاقی می‌افتد اگر در کنار بازیگران تهرانی بازیگرانی از شهرهای دیگر هم کار کنند.
سوزنچی تشریح کرد: وجود یک دفتر مستقل در مشهد که یک سری فیلم از افرادی که تکه‌های کوتاهی را بازی کرده‌اند؛ لازم است تا زمانی که کارگردان‌ها به مشهد می‌آیند به دفتر مراجعه کنند، فیلم‌ها را ببینند و یک نفر را انتخاب کنند.
این پیشکسوت تئاتر افزود: یکی از مشکلات شهرستان‌ها تعداد محدود کارهای سینمایی و تلویزیونی است، به همین خاطر همه روی دست هم بلند می‌شوند؛ اگر دفتری منظم و مرتب که شماره‌ی افراد را دارد وجود داشته باشد و کارگردان‌ها برای انتخاب بازیگر به آنها مراجعه کنند، شاید کمی از مشکلات کاسته شود.
وی عنوان کرد: زمانی‌که کارگردان‌ها به مشهد می‌آیند تصور می‌کنند که افراد باید مجانی برای آنها بازی کنند چرا که قرار است معروف شوند اما این بازیگران در تئاتر و شهر به اندازه کافی شهرت دارند و نیازی به معروف شدن از طریق بازی در کار آن‌ها ندارند؛ ولی متاسفانه به دلیل کم بودن کارهای سینمایی بازیگران مشهدی خودشان را مفت می‌فروشند و کارهایی را بازی می‌کنند که دیده نمی‌شود.
علیرضا سوزنچی مطرح کرد: در مشهد ساخت فیلم کار سختی است؛ ارگان‌ها، افراد و اشخاص برای ساخت فیلم و سریال همکاری نمی‌کنند؛ به همین خاطر در مشهد کمتر فیلم و سریال ساخته می‌شود و زمانی‌که کاری ساخته می‌شود به خاطر استفاده از لوکیشن حرم است.
این بازیگر تلویزیون یادآورشد: داریوش ارجمند، رضا کیانیان و... که از بازیگران مشهدی سینما هستند می‌توانند به کارگردان‌ها پیشنهاد بدهند که نقش‌هایی را به بازیگران مشهدی بدهند یا اینکه خود آن‌ها با مشهدی‌ها کار کنند اما این اتفاق نمی‌افتد و من چرایش را نمی‌دانم، باید از آنها سوال کنیم که چرا چنین کاری را نمی‌کنند؟
وی با اشاره به اینکه ما در خراسان لوکیشن‌های خوبی برای فیلمبرداری داریم؛ عنوان کرد: اما  همکاری نکردن با کارگردان و تهیه‌کننده سبب می‌شود که آن‌ها با وجود هزینه‌های بالاتر تهران را برای کار انتخاب کنند و دردسر کمتری را متحمل شوند؛ این مشکلات باعث شده برای فیلمبرداری در مشهد کسی پیش‌قدم نشود.
سوزنچی گفت: اولین سریال مذهبی به نام «روایت عشق» در سال 64 در گناباد فیلمبرداری شد، که عوامل این پروژه بومی استان بودند به جز یک نفر؛ در آن سال تمام ارگان‌های استان از جمله فرمانداری، استانداری و حتی مردم شهر همکاری ویژه‌ای با این کار داشتند  و در نتیجه این فیلم با کمترین هزینه ساخته و سال‌های زیادی پخش شد.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها